193 797 läst · 1 347 svar
194k läst
1,3k svar
Amazon Sverige har slagit upp portarna
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Inte bara nå fler köpare, vi som redan försöker handla skulle hitta fler varor om det gick att söka. Att hitta en artikel från en stor tillverkare med känt produktnamn är enkelt, men att hitta något de har "döpt om" med sin maskinöversättning eller som inte har ett entydigt namn svårt att hitta. Just dessa varor är de jag är på jakt efter, de är just de som fyller upp deras lager med miljontals artiklar.O olofh skrev:
Ja, jag är som sagt också inne på att det är det geografiska läget som avgör.Jonas Persson skrev:
Men på samma ort har även Postnord terminal, och UPS har ju terminal även i Stockholm/Järfälla. Dessutom tror jag speditörerna iallafall normalt brukar ta samma pris för utkörning oavsett hur många mil det är från närmaste terminal. Så inte riktigt så enkelt verkar det som.
Medlem
· Stockholms län
· 533 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Stog det inte någonstans att PostNord hanterar Amazons leveranser i Sverige, de är mao första valet.C cpalm skrev:Ja, jag är som sagt också inne på att det är det geografiska läget som avgör.
Men på samma ort har även Postnord terminal, och UPS har ju terminal även i Stockholm/Järfälla. Dessutom tror jag speditörerna iallafall normalt brukar ta samma pris för utkörning oavsett hur många mil det är från närmaste terminal. Så inte riktigt så enkelt verkar det som.
Jo, det står så på Amazon.se. Men är det någon som fått leverans från det svenska lagret? Är det ens igång?Jonas Persson skrev:
Jag och andra får som sagt än så länge våra paket med UPS, andra får sina med Postnord.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Verkar vara ett halvsvenskt lager.C cpalm skrev:
Amazon has so far dodged its Swedish union problem by using a warehouse in Eskilstuna near Stockholm, operated by the German logistics firm Kuehne + Nagel, which already has a collective bargaining agreement with the Swedish Transport Worker’s Union.
https://www.wired.co.uk/article/amazon-sweden-launch
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Varorna kom fram, men med anmärkning.Jonas Persson skrev:Efter att ha passerst totalt tre av Amazons anläggningar så kom försändelsen äntligen till Køge i Danmark. Där tog Postnord över, och se, nu går det rasande fort. På dryga fem timmar kom paketet till mitt anvisade utlämningsställe. I alla fall enligt bilden och det email som kom 16.53 idag...
[bild]
Hmm, Postnords app är tyst. Klistrar in kollinumret och får träff. Men här får jag ett mer realistiskt svar - beräknad leverans imorgon, men till ett annat utlämningsställe 200 m längre bort.
Vad som är rätt vet jag imorgon.
PostNord hade rätt, paketet kom inte fram igår utan har fraktats under natten. Efter att ha passerat de normala distributionscentralerna så kom paketet fram till det andra utlämningsstället klockan elva idag.
PostNords app plingade till, men jag kunde inte signera med Bankid.
Det var nära att jag inte fick ut paketet. Problemet var att paketet inte var skickat till mig. Någonstans har man klantat till sig och lyckats sätta mottagare av paketet till Coop, på raden under mitt namn och slutligen Coops adress.
Som utlämningsställe angavs butiken jag var i, inte Coop som jag snällt valt från en lista på Amazons webbsida när jag beställde. Orsaken är enkel, Coop som felaktigt blivit mottagare av paketet (med mig angiven på rad två som anställd där eller liknande) ligger i den del av kommunen som detta utlämningsställe hanterar. Min smala lycka var att dessa två utlämningsställen ligger nära varandra.
Men nu till det viktigaste, paketet var helt och varorna rätt
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
...och så sista kapitlet i denna historia.
Nu kom ett email med information att varorna är uthämtade på Coop. Klickar man på länken till amazon.se står det Coop att även där, men öppnar man vyn med alla händelser så har man där nu bytt till den andra butiken.
Mao lika rörigt som deras hemsida. De håller stilen rakt igenom..
Nu kom ett email med information att varorna är uthämtade på Coop. Klickar man på länken till amazon.se står det Coop att även där, men öppnar man vyn med alla händelser så har man där nu bytt till den andra butiken.
Mao lika rörigt som deras hemsida. De håller stilen rakt igenom..
Beställde en kolsyreregulator och en adapter från amazon och ett av paketen verkar ligga på Ica nu iaf, det andra ska komma senast torsdag.
Idag beställde jag även en kurslitteratur med leverans till grabben i Västerås, planerad leverans måndag 16, fick ett mail efter nån timme att det var packat.
Böcker har väl Amazon alltid varit bra på? det dom började med va?
Idag beställde jag även en kurslitteratur med leverans till grabben i Västerås, planerad leverans måndag 16, fick ett mail efter nån timme att det var packat.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 711 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 711 inlägg
Böcker var vad de började med 1994.nino skrev:Beställde en kolsyreregulator och en adapter från amazon och ett av paketen verkar ligga på Ica nu iaf, det andra ska komma senast torsdag.
Valde gratis leverans till ombud, men helt oväntat svängde ändå UPS-bilen in på gårdsplanen idag och lämnade av paketet.C cpalm skrev:
Börjar bli riktigt tjenis med UPS-chaffisen. Grymt snabbt jobbat också med tanke på att jag lade beställningen i måndags.
Noll koll alltså, men än så länge konsekvent till min fördel