J jesper--- skrev:
Dem få tusenlappar man tjänar att köpa och sälja bil privat är inte värt den risk och strul man utsätter sig för. Samt köper du från bilhandlare är du täckt av konsumentskyddslagen vid ev blåsning, dock är en stor respektabel firma att föredra, hedin, möller, aftén, upplandsmotor.
Hedin är ju upp till vilket center de är. Det finns de som har blåst folk något jävulskt, nämner inte vilket. Man kan inte lita mer på de större än de mindre enl min erfarenhet.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Hedin är ju upp till vilket center de är. Det finns de som har blåst folk något jävulskt, nämner inte vilket. Man kan inte lita mer på de större än de mindre enl min erfarenhet.
Prismässigt eller dolda fel på bilen?
 
J jesper--- skrev:
Prismässigt eller dolda fel på bilen?
Var ett fall för många år sen, minns jag rätt så var det en bil som var "2" alltså typ en litauenlagad skitbil för drygt 6-700 tusen.
Så dolt fel, Köparen undrade ju varför den åt däck och det gick aldrig att fixa till det med hjulinställning, av någon anledning så skrapa de väl bort lite massa och såg svetsarna i karossen.

Vi har en stor bilfirma (ickenämnd vid namn) som är rena skitet, även firmans filial i en annan stad har betett sig riktigt illa från köp till garantier och skit =)
 
  • Wow
vcx
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det har gått utför hos volvo med säten, V70nn har sköna säten tycker jag, iallafall comfortstolarna med halvskinn. V90 har dom verkligen misslyckats med, kör man fram stödet för låren så blir det ett hål under, så är det inte på t.ex. en BMW
Vad är det som skiljer komfortstolarna då? Är det någon reell skillnad förutom utseende och mer inställningar via el?
Det som i mina ögon verkar avgöra om stolarna är riktigt bra att åka långt i är stolens uppbyggnad, från stomme, till fjädring/stålraster, väv, stoppning och klädsel.

Tex så sitter jag ohyggligt mycket bättre i en Volvo 940 i 75mill än i en Audi A6 från samma år.
Stolarna i halvgamla Volvo är underbara att åka långt i fast att de är platta och inte gjorda för att vara sportiga och skålade.

Frågan för mig, som har övervägt V70nn är som man sitter sämre i stolarna efter 75mil jämfört med tex V70n och tidigare.
Om de är skålade eller ej bryr jag mig inte om alls.
 
Sportstolarna är mer skålade och lite hårdare, men dom är bra, tycker bara att dom andra är skönare. Sen är mitt tycke att tyg är luftigare än skinn.
 
En skoda Fabia från typ 2017, den får man för typ 100tkr. En liten kombi.

Kan inte uttala mig om den är bra, men verkar åtminstone prisvärd.
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
En skoda Fabia från typ 2017, den får man för typ 100tkr. En liten kombi.

Kan inte uttala mig om den är bra, men verkar åtminstone prisvärd.
Är det en fråga? :thinking:

Har en fabia - 17. Väldigt trevlig liten bil som absolut är prisvärd :)
 
  • Gilla
Schwen92
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Är det en fråga? :thinking:

Har en fabia - 17. Väldigt trevlig liten bil som absolut är prisvärd :)
Nej det är ett tips till TS.

Men du kan ju recensera din, för och nackdelar?
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Nej det är ett tips till TS.

Men du kan ju recensera din, för och nackdelar?
Jaha:crysmile:

Jadu, kan inte säga något direkt negativt. Inte den största motorn, men ändå pigg med tanke på hur liten den är. Snål, låg och pendlade på 0.44L/mil.

Rymlig tycker jag för att vara så liten, rätt så välutrustade de flesta (farthållare, klima., blåtand, p-sensorer mm.)

Sen tycker jag stereon är över förväntan!
 
E
Har en octavia 1.0tsi -17.

115 ystra hästar och en snygg momentkurva, jag tycker inte den är slö alls faktiskt.

Fraktar runt en småbarnsfamilj vilket ställer krav på innerutrymmen. Den klarar det precis. Utan barnstolar är den väldigt rymlig även om större bilar säkert är ännu rymligare.

Hyfsat robusta material i inredningen men ingen lyx. Säljs ofta i paket med dragkrok och bränslevärmare, även för bensin.

Jag tror ärligt talat att detta är så när man kan komma en modern 240. Hyfsat lätt att hantera släp med och fixar även tex båtupptagning och gruslass. Tror den får dra 1300kg, ok för mig.

Äldre octavior kan ha en 1.2tsi där vissa årsmodeller haft problem med kamkedjan.
 
Största nackdelen är storleken, Octavia, Golf etc. Är på gränsen om man vill ha med sig barnvagn och något mer
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Största nackdelen är storleken, Octavia, Golf etc. Är på gränsen om man vill ha med sig barnvagn och något mer
Om det är en vanlig golf halvkombi, ja. Men golf kombi och octavia är duktigt stora i bagaget också ;) vill minnas att octavia rymmer mer än tex v70 i bagaget :cool:
 
E
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Största nackdelen är storleken, Octavia, Golf etc. Är på gränsen om man vill ha med sig barnvagn och något mer
Har inte upplevt det som något större problem men det är väl en fråga om referenser. Har en 2-åring och en 4-åring så jag är inte utan erfarenhet. Barnvagn och packning går in för oss iaf. Jag tycker många köper löjligt stora bilar nuförtiden. Men visst, andra är mer beroende av bilen än jag.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
F
J Jarlsgård skrev:
Om det är en vanlig golf halvkombi, ja. Men golf kombi och octavia är duktigt stora i bagaget också ;) vill minnas att octavia rymmer mer än tex v70 i bagaget :cool:
ytterst tveksamt. Jag tittade på Octavia som ett alternativ och bagaget är stort för klassen men inte alls i närheten av vad vi har idag. Man kan fö inte bara säga större än... man får titta lite på formfaktorn med.
 
F fsn skrev:
ytterst tveksamt. Jag tittade på Octavia som ett alternativ och bagaget är stort för klassen men inte alls i närheten av vad vi har idag. Man kan fö inte bara säga större än... man får titta lite på formfaktorn med.
Har själv haft octavia kombi med unge och det funkade fint, kunde utan problem packa in barnvagn, resesäng + packning och ändå dra för insynsskyddet. Och då var det vare sig liten vagn, resesäng eller lite packning (y)

Kör idag passat -16 men den är marginellt större i bagaget, framförallt är höjden sämre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.