F
J Jarlsgård skrev:
Har själv haft octavia kombi med unge och det funkade fint, kunde utan problem packa in barnvagn, resesäng + packning och ändå dra för insynsskyddet. Och då var det vare sig liten vagn, resesäng eller lite packning (y)


Kör idag passat -16 men den är marginellt större i bagaget, framförallt är höjden sämre.
nu var väl inte frågan om du fick in dina grejer i bilen utan om hur stor den var? Jag packade 4st golf vagnbagar med 14 klubbor i varja, 2 st padelväskor samt 4 väskor i bagaget och det behövs inte många högskolepoäng för att inse att octavian hade inte mycket att komma med där. Jag har fö 75 cm höjd i lastöppningen på den bilen och 108cm lastdjup.

Octavian blir liksom varken större eller nåt mått på exakt vad andra behöver bara för att just du fick in din barnvagn.
 
J Jarlsgård skrev:
Har själv haft octavia kombi med unge och det funkade fint, kunde utan problem packa in barnvagn, resesäng + packning och ändå dra för insynsskyddet. Och då var det vare sig liten vagn, resesäng eller lite packning (y)

Kör idag passat -16 men den är marginellt större i bagaget, framförallt är höjden sämre.
Jag har passat GTE och där är lastutrymmet bedrövligt. Tydligen är det för att de offrat en del av bagaget för hybriddriften.
 
F fsn skrev:
nu var väl inte frågan om du fick in dina grejer i bilen utan om hur stor den var? Jag packade 4st golf vagnbagar med 14 klubbor i varja, 2 st padelväskor samt 4 väskor i bagaget och det behövs inte många högskolepoäng för att inse att octavian hade inte mycket att komma med där. Jag har fö 75 cm höjd i lastöppningen på den bilen och 108cm lastdjup.

Octavian blir liksom varken större eller nåt mått på exakt vad andra behöver bara för att just du fick in din barnvagn.
Det är lika irrelevant som att säga att bagaget var för litet för ert behov.

Det handlade mer om en referens och som småbarnsförälder brukar man inte behöva få in så mycket mer.

Hade jag däremot haft 2 stora mastiffer som ska med också, ja då hade jag kunnat säga att alla kombibilar på marknaden är för små... Men det är en ytterst liten andel som har det behovet, varpå det då inte blir relevant för den stora skalan.
 
Redigerat:
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Jag har passat GTE och där är lastutrymmet bedrövligt. Tydligen är det för att de offrat en del av bagaget för hybriddriften.
Nja, du tappar det sänkbara golvet och reservhjulet.
Bilens bagageutrymme utan sänkbart golv och reservhjul, innehåller verktyg och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nja, du tappar det sänkbara golvet och reservhjulet.
[bild]
Ja jag har inte bekräftat detta men säljaren sa så till mig när jag signade köpet. Men bilförsäljare säger mycket saker.
 
Det gör de, de har också förvånansvärt dålig koll på bilarna de säljer.

Jag finner det rätt komiskt att man behållit alla delar till det sänkbara golvet, men det går inte att sänka på grund av att batteriet/tanken(har glömt vilken det är) är ivägen.
 
  • Gilla
Mach77777 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det gör de, de har också förvånansvärt dålig koll på bilarna de säljer.

Jag finner det rätt komiskt att man behållit alla delar till det sänkbara golvet, men det går inte att sänka på grund av att batteriet/tanken(har glömt vilken det är) är ivägen.
Förmodligen en ekonom som inte ville ha fler lagerartiklar.
 
E
F fsn skrev:
nu var väl inte frågan om du fick in dina grejer i bilen utan om hur stor den var? Jag packade 4st golf vagnbagar med 14 klubbor i varja, 2 st padelväskor samt 4 väskor i bagaget och det behövs inte många högskolepoäng för att inse att octavian hade inte mycket att komma med där. Jag har fö 75 cm höjd i lastöppningen på den bilen och 108cm lastdjup.

