O OopsyDaisy skrev:
Anlitat en entreprenör för husbygge. Han bor i samma stad som vi och därmed tror man ju även att hans hantverkare gör det, men icke... nu kom det en faktura från rörläggaren som fakturerar 300 km, 65kr/mil i milersättning. Han har även fakturerat 38h arbete när han varit här i 2 dagar... rimligt?
En rörmokare behöver inte vara "on-site" för att jobba. Så är det inom många yrken, hantverkaren behöver ofta jobba på annat ställe. Det var 2 dagar "on-site" och 3 dagar "off-site". 65 kr per mil är hyfsat normalt, det är ungefär vad det kostar om man har en ny bil. Så det är inte alls konstigt.

30 mil under en vecka om 5 dagar är 6 mil per dag, Det verkar inte heller särskilt konstigt.

Hantverkaren sitter knappast och kollar på NetFlix under de 3 dagar denne är "off-site".
 
connywesth connywesth skrev:
En rörmokare behöver inte vara "on-site" för att jobba. Så är det inom många yrken, hantverkaren behöver ofta jobba på annat ställe. Det var 2 dagar "on-site" och 3 dagar "off-site". 65 kr per mil är hyfsat normalt, det är ungefär vad det kostar om man har en ny bil. Så det är inte alls konstigt.

30 mil under en vecka om 5 dagar är 6 mil per dag, Det verkar inte heller särskilt konstigt.

Hantverkaren sitter knappast och kollar på NetFlix under de 3 dagar denne är "off-site".
Vad menar du att han arbetat off site?? Det var inte heller rörmokaren som fick uppdraget utan entreprenören!
 
Isakare Isakare skrev:
milkostnaden för 3 års ägande var 50-53 kronor per mil.
Man behöver kanske inte köpa en fabriksny bil vart tredje år? :thinking:
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Man behöver kanske inte köpa en fabriksny bil vart tredje år? :thinking:
Varför inte ? Helt klart bättre då den inte blir stående pga fel.
 
Är du elektriker, röris, fastighetsservice osv har jag på känn att det dyraste är att stå still så ny bil var 3-5 år kan nog löna sig. Lite beroende på bil, förstås.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Varför inte ? Helt klart bättre då den inte blir stående pga fel.
Om din tre år gamla bil står på verkstan är det dags att se sig om efter ett annat märke.

Men de där 200 kr milen är ju inte ett lika stort mysterium längre förstås.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Oftast tar man avgift per dag för servicebil och sedan milersättning på det. Varken servicebil eller milersättningen får lov att ligga inbakad i arbetskostnaden.
 
R RoBo skrev:
Varför inte ? Helt klart bättre då den inte blir stående pga fel.
6-8 år är kanske mer rimligt.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Man behöver kanske inte köpa en fabriksny bil vart tredje år? :thinking:
Absolut inte om du frågar mig privat, jag åker i en 14 år gammal bil och har inga funderingar på att byta ut den.
Men ska jag svara för mitt företag är 3 år ganska bra, bilarna går 10-15 mil på den tiden, och då börjar reparationerna. Bilen är min arbetsplats, min verktygslåda, mitt reservelslager, mitt kontor. Bilen på verkstad gör att jag inte kan jobba.
Igår åkte jag 107 mil hemifrån, då är det trevligt med en frisk bil.
Men mitt jobb är inte riktigt samma som en lokal röris, snickare mm som egentligen avhandlas i denna tråd.
 
Reparationerna börjar väl för ett kvalitetsmärke efter runt 15 000 mil. Med 3 år och 200 arbetsdagar per år är det 25 mil om dagen. I snitt.

Det finns väl inga rörmokare som snittar 3 timmar av arbetsdagen i bil?

Det låter rimligt att byta bil efter 6-8 år. Då blir det inga 53 kr/mil i värdeminskning.

Edit: Men det är klart, i högkonjunktur med drivor av jobb vill man såklart ha den senaste modellen som alla andra branschkollegor. :rolleyes:
 
Det handlar väl snarare om att leasing normalt läggs på 3år och om du ska förlänga leasingen efter det så kommer du ha samma månadskostnad som du får om du byter till en ny bil... då är inte valet svårt. ;)
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
jaktstugan jaktstugan skrev:
Vad menar du att han arbetat off site?? Det var inte heller rörmokaren som fick uppdraget utan entreprenören!
Med "on-site" menar jag att hantverkaren kan jobba med ditt case även om denne inte är "på plats" hos kunden. Det är bland annat materialinköp, bearbetning av material, planering m.m. bara som några exempel som inte behöver utföras på plats. Det kan även vara frågan om diskussioner med kollegor för att utbyta erfarenheter, det är så professionella hantverkare/Yrkesmänniskor jobbar.
 
Redigerat:
Nyfniken Nyfniken skrev:
Man behöver kanske inte köpa en fabriksny bil vart tredje år? :thinking:
Det är helt normalt för hantverkare att köpa ny bil vart tredje år, bilarna slits ganska hårt när de används av hantverkare. Hantverkarna behöver ha bra bilar då det i stor utsträckning är deras arbetsplats och det finns lagar som ska garantera en god arbetsmiljö. Jag säger bara att det är fullt rimligt att skaffa ny bil vart tredje år.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Eftersom bilar varierar efter smak så är det svårt att diskutera vad som är rimligt eller inte. En 6 år gammal bil håller helt godkänd arbetsmiljö om man tar hand om den. Sen vilken bil man köper kan ju variera mellan 150k-500k. Man måste inte köpa en Dodge Ram utan klarar sig säkerligen med en Vivaro eller Expert.

Jag tror inte vi tar milersättning på vår firma utan en framkörningsavgift. Vi jobbar iofs sällan mer än 3-4 mil från kontoret
 
  • Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Eftersom bilar varierar efter smak så är det svårt att diskutera vad som är rimligt eller inte. En 6 år gammal bil håller helt godkänd arbetsmiljö om man tar hand om den. Sen vilken bil man köper kan ju variera mellan 150k-500k. Man måste inte köpa en Dodge Ram utan klarar sig säkerligen med en Vivaro eller Expert.

Jag tror inte vi tar milersättning på vår firma utan en framkörningsavgift. Vi jobbar iofs sällan mer än 3-4 mil från kontoret

En Ram idag är inte mycket dyrare än en ny skåp/pickis. Bra märkesförsäkring (billig), bra andrahandsvärde samt låg skatt gör den attraktiv att äga trots det höga inköpspriset

Bytte själv för någon månad sen. Ville ha en transporter kombi, men cirka 20k i skatt samt försäkringen fick mig på andra tankar. Har redan haft en malus bil nu i 24 mån. Kan man hellre tanka för pengarna och åka "Miljöbil"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.