Nyfniken Nyfniken skrev:
90 kr/mil, nu börjar det närma sig att det blir billigare att ringa en taxi åt snickaren. :crysmile:
Ju mer jag tänker på det...

Är det inte billigare att rörisen eller elektrikern ringer in sin order och man beställer en taxi som levererar, än att hantverkaren ska debitera 800 kr/timme + milersättning för att leka budbil? :thinking:
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ju mer jag tänker på det...

Är det inte billigare att rörisen eller elektrikern ringer in sin order och man beställer en taxi som levererar, än att hantverkaren ska debitera 800 kr/timme + milersättning för att leka budbil? :thinking:
Det är ju en av anledningarna att många köper av Ahlsells och Dahl. De levererar på angivet klockslag till specificerad plats. Över hela Sverige.

Påslagen är billigare än att hantverkarna åker land och rike runt.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Det är ju en av anledningarna att många köper av Ahlsells och Dahl. De levererar på angivet klockslag till specificerad plats. Över hela Sverige.

Påslagen är billigare än att hantverkarna åker land och rike runt.
Solar har Fast Box och kör ut beställningen inom 1 timme efter beställning och kostar 99 spänn (kommer alltid i taxi). Det använder vi om vi glömt något smått hos en kund. Gäller inom Halmstad tätort.

P.S Alla våra grossar har gratis leverans till dagen efter.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
F
Appendix Appendix skrev:
Det är ju en av anledningarna att många köper av Ahlsells och Dahl. De levererar på angivet klockslag till specificerad plats. Över hela Sverige.

Påslagen är billigare än att hantverkarna åker land och rike runt.
Ja, det måste vara exakt därför dom använder just Ahlsell.
 
  • Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Varför lägga på vinst på bilen?
Därför att så fungerar företagsekonomi generellt, i alla branscher.
 
connywesth connywesth skrev:
Därför att så fungerar företagsekonomi generellt, i alla branscher.
Nja.
Ett fordon är ju mer likt ett verktyg, något som som behövs för att utföra arbetet. Lägger alla företag vinst på sina verktyg :thinking:
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ju mer jag tänker på det...

Är det inte billigare att rörisen eller elektrikern ringer in sin order och man beställer en taxi som levererar, än att hantverkaren ska debitera 800 kr/timme + milersättning för att leka budbil? :thinking:
Rörisen har sin bil lastad med verktyg och en del standardmaterial som det är olämpligt att packa in i en taxi varje gång man ska köra ut till kund. I Rörisens firmabil slipper man lastning och lossning varje dag eller till och med vi varje kundbesök om man besöker flera kunder.

Räkna ordentligt på det så ser du att det blir avsevärt billigare att rörisen har egen bil i stället för taxi...
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
connywesth connywesth skrev:
Räkna ordentligt på det så ser du att det blir avsevärt billigare att rörisen har egen bil i stället för taxi...
Men han är ju redan hemma hos mig med sin bil? Då blir det ju billigare för mig att den står still hemma hos mig och han tömmer värmesystem och annat medan taxichauffören (som ju inte tar en enda krona i timmen) kör hem grejerna för någon dryg hundring per mil?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Solar har Fast Box och kör ut beställningen inom 1 timme efter beställning och kostar 99 spänn (kommer alltid i taxi). Det använder vi om vi glömt något smått hos en kund. Gäller inom Halmstad tätort.

P.S Alla våra grossar har gratis leverans till dagen efter.
Du har glömt att säga att Ahlsell bara finns till för att hantverkare ska kunna lura sina kunder ;)
Tycker att du ska ansluta dig till drevet mot dessa grossister
Tycker faktiskt att du ska sitta och leta bäst priser på olika webbutiker på nätet :cool:
 
Intressant att du citerar mig. Vi använder knappt Ahlsell men alla grossister har samma typ av prislistor om det är det som är ditt problem.
Jag är enig när det gäller hela rabatthistorian men ingen web-butik hade levererat grejerna jag behöver i tid, och de har framförallt ingen fysisk butik ifall det ska hämtas.
Sen hade ingen kund någonsin betalt mig för att leta runt på nätet.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Intressant att du citerar mig. Vi använder knappt Ahlsell men alla grossister har samma typ av prislistor om det är det som är ditt problem.
Jag är enig när det gäller hela rabatthistorian men ingen web-butik hade levererat grejerna jag behöver i tid, och de har framförallt ingen fysisk butik ifall det ska hämtas.
Sen hade ingen kund någonsin betalt mig för att leta runt på nätet.
Om du kollar mina emojies så inser du det ironiska i mina inlägg
Har sett vad du skrivit innan och det var ingen kritik mot dig
Är säker på att vi är av samma åsikt vad gäller listpriser och rabattbrev hos grossen
Ber om ursäkt i fall du misstolkade mitt inlägg
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Om du kollar mina emojies så inser du det ironiska i mina inlägg
Har sett vad du skrivit inna och det var ingen kritik mot dig
Är säker på att vi är av samma åsikt vad gäller listpriser och rabattbrev hos grossen
Ber om ursäkt i fall du misstolkade mitt inlägg
Ingen fara. Ibland är det svårt att läsa in ironi :oops:
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Ingen fara. Ibland är det svårt att läsa in ironi :oops:
Inga problem
Jag missar också sådana små detaljer ;)
 
Företagsekonomi för nybörjare: köp billigt, sälj dyrt.

Fortsättningskurs för säljare: Utöka affären, ge kunden mer och ta ännu mer betalt. Ta helhetsåtagande och fast pris. Bryt inte ner offerten i små seoarat prissatta smådelar. Ha ett unikt erbjudande som inte kan jämföras

Att tillföra kostnader i ekvationen som inte ger kundnytta är kontraproduktivt (köp billigt) . Behövs en bil är det en nödvändig kostnad, men kunden betalar inte extra för en dyrare bil än nödvändigt. Som kund är jag ointresserad av leverantörens kostnader, men mitt pris ska vara rimligt (sälj dyrt, men konkurrenskraftigt eller prisvärt om du vill). Att med automatik slänga på tex 20% på bil såväl som arbete eller material blir inte rimligt. Ska jag i så fall köpa en RAM istället för en Caddy för att öka vinsten (i kronor)? Tvärtom så äter det med ett givet marknadspris upp min marginal.

När det gäller att hämta mer prylar under arbetets gång är det nog oftast billigare att få det levererat än att betala både timkostnad oxh milkostnad till hantverkaren
Till och från arbetsplatsen skiter jag i hur hantverkaren transporterar sig själv, verktygen och materialet, men jag är övertygad om att det ofta vore billigare att skicka prylar och större verktyg separat och hantverkaren tog sig fram på det sätt som är effektivast för en människa utan packning. För korta jobb blir det annorlunda, men säg ett projekt på en vecka.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Fairlane
connywesth connywesth skrev:
Därför att så fungerar företagsekonomi generellt, i alla branscher.
Gör det?
Få kunden att bli förbannad och känna sig blåst, är ett vinnande koncept?
Man måste inte gå med vinst på alla enskilda delar och jag tycker det är helt ok att hantverkaren tjänar pengar på sitt kunnande och kanske en del på materialet med att lägga på över 40% på bilen, vilket gör att jag som kund får betala med än 50% mer, nej du må vara expert på företagsekonomi men jag köper det inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.