Magnus E K
Om det inte fungerar med virtuella kort etc kan du öppna ett nytt konto i en helt annan bank med ett kort knutet dit, och bara föra över pengar just när kortet ska användas. Men blir väl inte helt gratis; har ej koll på vad olika banker tar i avgifter för detta.

R
Det är ingen fara att använda sitt kort på internet med lite sunt förnuft,
att betala en premunation hos Disney eller skriva in sitt kortnummer på paypal (världens största betaltjänst online) är ingen fara eller att vara vårdslös.

skriver man däremot in sitt kortnummer på en rysk porrsida får man skylla sig själv.

Jag har handlat med kort på internet i säkerligen mer än 20 år och aldrig blivit blåst. Tusentals köp..

• Gilla
  • Haha
thaman och 14 till
  • Laddar…
Skaffa ett gratis konto på exempelvis Forex. Då får du ett gratis kort.
För över de pengar som behövs för att betala.

G
Med många banker kan man knyta kortet till ett separat konto som alla pengarna inte ligger på, då för man bara över pengar till det kontot när kortet ska användas. t.ex.

• Gilla
Member65 och 1 till
  • Laddar…
Jag har ett särskilt kreditkort till internethandel och som lite reservkort, med låg kreditgräns.
Just ett kreditkort, då har du kreditföretaget med dig om någon försöker något, förutsatt normal aktsamhet. Pengar som försvinner från kontot kopplat till ett betalkort är lättare att de är borta förevigt.

• Gilla
deetee och 4 till
  • Laddar…
G
Fotografen Fotografen skrev:
Jag har ett särskilt kreditkort till internethandel och som lite reservkort, med låg kreditgräns.
Just ett kreditkort, då har du kreditföretaget med dig om någon försöker något, förutsatt normal aktsamhet. Pengar som försvinner från kontot kopplat till ett betalkort är lättare att de är borta förevigt.
Dessutom, vad jag har för mig, så är det "bättre" med ett kreditkort än ditt vanliga debit/bankkort iom bättre försäkringar och bättre respons av företaget om pengar försvinner från kortet och vad jag förstått, lättare att få tillbaka pengar som snotts. Kanske gammal skröna eller ej, men har sett detta många gånger kommenterats.

Marike Marike skrev:
Det sist nämnda.Och det är inte enbart pengarna kortet är laddat med som kan försvinna. Läste om en man som förlorade kortet, blev av med allt han hade på banken + kortkrediten. Vårdslöshet sa banken.
Misstänker att det är ett abonnemang så de vill fortsätta dra pengar från ditt kort när första tiden är slut. På Paypal kan de inte dra pengar automatiskt. Använder själv bara Paypal eftersom jag vill ha koll på vad som jag betalar.

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
T
R RalleB skrev:
Jag har handlat med kort på internet i säkerligen mer än 20 år och aldrig blivit blåst. Tusentals köp..
Samma här, en kul anekdot jag har är när en kollega som absolut inte ville ha kort blev påtvingad ett företagskort. Någon porrsajt drog pengar från det. Han hade inte ens öppnat kuvertet det låg i...

Men allt det här är anekdoter, och även om det finns visst skydd i form av lagar kan det bli en del strul. Även om det är helt legitima siter händer det att de blir av med databaser fulla av kortuppgifter de inte borde ha. Och t ex hotels.com skickar alla uppgifter man skriver in vidare till respektive hotell, om de inte har sluta med det nyligen. Så det är ju inte fel att vilja vara försiktig.

• Gilla
Sndrus
  • Laddar…
T
a.o.f a.o.f skrev:
Misstänker att det är ett abonnemang så de vill fortsätta dra pengar från ditt kort när första tiden är slut. På Paypal kan de inte dra pengar automatiskt. Använder själv bara Paypal eftersom jag vill ha koll på vad som jag betalar.
Om du har kopplat ett kort till Paypal och tillåter automatiska återkommande betalningar så kan de det, jag har flera såna.

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
Fascinerande att inte vilja använda sitt kortnummer på nätet. Alltså att det går att leva så :thinking:
Tror inte att du har fog för din rädsla längre om det är kapning du oroar dig för. Revolut som någon skrev kanske är en lösning.

• Gilla
Illvilja och 4 till
  • Laddar…
Marike
G GargamelSE skrev:
Det är ju, låt oss säga.. mindra sant.
På nätet kan de bara ta det som finns på kontot kortet är kopplad till.
Då hade han kanske bara ett konto, vet inte. Har försökt hitta, men nej. Dock fick jag läsa mycket som stärker mig i min uppfattning.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Om du har kopplat ett kort till Paypal och tillåter automatiska återkommande betalningar så kan de det, jag har flera såna.
Har inte tillåtit några automatiska betalningar och det kan vara så att TS inte heller gjort det.

• Gilla
bobbyrune
  • Laddar…
Marike
Skumpe Skumpe skrev:
Fascinerande att inte vilja använda sitt kortnummer på nätet. Alltså att det går att leva så :thinking:
Tror inte att du har fog för din rädsla längre om det är kapning du oroar dig för. Revolut som någon skrev kanske är en lösning.
https://www.expressen.se/kvallsposten/sa-slar-korttjuvarna-till-nar-du-betalar-pa-natet/Jag kan inte länka till allt, länka ni kortbedrägeri. Tänk sedan att er inkomst är 12 tusen i mån, att ni måste ta av sparpengarna för att klara ekonomin, tänk sedan att någon annan tar sparpengarna. Förstår ni varför jag är försiktig?

• Gilla
ToRy och 3 till
  • Laddar…
Marike
a.o.f a.o.f skrev:
Har inte tillåtit några automatiska betalningar och det kan vara så att TS inte heller gjort det.
Jag kör banköverföring med säkerhetsdosa till paypal. Men ska kolla om det finns något där jag missat.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
G
Marike Marike skrev:
Jag kör banköverföring med säkerhetsdosa till paypal. Men ska kolla om det finns något där jag missat.
Det är inga problem. Man måste inte ha kort kopplad till paypal, det funkar iaf.

Personligen föredrar jag nog att betala saker online VIA paypal även om jag använder kortet online.
Även om jag inte är förtjust i paypal, så funkar det fan bra när det finns. Tyvärr finns det många som fått pengar stulna av paypal själva, finns mååånga "stories" om det.

Också. KAN det vara så du missat en mikroskopisk text på D+ där du slipper skriva in kort? Jag har inte haft intresse av D+, så jag vet inte hur sign-up:en är, men kan det finnas en "vill inte"-knapp eller länk?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.