Nissens
M Markarbetaren skrev:
Fick uppfattningen att TS sambo hade lägenhet (BR?) som hyrs ut i andra hand?
Som hon ägde innan, och är alltså inte en del av samboskapet. Det är vad som skaffas för det gemensamma sambohushållet som är delat. Tycker du att lagen är otydlig?
 
Nissens Nissens skrev:
Och bilen är hela ekonomin? De flesta har betydligt större ekonomi än så, speciellt med familj. Har du bara en bil i din ekonomi?
Ja jag har bara en bil i min ekonomi.
 
Nissens
A Andy78 skrev:
Ja jag har bara en bil i min ekonomi.
Hoppas den har dusch och toalett. :)
 
  • Haha
a.o.f
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Och bilen är hela ekonomin? De flesta har betydligt större ekonomi än så, speciellt med familj. Har du bara en bil i din ekonomi?
Likadant kan man säga om bostad och en soffa. Ekonomiskt liv sträcker sig bra längre ut än bara en bostad och lite möbler.
Nissens Nissens skrev:
All ekonomi är inte delad, men har du familj som i detta fallet så går mycket pengar åt till barnen, hemmet och gemensamma utgifter för hushållet. Säkert en del möbler och i detta fallet även bostaden. Så en stor drl av ekonomin är gemensam. Läs sambolagen så ser du. Denna tråden handlar i första hand om bostaden.
Jag känner mycket väl till sambolagen, det jag opponerar mig emot är att du hävdar "lagen säger du har gemensam ekonomi om man inte skriver ett samboavtal". Detta stämmer bevisligen inte. Det sambolagen gör gällande är bostad och bohag som är införskaffat för gemensamt bruk. Inget annat. Varken sparande, saker införskaffat för privatbruk osv.
 
S
Nissens Nissens skrev:
Och bilen är hela ekonomin? De flesta har betydligt större ekonomi än så, speciellt med familj. Har du bara en bil i din ekonomi?
Bilen är ofta en av de större posterna i en familjs ekonomi så ja.
Nej vi har två bilar, jag har min och hon har sin.

Du svarade inte på min fråga i inlägget ovanför, vart det för svårt?
 
Nissens
JLyck JLyck skrev:
Likadant kan man säga om bostad och en soffa. Ekonomiskt liv sträcker sig bra längre ut än bara en bostad och lite möbler.


Jag känner mycket väl till sambolagen, det jag opponerar mig emot är att du hävdar "lagen säger du har gemensam ekonomi om man inte skriver ett samboavtal". Detta stämmer bevisligen inte. Det sambolagen gör gällande är bostad och bohag som är införskaffat för gemensamt bruk. Inget annat. Varken sparande, saker införskaffat för privatbruk osv.
Hade jag skrivit att all ekonomi var gemensam så hade jag förstått din reaktion, men du söker nog bara konflikt. Och nog har man mer gemensam ekonomi än vad du fått för dig. Kostnader för barn, mat, driftskostnader för hemmet, antagligen för bilen. Med mera. Det är knappast någon som räknar kronor och ören i de sammanhangen.
 
Nissens
S SueCia skrev:
Bilen är ofta en av de större posterna i en familjs ekonomi så ja.
Nej vi har två bilar, jag har min och hon har sin.

Du svarade inte på min fråga i inlägget ovanför, vart det för svårt?
Vad var frågan?
Du läste uppenbarligen inte den enkla meningen jag skrev ovan... jag undrade om bilen var HELA ekonomin. Inte om den var en stor del av den. Var meningen för svår?
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
S
Nissens Nissens skrev:
Vad var frågan?
Du läste uppenbarligen inte den enkla meningen jag skrev ovan... jag undrade om bilen var HELA ekonomin. Inte om den var en stor del av den. Var meningen för svår?

S SueCia skrev:
Så om han köpt lägenheten för 5 Miljoner och lagt 2 Miljoner kontant, och sen har lägenheten sjunkit med 2 Miljoner i värde, dom gör slut och han ska bo kvar i sin lägenhet, ska då hon betala 1 Miljon då dom ska dela 50% på värdeminskningen?