Octavian blir liksom varken större eller nåt mått på exakt vad andra behöver bara för att just du fick in din barnvagn.
Det var väl ingen fråga öht? Dela gärna dina erfarenheter men låt bli att diktera hur andra ska beskriva vad de nu beskriver. Alla kan väl googla fram exakta mått om de vill. Stor är per definition ett relativt begrepp och det förstår rimligen alla.
 
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
F
E erimos skrev:
Det var väl ingen fråga öht? Dela gärna dina erfarenheter men låt bli att diktera hur andra ska beskriva vad de nu beskriver. Alla kan väl googla fram exakta mått om de vill. Stor är per definition ett relativt begrepp och det förstår rimligen alla.
Nä, men ett påstående att den var större än V70 och det är den inte i praktiken. Den är även mindre än Passat i praktiken.
 
F fsn skrev:
Nä, men ett påstående att den var större än V70 och det är den inte i praktiken. Den är även mindre än Passat i praktiken.
Fast det är ju inte ett påstående? Jag har testat lasta v70 med samma möbel som jag hade i octavian. Det var mer plats kvar i octavian än v70n.

Alla inbillar sig att dagens Volvo är så stora, men det är bullshit. Visst, de har blivit bättre igen men ett tag hade de förlorat allt arv från storlastarna 240/740/940.

Att en passat är större har jag aldrig argumenterat emot på, vad jag däremot sa var att den är marginellt större... Och återigen VET jag detta då jag ägt både och.

Vad har du för belägg till att säga att min uppfattning/erfarenhet är fel? Har du haft en octavia? Passat? V70?
 
J Jarlsgård skrev:
[länk]

Så svart på vitt. Att formen kanske skiljer lite spelar ingen roll, för volymen är fortfarande större. Jag nämnde aldrig något om att en octavia var mer lättlastad.

Ha något konkret nästa gång är du snäll (y)
:strong:
 
F
F fsn skrev:
Man kan fö inte bara säga större än... man får titta lite på formfaktorn med.
J Jarlsgård skrev:
[länk]

Så svart på vitt. Att formen kanske skiljer lite spelar ingen roll, för volymen är fortfarande större. Jag nämnde aldrig något om att en octavia var mer lättlastad.

Ha något konkret nästa gång är du snäll (y)
Är du inte läskunnig eller gör du dig dum? Det var väl just konkret när jag skrev att man får titta lite på formfaktorn med och kanske inte bara på antal liter. Jag har tittat på nya Octavia, det har jag gjort med min bil bredvid och jag har jämfört med en tumstock och inte läst ett faktablad. Vad har du gjort? Troll

Nya Octavia är praktisk och fortfarande prisvärd och lagom tråkig men för liten i bagaget för mig. En V70 (som jag fö aldrig skulle köpa) är inte det och en V90 är också bra. Acceptera bara att det är så.
 
De litermåtten är väl anpassade till ett standardiserat mått med fast form på block?

Imponerande siffror på Octavian ändå. Får man in barnvagnen på längden?

fsn, vilken bil jämför du mot?
 
F fsn skrev:
Nä, men ett påstående att den var större än V70 och det är den inte i praktiken. Den är även mindre än Passat i praktiken.
Japp jag är dum, uppenbarligen :rolleyes:

Rymmer ett utrymme fler liter, ja då är det större. Det kommer alltid vara större ÄVEN om den mindre är mer lättlastad. För när du ska fylla bagaget, ja då kommer man märka skillnaden.

En Octavia har dessutom ett mer eller mindre fyrkantigt lastutrymme.. så den är inte svårlastad heller och det är inte svårt att nyttja volymen.


Det mest komiska du skriver, och detta finner jag verkligen komiskt är "Jag har tittat på nya Octavia, det har jag gjort med min bil bredvid och jag har jämfört med en tumstock och inte läst ett faktablad. Vad har du gjort? Troll"
Nää jag har inte ägt båda modellerna och har BETYDLIGT mycket mer erfarenhet än dig som ställt en för oss okänd bilmodell bredvid (som då uppenbarligen inte är en V70) och mätt med tumstock.

Jag vet inte riktigt vad du är ute efter mer än att framstå som en surgubbe, för den delen har du verkligen nailat! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.