23 896 läst · 178 svar
24k läst
178 svar
Milersättning 300km
Frågan är vad en kvalitetsbil är för nått ?? Toyota Hi ace finns inte längre i Europa.Nyfniken skrev:Reparationerna börjar väl för ett kvalitetsmärke efter runt 15 000 mil. Med 3 år och 200 arbetsdagar per år är det 25 mil om dagen. I snitt.
Det finns väl inga rörmokare som snittar 3 timmar av arbetsdagen i bil?
Det låter rimligt att byta bil efter 6-8 år. Då blir det inga 53 kr/mil i värdeminskning.
Edit: Men det är klart, i högkonjunktur med drivor av jobb vill man såklart ha den senaste modellen som alla andra branschkollegor.
Förr förra bytet bestämde chefen sig för bättre bilar och köpte VWs som kostade 100.000 mer än konkurrenterna. Hans kommentar när den eran var över "Det här blev dyrt, nu provar vi nått annat"
Det blev Renault, och trots att alla bilar hade trasig AC efter 3 år och en växellåda fick bytas ut, var det småpotatis mot alla fel VW bilarna drabbades av.
Nu närmar sig slutet på 3 år med Ford, en riktig skitbil som alla vet, men facit är att de är de bästa bilar firman haft.
VW bilarna hade givetvis bättre andrahandsvärde, men det togs ut mot bilarnas högre inköpspris.
Vad vi får vet vi inte, men vi tror det lutar mot en ny skitbil (Ford alltså)
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
"Lyxar till"...T Thomas_Blekinge skrev:
En kombi fungerar inte för många hantverkare...
Jag provade själv att köra med privata bilen i början, både stor kombi och SUV... men det var bara att ge sig.
Man fick lägga rent för mycket tid på att lasta om bilen varje kväll beroende på vad man skulle göra och vad man behövde dagen efter och lik förbannat stod man hos kunden och saknade någonting.
Tror knappast du är beredd att betala för dessa körningar för att hämta saker heller och inte heller stilleståndet det kan orsaka med gammal opålitlig bil.
Men du betalar nog utan att gnälla för advokatens överdrivet feta kontor som allt för ofta ligger på de fashionablaste adresserna som finns att uppbringa...
Vill man anlita en seriös hantverkare som ska kunna ha med sig det som behövs samt kunna lasta material kunden behöver etc. etc. , så får man nog betala för detta också... och i annat fall kan man ju släpa hem allt själv och göra jobbet med.
I mina ögon lyser det inte direkt seriositet om en hantverkare kommer i en skrotfärdig bil heller.
Sen med detta inte sagt att det behöver vara lyxbilar de kör.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Nej, jag resonerade som om bilen används varje dag i normal omfattning av hantverkaren. Det finns självfallet variationer från företag till företag, det säger jag inget om.B larry78 skrev:
Jämför gärna med en taxi där man debiterar för körsträcka OCH tid,. Står taxin still och väntar så blir det bara timtaxan, men om den "rullar" så ser nman att taxametern snabbar på med "kronorna"....
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Ja, jag har hört från fler åkare av budbilar, taxibilar m.m. att "kvinnors körstil" generellt är lite vänligare mot bilarna så de håller längre. Men kvinnor är relativt sällsynta i åkerinäringen, även om de finns där.Nyfniken skrev:
Nä, det är väl oseriösa hantverkare som är bättre på- och mer intresserade av att fakturera än att göra ett bra jobb och som kan skaka fram helt fantastiskt många timmar/dygn att fakturera på, spontant tar med sig ett tafatt barn som dom kallar praktikant som det även oaviserat faktureras fullpris för fast dom ställer till mer skada än nytta.Paul-Staffanstorp skrev:"Lyxar till"...
En kombi fungerar inte för många hantverkare...
Jag provade själv att köra med privata bilen i början, både stor kombi och SUV... men det var bara att ge sig.
Man fick lägga rent för mycket tid på att lasta om bilen varje kväll beroende på vad man skulle göra och vad man behövde dagen efter och lik förbannat stod man hos kunden och saknade någonting.
Tror knappast du är beredd att betala för dessa körningar för att hämta saker heller och inte heller stilleståndet det kan orsaka med gammal opålitlig bil.
Men du betalar nog utan att gnälla för advokatens överdrivet feta kontor som allt för ofta ligger på de fashionablaste adresserna som finns att uppbringa...
