61 484 läst · 229 svar
61k läst
229 svar
Nackdel med frånluftsvärmepump
Har en IVT 860 i 155 m2 hus i Umeå byggt 2015, vi flyttade hit för 1.5 år sedan. Vi är missnöjda med både ljudnivån på pumpen och kallraset från spaltventilerna på nedervåningen där vi har golvvärme.
Ljudnivån har servicefirma försökt åtgärda med dämpfötter och lite fulhack men vid vissa frekvenser hör man fortfarande pumpen i hela huset. Pumpen står i tvättstugan på ena kortsidan/hörnet på huset.
Hur drabbad man blir av kallraset beror en del på planlösningen, vi har både matbord och soffa nära ventilerna och det är svårt att möblera på annat sätt. Försöker labba lite med att öka flödet på golvvärmeslingan under dessa fönster för att se om det blir bättre. Vi har haft in firma som kontrollerat luftflöden och vi ligger på rekommenderade värden.
Varmvatten har vi inte haft problem med och pumpen värmer utan tillskott ner till ca -8 grader.
Om jag skulle bygga nytt hus idag hade jag personligen inte valt flvp baserat på erfarenheterna vi har. Men vi kanske har haft extra otur, upplever t.ex inte samma ljudnivå när vi lyssnat på bekantas flvp:er.
Ljudnivån har servicefirma försökt åtgärda med dämpfötter och lite fulhack men vid vissa frekvenser hör man fortfarande pumpen i hela huset. Pumpen står i tvättstugan på ena kortsidan/hörnet på huset.
Hur drabbad man blir av kallraset beror en del på planlösningen, vi har både matbord och soffa nära ventilerna och det är svårt att möblera på annat sätt. Försöker labba lite med att öka flödet på golvvärmeslingan under dessa fönster för att se om det blir bättre. Vi har haft in firma som kontrollerat luftflöden och vi ligger på rekommenderade värden.
Varmvatten har vi inte haft problem med och pumpen värmer utan tillskott ner till ca -8 grader.
Om jag skulle bygga nytt hus idag hade jag personligen inte valt flvp baserat på erfarenheterna vi har. Men vi kanske har haft extra otur, upplever t.ex inte samma ljudnivå när vi lyssnat på bekantas flvp:er.
Redigerat:
Bor i ett hus 155m2 med 4 ungdomar och med lite framförhållning funkar bad och dusch sätt på Lyx nån timme innan bara.M Maestrof skrev:Hej,
Jag har bokat ett helt nytt hus som kommer börja byggas snart.
Uppvärmningssystem är alltså frånluftsvärmepump.
Frågat runt lite. Verkar vara ett bra system i nya täta hus gällande värmen, i alla fall ur ett ekonomiskt perspektiv.
Jag har dock fått höra litegrann att varmvattnet kan ta slut om man t ex tar ett bad i badkar samt en dusch.
Badar inte ofta, men vill ju egentligen aldrig att varmvatten ska ta slut.
Finns det någon med erfarenhet av frånluftsvärmepump som vet om man kommer få börja vänja sig vid att varmvattnet tar slut då och då, eller om jag oroar mig i onödan?
Tacksam för svar.
Toppen. Tack för ditt relevanta svar. Då ditt hus är lite nyare så blir det en rättvis jämförelse.mfaltsjo skrev:Vi har en NIBE fvp som blev installerad i våran Fiskarhedenvilla på 140kvm från 2015 och den har tuffat och gått i snart 6 år nu och det fungerar förjäkla tillfredställande. Den enda gången varmvattnet sinar är om det har badats och duschats mycket tätt inpå varandra. Vi tycker att vi häver den effekten genom att använda oss av den "forseringen" som finns inbyggd i pannan (antar att berederan jobbar hårdare(?)). Annars finns alternativet att sätta in en extern beredera om behovet finns.
Vad gäller kallras som en del "förståsigpåare" vill hävda är ett ENORMT problem så är även detta nästintill obefintligt, visst, sätter du emot handen emot spjället när det är -10 grader ute och du har spjället på max så är det klart att du känner kallluft.
Men 8 av 10 som hävdar att det skulle vara ett problem snackar skit. Och dom har troligtvis aldrig upplevt hur ett sådant här system fungerar på riktigt utan har läst sig till detta.
Klart att det finns dyrare och säkert bättre alternativ, men du undrar om det fungerar bra, och det kan jag gå i god för att det gör Mycket nöje över erat nya hus
Vi är just nu bara 2 vuxna och en bebis. Så det lär inte vara problem alls för oss ännu får se hur det ser ut om 15 år.
Många glömmer att det finna stora fördelar med FTX.
- Filtrerad till- och frånluft.
- Slipper fula galler på fasaden.
- Reglerbar tilluftstemperatur.
- Borta/Hemma/Elda-funktioner.
- Möjlighet till frikyla och nattkyla.
- Dragfritt
- Bättre inomhusmiljö.
- Bästa energival
- Osv
https://www.svenskventilation.se/ventilation/olika-satt-att-ventilera/ftx-varmeatervinning/
Har man pengarna är FTX och BVP eller LVVP bästa lösning. Så är det bara.
- Filtrerad till- och frånluft.
- Slipper fula galler på fasaden.
- Reglerbar tilluftstemperatur.
- Borta/Hemma/Elda-funktioner.
- Möjlighet till frikyla och nattkyla.
- Dragfritt
- Bättre inomhusmiljö.
- Bästa energival
- Osv
https://www.svenskventilation.se/ventilation/olika-satt-att-ventilera/ftx-varmeatervinning/
Har man pengarna är FTX och BVP eller LVVP bästa lösning. Så är det bara.
Vad är det för grund till huset ?M M Larsson skrev:Har en IVT 860 i 155 m2 hus i Umeå byggt 2015, vi flyttade hit för 1.5 år sedan. Vi är missnöjda med både ljudnivån på pumpen och kallraset från spaltventilerna på nedervåningen där vi har golvvärme.
Ljudnivån har servicefirma försökt åtgärda med dämpfötter och lite fulhack men vid vissa frekvenser hör man fortfarande pumpen i hela huset. Pumpen står i tvättstugan på ena kortsidan/hörnet på huset.
Hur drabbad man blir av kallraset beror en del på planlösningen, vi har både matbord och soffa nära ventilerna och det är svårt att möblera på annat sätt. Försöker labba lite med att öka flödet på golvvärmeslingan under dessa fönster för att se om det blir bättre. Vi har haft in firma som kontrollerat luftflöden och vi ligger på rekommenderade värden.
Varmvatten har vi inte haft problem med och pumpen värmer utan tillskott ner till ca -8 grader.
Om jag skulle bygga nytt hus idag hade jag personligen inte valt flvp baserat på erfarenheterna vi har. Men vi kanske har haft extra otur, upplever t.ex inte samma ljudnivå när vi lyssnat på bekantas flvp:er.
Platta på mark. 1.5 plan.Tomture61 skrev:
Man kan väl typ säga att ljudet färdas i stommen. Men om man står bredvid pumpen när den låter som mest låter det riktigt illa även där och pumpen vibrerar, så jag förstår att ljudet hörs i hela huset.
Har en teori att isbildning gör att några komponenter där inne får kontakt med varandra och orsakar vibrationer. Det var ett av hacken som servicefirman försökte göra, att bunta fast nåt rör där inne. Tyckte det blev lite bättre men långt ifrån acceptabelt enligt oss. Fortfarande runt 60-65 dba uppmätt med telefon.
I praktiken får man inte upplevelse av kallras öht med bra och moderna tilluftsdon. Har själv satt in Fresh TL-F (nuvarande TL98F) i mina egna/släktingars bostäder och i ny- och ombyggnadsprojekt (villor och flerbostadshus). Just villorna och parhusen i nyproduktion med frånluftsvärmepump. Aldrig någonsin att man upplevt kallras. Inte ens vid många minus och kraftig vind.Johannes Carlsson skrev:
Fresh-ventilerna av denna typ kan dessutom bestyckas med synnerligen effektiva filter som fungerar väldigt bra för astmatiker och pollenallergiker.
Man skall dock inte köpa en gammal modell som F80 etc. Då kan man få kallras om de placeras ovanför favoritfåtöljen eller sängen. Dessutom har de ibland dragsnören och annan skit som hänger ner på väggen.
Produkter som diskuteras: "Fresh TL98F"
Väggventil TL100C teleskopisk Fresh
Komplett ventil
479 kr inkl moms
Läs mer
Vi har en Nibe F750 som jag tror är väldigt lika eran F730 och till den följde det men en extra sektion som sitter ovanpå själva pumpen just för ljudisolering och för att dölja anslutningarna för luft. Den har samma utseende som resten av pumpen så passar in bra. Vi märker inte av ljud från våran värmepump och den är rakt under vårat sovrum. Kanske värt att överväga att skaffa detta istället för den egna lösningen? Detta är det vi har: https://www.buildor.se/nibe-överskå...d-FrWL1E9h7FUo2cOwglwbifXh9kAv-0aAlfyEALw_wcBO Ola Hällvall skrev:
Ser att du bor i Göteborg , lite varmare därDiscoDuck skrev:I praktiken får man inte upplevelse av kallras öht med bra och moderna tilluftsdon. Har själv satt in Fresh TL-F (nuvarande TL98F) i mina egna/släktingars bostäder och i ny- och ombyggnadsprojekt (villor och flerbostadshus). Just villorna och parhusen i nyproduktion med frånluftsvärmepump. Aldrig någonsin att man upplevt kallras. Inte ens vid många minus och kraftig vind.
Fresh-ventilerna av denna typ kan dessutom bestyckas med synnerligen effektiva filter som fungerar väldigt bra för astmatiker och pollenallergiker.
Man skall dock inte köpa en gammal modell som F80 etc. Då kan man få kallras om de placeras ovanför favoritfåtöljen eller sängen. Dessutom har de ibland dragsnören och annan skit som hänger ner på väggen.
Har Fresh TL98F , blir kallras iallafall från dessa ventiler , testat att tejpa för framsidan / nederkant .
Det är en billighetslösning att ta tilluften genom ytterväggar .
Har själv en nibe 730 i ett hus byggt 2018 som jag tycker fungerat mycket bra, har förbrukat 16000kw/h på 2.5 år för ett hus på 144kvm samt ett uppvärmt garage på 60kvm(har typ 24 grader i huset samt 21 i garaget. Har aldrig någonsin märkt av kallas, om det inte är mycket kallt ute och du står med fötterna precis i fönstret (alltså verkligen står med fötterna rakt mot väggen). Gör man det ofta och tycker att det är ett problem så kan man ju faktiskt köpa till nibes sam 40 och sätta in tillhörande ventiler i taket som då ger uppvärmt tilluft istället.
Pumpen står nära sovrummet med 1 badrum imellan, har jag dörren öppen när den går på fullare då hörs den in i sovrummet. Men stänger jag dörren så hörs den lika mycket sol kylskåpet i köket. Har hör aldrig pumpen vid andra delar av huset.
Pumpen står nära sovrummet med 1 badrum imellan, har jag dörren öppen när den går på fullare då hörs den in i sovrummet. Men stänger jag dörren så hörs den lika mycket sol kylskåpet i köket. Har hör aldrig pumpen vid andra delar av huset.
Redigerat:
Jag har haft Nibe-personal ute för att lyssna på min pump i samband med installerationen. Ljudbilden från pumpen var ”normalt” enligt dem. Deras lösning var att skapa ett spärrband för vilka Hz kompressorn får arbeta mellan... Idag har jag justerat spärrbandet till 20-72 Hz.H hablam skrev:Har själv en nibe 730 i ett hus byggt 2018 som jag tycker fungerat mycket bra, har förbrukat 16000kw/h på 2.5 år för ett hus på 144kvm samt ett uppvärmt garage på 60kvm(har typ 24 grader i huset samt 21 i garaget. Har aldrig någonsin märkt av kallas, om det inte är mycket kallt ute och du står med fötterna precis i fönstret (alltså verkligen står med fötterna rakt mot väggen). Gör man det ofta och tycker att det är ett problem så kan man ju faktiskt köpa till nibes sam 40 och sätta in tillhörande ventiler i taket som då ger uppvärmt tilluft istället.
Pumpen står nära sovrummet med 1 badrum imellan, har jag dörren öppen när den går på fullare då hörs den in i sovrummet. Men stänger jag dörren så hörs den lika mycket sol kylskåpet i köket. Har hör aldrig pumpen vid andra delar av huset.
Får se om resten av familjen står ett med ljudet. Pumpen står i tvättstugan som har dubbelgipsade väggar.
Ja jag hör ju den som sagt om jag har öppen dörr till tvättstugan, dock inte om dörren dit är stängd. Nu har ju jag oförsig både gips osb samt isolering i väggarna. Det var ett måste för mig för jag tycker endast gips är alldeles för lyhört.
Jag har haft en högpresterande FLVP i totalt 14 år i två olika hus och jag tänkte berätta om mina erfarenheter. Anledningen till att vi valde FLVP var att man får samma uppvärmningskostnad som BV till halva priset. I en BV-anläggning ska man även räkna in den frånluftsfläkt som krävs för att uppfylla kravet på luftväxling i nya hus. Om jag skulle bygga igen nu efter 10 år skulle jag välja FLVP igen.
1. Man ska inte blanda ihop de (äldre) lågpresterande FLVP på ca 2 kW med de högpresterande på upp till 6,5 kW.
2. Med ett välisolerat hus räcker 6,5 kW gott. Mitt hus är på 185 m2. Jag har till och med stängt av elpatronerna.
3. Varmvattnet tar slut om man duschar i 20 minuter. Det gör sonen ibland och då tar det en stund att värma upp igen. Det är dock valfritt att slå på elpatronerna för att få snabbare varmvatten. Vi upplever inte detta som något problem. Detta är heller ingen som helst skillnad mot bergvärme. För att få mer varmvatten gäller en extra varmvattentank både för FLVP och BV.
4. Ljudet är beroende på kompressortyp och effekt. Det gäller både FLVP och BV. De moderna FLVP har varvtalsstyrd rotationskompressor precis dom bergvärmepumpana. De låter i stort sett likvärdigt. Vår FLVP är 10 år gammal och de nya är tystare. Trots det är vi inte störda av buller trots att dottern har sitt sovrum direkt ovanför värmepumpen. Jag valde dock en massiv dörr till tvättstugan av ljudskäl. Många hus har ju dörrar av papper!
5. Kompressorn tuffar på efter 10 år där den också fått värma poolen på sommaren. Man kan säga att kompressorn har gått motsvarande 20 år. Nu har styrkortet gått sönder och ska bytas. Det går på försäkringen och kostar mig inget alls.
6. Det är ingen större skillnad på kompressorn i en FLVP och en BVP. Båda bör ha samma livslängd, som dock kan variera. Hög framledningstemperatur i äldre radiatorsystem är nog det som knäcker kompressorerna. Moderna hus med golvvärme har låg framledningstemp och ger bra COP.
7. FLVP jobbar alltid med rumstempererad luft och får därför bra COP i medel över året. BVP har dock ännu bättre COP. Uteluftsvärmepumpar LVVP och LLVP har som sämst COP när man behöver den som bäst.
8. Kallras har jag aldrig upplevt som ett problem. Vi har fönsterventiler och det tycker jag är bäst eftersom det blir många ventiler och lite luft in genom varje ventil. I förra huset hade vi Freshventiler som jag tyckte märktes mer.
9. Många värmepumpar ger stomljud (vibrationer ned i bjälklaget som strålar av som ljud i andra delar av huset. Det gäller även BVP. Det är oftast ganska enkelt åtgärdat genom att använda gummifötter. Stomljud kan också koppla via rör. För att undvika detta ska installatören ska använda flexibla slangar och inte ansluta med fasta rör.
1. Man ska inte blanda ihop de (äldre) lågpresterande FLVP på ca 2 kW med de högpresterande på upp till 6,5 kW.
2. Med ett välisolerat hus räcker 6,5 kW gott. Mitt hus är på 185 m2. Jag har till och med stängt av elpatronerna.
3. Varmvattnet tar slut om man duschar i 20 minuter. Det gör sonen ibland och då tar det en stund att värma upp igen. Det är dock valfritt att slå på elpatronerna för att få snabbare varmvatten. Vi upplever inte detta som något problem. Detta är heller ingen som helst skillnad mot bergvärme. För att få mer varmvatten gäller en extra varmvattentank både för FLVP och BV.
4. Ljudet är beroende på kompressortyp och effekt. Det gäller både FLVP och BV. De moderna FLVP har varvtalsstyrd rotationskompressor precis dom bergvärmepumpana. De låter i stort sett likvärdigt. Vår FLVP är 10 år gammal och de nya är tystare. Trots det är vi inte störda av buller trots att dottern har sitt sovrum direkt ovanför värmepumpen. Jag valde dock en massiv dörr till tvättstugan av ljudskäl. Många hus har ju dörrar av papper!
5. Kompressorn tuffar på efter 10 år där den också fått värma poolen på sommaren. Man kan säga att kompressorn har gått motsvarande 20 år. Nu har styrkortet gått sönder och ska bytas. Det går på försäkringen och kostar mig inget alls.
6. Det är ingen större skillnad på kompressorn i en FLVP och en BVP. Båda bör ha samma livslängd, som dock kan variera. Hög framledningstemperatur i äldre radiatorsystem är nog det som knäcker kompressorerna. Moderna hus med golvvärme har låg framledningstemp och ger bra COP.
7. FLVP jobbar alltid med rumstempererad luft och får därför bra COP i medel över året. BVP har dock ännu bättre COP. Uteluftsvärmepumpar LVVP och LLVP har som sämst COP när man behöver den som bäst.
8. Kallras har jag aldrig upplevt som ett problem. Vi har fönsterventiler och det tycker jag är bäst eftersom det blir många ventiler och lite luft in genom varje ventil. I förra huset hade vi Freshventiler som jag tyckte märktes mer.
9. Många värmepumpar ger stomljud (vibrationer ned i bjälklaget som strålar av som ljud i andra delar av huset. Det gäller även BVP. Det är oftast ganska enkelt åtgärdat genom att använda gummifötter. Stomljud kan också koppla via rör. För att undvika detta ska installatören ska använda flexibla slangar och inte ansluta med fasta rör.