Fantastiskt resonemang

Sen är ekonomin inte gemensam när man äger varsin bil, har sina egna sparanden osv.
 
Nissens Nissens skrev:
Hade jag skrivit att all ekonomi var gemensam så hade jag förstått din reaktion, men du söker nog bara konflikt. Och nog har man mer gemensam ekonomi än vad du fått för dig. Kostnader för barn, mat, driftskostnader för hemmet, antagligen för bilen. Med mera. Det är knappast någon som räknar kronor och ören i de sammanhangen.
"Blir man sambo och inte har skrivit samboavtal så har man gemensam ekonomi. Sådan är lagen." - inlägg #549
Hur ska man tolka det då?
 
M
Om vi återgår till frågan.
När man läser TS första 3-4 inlägg så känns det inte helt 100 att lägenheten köptes för gemensamt bruk. I och med att partnern fortfarande har kvar sin lägenhet, och hade det vid lägenhetsköpet, så tolkas det väl snarare att partnern flyttade in hos TS. Är det inte stor skillnad om partnern hade sålt sin lägenhet och dom hade flyttat ihop? Isf. har det ju skett en uppoffring från partnerns sida, hon har gjort sig av med sin bostad för att bli sambo, men behåller man sin gamla bostad så vette fasen.

Om vi bortser från barnen, som kom lite senare, utan fokuserar på huvudfrågan. Om jag bor i en lägenhet, säg en tvåa, bostadsrätt. Träffar en kvinna som bor i HR, när vi dejtat ett tag så köper hon en större lägenhet. Jag flyttar in hos henne, hyr ut min BR i 6 mån. Vi separerar, har jag då rätt att kräva halva hennes lägenhet? Isf. kan man ju köra detta rejset 2 ggr per år under några år sedan är man mångmiljonär.
 
M
Nissens Nissens skrev:
Som hon ägde innan, och är alltså inte en del av samboskapet. Det är vad som skaffas för det gemensamma sambohushållet som är delat. Tycker du att lagen är otydlig?
Citat:
”En sambo kan inte ta över en samägd bostad hur som helst.
För att sambolagen ska gälla för en bostad ska bostaden ägas gemensamt eller ha förvärvats för gemensamt bruk. Om en part äger en bostad innan samboskapet påbörjades kan den andra parten alltså inte hävda sig ha rätt till halva lägenheten vid en separation.

Om man som par köper en lägenhet, oavsett vem som betalar hur mycket, har båda rätt till lägenheten om samboskapet upphör. Det förutsätter dock att samboskapet har pågått under en längre tid.”
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jo, det är exakt det han behöver, för vem säger att de är överens när/om de separerar?
Om du är sambo el gift el tänker bli, låt bli , utsätt ingen för din moral.
 
K kortis skrev:
Om du är sambo el gift el tänker bli, låt bli , utsätt ingen för din moral.
Om du har barn eller tänker skaffa, låt bli, utsätt inte vår värld för dina gener.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Om du har barn eller tänker skaffa, låt bli, utsätt inte vår värld för dina gener.
Sorry sedan länge är de är vuxna och har en stor portion empati och klokhet. Empati är nog ett svårt ord för dig men Google är din vän
 
K kortis skrev:
Sorry sedan länge är de är vuxna och har en stor portion empati och klokhet. Empati är nog ett svårt ord för dig men Google är din vän
Det kan bevisligen inte vara din förtjänst, eller så är det helt enkelt inte dina barn. As simple as that.

Och vet du. Det är oerhört obildat att döma någon på det sätt du försöker göra. Tyvärr har flera likt dig hittat till bh och förpestar forumet med era inbillade moralkakor, begränsade intellekt och otroligt kortsynta betraktelser. Att du/de inte har förmåga eller kapacitet att se en situation ur olika perspektiv är ditt/deras tillkortakommande, inte mitt.

Du har visat att du är värd att blockeras, så fortsätt du skriv om du vill det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.