Vill man anlita en seriös hantverkare som ska kunna ha med sig det som behövs samt kunna lasta material kunden behöver etc. etc. , så får man nog betala för detta också... och i annat fall kan man ju släpa hem allt själv och göra jobbet med.
I mina ögon lyser det inte direkt seriositet om en hantverkare kommer i en skrotfärdig bil heller.
Sen med detta inte sagt att det behöver vara lyxbilar de kör.
Jag får fö 33kr/mil i ersättning för körning med min privata bil som anställd. Då är det väl 18kr av det som är skattefritt, finns inte en chans i helvetet att det täcker kostnaden. Som en lite referens till att det inte räcker med 65kr/mil. Vi räknade på en standard hantverkar-pickup (utan branchspecifik inredning) för 2 år sen, Pegeuot men minns inte exakt modell men det var inget överdrivet och inga direkta tillbehör. Med en 3 årig leasing och hur körning för kunds räkning sett ut det senaste året så var den ledigt betald på under 50kr/mil.
Lägenhetsfixare
· Sverige
· 504 inlägg
Om självkostnaden är 50 kr per mil exklusive moms så ska ju hantverksföretaget ha bruttomarginal, för att klara sina övriga fasta kostnader.F fsn skrev:Nä, det är väl oseriösa hantverkare som är bättre på- och mer intresserade av att fakturera än att göra ett bra jobb och som kan skaka fram helt fantastiskt många timmar/dygn att fakturera på, spontant tar med sig ett tafatt barn som dom kallar praktikant som det även oaviserat faktureras fullpris för fast dom ställer till mer skada än nytta.
Jag får fö 33kr/mil i ersättning för körning med min privata bil som anställd. Då är det väl 18kr av det som är skattefritt, finns inte en chans i helvetet att det täcker kostnaden. Som en lite referens till att det inte räcker med 65kr/mil. Vi räknade på en standard hantverkar-pickup (utan branchspecifik inredning) för 2 år sen, Pegeuot men minns inte exakt modell men det var inget överdrivet och inga direkta tillbehör. Med en 3 årig leasing och hur körning för kunds räkning sett ut det senaste året så var den ledigt betald på under 50kr/mil.
Så dela med 0,7 sen ska det adderas moms, då blir det för en konsument ett pris på 50 / 0,7 * 1,25 => 89,29 kr per mil inklusive moms. Så avrundat uppåt bör man debitera ca 90 kr per mil inkl moms för en sån bil, och det är ingen "märkvärdig" debitering utan helt normal.
Det finns inga företag som kan debitera sina kostnader utan att lägga på bruttomarginal, som ska täcka risken för dåliga betalare, täcka kapitalkostnaden och ge lite vinst i slutändan.
Redigerat:
90 kr/mil, nu börjar det närma sig att det blir billigare att ringa en taxi åt snickaren.connywesth skrev:
Vi tar 50 kr/mil mot kund för vår firmabil, och då står den ändå still i garaget 80% av arbetsveckan.
Och vi tar knappt betalt för bilen men det beror på att vi mest jobbar inom kommunen. Sen kör jag den bilen privat för 8-9kr/mil så företaget förlorar då alltså 50-60kr/mil på min förmån. Men vi kanske har räknat in en del av bilen i timpriset, det vet jag tyvärr inte
Det var nog det dummaste jag hört faktiskt. Det är räknat på faktiska kostnader och inte ett sätt att ytterligare skinna kunderna. Man får kanske fundera på om exakt varje mil i en firmabil är fakturerbart på kund eller om nåt också görs på annat sätt, dvs det kanske inte är realistiskt att kunder som betalar exakt hela bilen?connywesth skrev:Om självkostnaden är 50 kr per mil exklusive moms så ska ju hantverksföretaget ha bruttomarginal, för att klara sina övriga fasta kostnader.
Så dela med 0,7 sen ska det adderas moms, då blir det för en konsument ett pris på 50 / 0,7 * 1,25 => 89,29 kr per mil inklusive moms. Så avrundat uppåt bör man debitera ca 90 kr per mil inkl moms för en sån bil, och det är ingen "märkvärdig" debitering utan helt normal.
Det finns inga företag som kan debitera sina kostnader utan att lägga på bruttomarginal, som ska täcka risken för dåliga betalare, täcka kapitalkostnaden och ge lite vinst i slutändan.
Redigerat: