Passater är smalare i bagaget än tex en v70.Darling McFluff skrev:
Men passater är större i baksätet än en v70.
Passaten var bättre att köra gamlingar i taxi, v70 var bättre att lasta rullstolar (fäll ihop kasta in) passaten fick man plocka av mer.
Men v70 var mer hållbar bil än passaten i längden. Passaten gjorde mig allergiskt mot allt vw pumpar ut. De är säkert bättre idag men om jag ska ha en får de bli bra pris och sjuka garantier =)
Jag köpte bil igår. En Mazda 6 från 2005, gått 188,000 km vad är det i svenska enheter, nästan 19000 mil typ så inte så farligt. Mazda har inte nämts mycket i tråden men jag har haft mazda-erfarenhet sedan 1980 talet då jag var liten, mina föräldrar har bara kört Mazda sen dess och inget annat. Senaste Mazdan köptes ny 1998 och är med än idag, har gått över 400,000km och drar ca 5l/100km, dom funderar på en ny Mazda men det är svårt då man har en bil som är så jäkla pålitlig och billig i drift redan. Så jag är positivt inställd på att denna Mazda ska ge oss åratal med tjänst ännu, bara vi sköter vårt med uppehållet.
Min första bil var även den en mazda. Sen hade jag en jänkarbil (firebird, rolig men opålitlig) och sen en Opel (fy fasiken). Nu har jag dock kört en Yaris diesel i 12 år och det har varit en otroligt bra bil ur pålitlighetsaspekt den också, den är liten och superlätt att köra i stan, den drar lite bränsle, den verkar har TARDIS teknologi då insidan känns större än utsidan. Lade även dragkrok på den så den har gjort allt man behöver en bil att göra på landet, nån pickup har vi aldrig behövt fast vi rör oss ofta längst skogsvägar. Otroligt mycket bil i ett litet paket.
Men nu har jag en Mazda igen och det känns rätt med Mazda. Yarisen har vi också kvar för vi var tvugna att bli en tvåbilsfamilj. Med sikte att bli en enbilsfamilj igen i framtiden nån gång.
Den nya Mazdan, körkomforten är överlägsen Yarisen måste jag säga, det är Yarisens svaga punkt:
Min första bil var även den en mazda. Sen hade jag en jänkarbil (firebird, rolig men opålitlig) och sen en Opel (fy fasiken). Nu har jag dock kört en Yaris diesel i 12 år och det har varit en otroligt bra bil ur pålitlighetsaspekt den också, den är liten och superlätt att köra i stan, den drar lite bränsle, den verkar har TARDIS teknologi då insidan känns större än utsidan. Lade även dragkrok på den så den har gjort allt man behöver en bil att göra på landet, nån pickup har vi aldrig behövt fast vi rör oss ofta längst skogsvägar. Otroligt mycket bil i ett litet paket.
Men nu har jag en Mazda igen och det känns rätt med Mazda. Yarisen har vi också kvar för vi var tvugna att bli en tvåbilsfamilj. Med sikte att bli en enbilsfamilj igen i framtiden nån gång.
Den nya Mazdan, körkomforten är överlägsen Yarisen måste jag säga, det är Yarisens svaga punkt:
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 10 846 inlägg
Det enda felet i modern tid med Mazda är ju karossen och rost.......Det är helt obeskrivligt ibland hur de kan se ut om rostmasken tagit tag i dem.....Nånting måste vara extremt dåligt på nåt vis. Mycket skrot i plåten eller nåt annat........Man kan inte bara skylla på ägaren iallafall..........
Har en bekant på byn som köpte en nästan ny Mazda 6 och var mäkta stolt men inom ett år hade de lagat och lackat bägge bakskärmarna och då pratar vi inte om nå rostfläck utan det var helt jäkla slut. Nåt år senare vart det nå mer men det fick hon stå för själv och sen lyckades hon sälja den...........
Har en bekant på byn som köpte en nästan ny Mazda 6 och var mäkta stolt men inom ett år hade de lagat och lackat bägge bakskärmarna och då pratar vi inte om nå rostfläck utan det var helt jäkla slut. Nåt år senare vart det nå mer men det fick hon stå för själv och sen lyckades hon sälja den...........
Var inte mycket rost på denna för sin ålder, Yarisen har mera rost trots den är 2 år yngre.
Litet längst ner på plåten som vänder mot vägen, det ska jag ta hand om i sommar innan det sprider sig. Blästring, pensla fosforsyra och sen epoxi primer så bör det stå sig. När man köper gamla bilar får man acceptera litet arbete själv förstås. Tillsvidare lägger jag kallgalv, bättre än inget.
Litet längst ner på plåten som vänder mot vägen, det ska jag ta hand om i sommar innan det sprider sig. Blästring, pensla fosforsyra och sen epoxi primer så bör det stå sig. När man köper gamla bilar får man acceptera litet arbete själv förstås. Tillsvidare lägger jag kallgalv, bättre än inget.
Man kan få problem med Mazda oxå.
Bekant köpte en 323 1999, efter 15 år började hon tröttna på den och hoppades att besiktningen skulle slå ner på nått avgörande så hon fick köra den till skroten, då bilen såg ut som fan själv pga uteblivet underhåll.
Men så blev inte fallet, bilen gick igenom med blankt papper som den alltid gjort.
Förra sommaren gjorde hon slag i saken och köpte en ny bil, inte för att den gamla 323an gett upp, för den gick återigen igenom ua.
Den nya bilen blev överaskande en............Mazda.
Bekant köpte en 323 1999, efter 15 år började hon tröttna på den och hoppades att besiktningen skulle slå ner på nått avgörande så hon fick köra den till skroten, då bilen såg ut som fan själv pga uteblivet underhåll.
Men så blev inte fallet, bilen gick igenom med blankt papper som den alltid gjort.
Förra sommaren gjorde hon slag i saken och köpte en ny bil, inte för att den gamla 323an gett upp, för den gick återigen igenom ua.
Den nya bilen blev överaskande en............Mazda.
Brorsan hade en 6a 2010. Inte en rostfläck på kaross eller chassie och han och biltvätt går inte ihop så den tvättades kanske 2-3 ggr per år. Värre var det med tidigare modellerna.S Stefan1972 skrev:Det enda felet i modern tid med Mazda är ju karossen och rost.......Det är helt obeskrivligt ibland hur de kan se ut om rostmasken tagit tag i dem.....Nånting måste vara extremt dåligt på nåt vis. Mycket skrot i plåten eller nåt annat........Man kan inte bara skylla på ägaren iallafall..........
Har en bekant på byn som köpte en nästan ny Mazda 6 och var mäkta stolt men inom ett år hade de lagat och lackat bägge bakskärmarna och då pratar vi inte om nå rostfläck utan det var helt jäkla slut. Nåt år senare vart det nå mer men det fick hon stå för själv och sen lyckades hon sälja den...........
Värre är deras korkade bromssystem, speciellt bak där det rostar, har man otur har damasken till glidpinnarna hoppat av så du drar hela svordomsalfabetet när pinnen knäcks.
Hans gick runt 30, sen rök kamkedjan som var ett år gammal, nu blev han ju blåst av mekonomenverkstan på garantin annars hade han kört fortfarande.
Han hade en 626 innan, den med integrerad vinge. Lite av en rosthög men gud så härlig att köra. Den bilen gick till krossen pga en seriekrock där den blev en halvmeter kortare.
Han köpte en 2008 sedan.
Det har inte stämt på 12 år.S Stefan1972 skrev:Det enda felet i modern tid med Mazda är ju karossen och rost.......Det är helt obeskrivligt ibland hur de kan se ut om rostmasken tagit tag i dem.....Nånting måste vara extremt dåligt på nåt vis. Mycket skrot i plåten eller nåt annat........Man kan inte bara skylla på ägaren iallafall..........
Har en bekant på byn som köpte en nästan ny Mazda 6 och var mäkta stolt men inom ett år hade de lagat och lackat bägge bakskärmarna och då pratar vi inte om nå rostfläck utan det var helt jäkla slut. Nåt år senare vart det nå mer men det fick hon stå för själv och sen lyckades hon sälja den...........
Akta dig för 180hk dieseln när du byter till nyare. Kollegans rasade tydligen med, och det var en cx5 eller va de nu heter.MugAssMaz skrev:
Men jag gillar mazdas kupe, den känns robust jämfört med många andra dyrare bilar. Synd om de skulle vara standardfel på den dieseln för där är ett jäkla tryck i den =)