Ska till att byta olja i bilen och har tilgång till reservdelar och olja, men den största svårigheten verkar vara att få loss oljefiltret. Var relativt lätt att komma åt men när jag provade känna på det satt det som berget. Nu kanske det har att göra med att jag inte tömt oljan än men ska det vara möjligt att lossa ett filter med handkraft eller krävs det dyra verktyg för att göra det?

Min största polygrip nådde inte runt och inte heller rörtången. Finns det några tips eller är det dags att besöka biltema eller mekonomen för något att lossa eländet med?

Har jag väl tömt oljan så kommer jag ingenstans sen förrän filtret är löss...

Du behöver verktyg, de är dock inte speciellt dyra. Ännu viktigare med nya insatsfilter där det är ett lock man ska återanvända.

I gammaldags bilar fanns ofta gott om plats, så polygrip, skruvmejsel rakt genom eller en rem runt funkade. På dagen bilar tror jag det är ovanligt att det är så gott om plats...

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Rekommenderar ett oljefilterverktyg. Ett som passar alla filter och inte som det jag beställde från England som bara passade filtret jag lossade och inte det jag satte på...

Rekommenderar också riktigt uppsamlingstråg för att tömma oljan så man inte gör som jag med två dunkar och tratt och två liter olja ner i gruset på gårdsplanen tio meter från brunnen. Måste nu gräva upp ett hål i gårdsplanen och sanera. Suck. Märks att man inte mekat med bilar sen tonåren.

Jag har sett att en del använder en skruvmejsel. De slår in den i oljefiltert o använder den som hävstång. Typ.
Men då krävs det iofs lite utrymme.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Vilken bilmodell har du? Kommer du åt kan du ju som borra och trä igenom en skruvmejsel...

A
Beroende på filtrets placering,avdragare underifrån eller från sidan,åtdragning av nya filtret dock för hand:geek:
Oljefilteravdragare med tre ben för att montera eller demontera oljefilter. Oljefiltersnyckel med rem av läder för handåtdragning av filter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
oobum och 1 till
  • Laddar…
V
Jag kan inte länka men med Biltemas art.nr.19-1228 går det som en dans.

Rickard.
Som de skriver ovan, slå igenom en skruvmejsel så nära blocket som det går.
Sedan behöver du oftast bara släppa någon centimeter med mejseln innan handkraft duger gott. Släpper det bara från packningen är ju gängan inte helt sällan ganska välsmord :)
Glöm inte att kolla så du får med packningen ut också, dubbla packningar är garanterat läck.
Varmkör bilen lite innan så oljan blir lagom rinnande men man kan ju försöka att undvika att bränna sig.

H hapazard skrev:
Vilken bilmodell har du? Kommer du åt kan du ju som borra och trä igenom en skruvmejsel...
Känns som det kommer bli förjävligt kladdigt om jag ska in med en skruvmejsel och borr och greja....

S segv skrev:
Rekommenderar ett oljefilterverktyg. Ett som passar alla filter och inte som det jag beställde från England som bara passade filtret jag lossade och inte det jag satte på...

Rekommenderar också riktigt uppsamlingstråg för att tömma oljan så man inte gör som jag med två dunkar och tratt och två liter olja ner i gruset på gårdsplanen tio meter från brunnen. Måste nu gräva upp ett hål i gårdsplanen och sanera. Suck. Märks att man inte mekat med bilar sen tonåren.
Har ju sett några olika "avdragare" som ser ut som en strypsnara eller dylikt på t.ex. Biltema och Jula, men om de är något att ha vette katten. Vissa säger att de inte fäster riktigt, bara glider runt. Finns ju som hattar ochså man kan sätta på spärrnyckel, men är ju som du säger, ska ju passa.

J JohanLun skrev:
Du behöver verktyg, de är dock inte speciellt dyra. Ännu viktigare med nya insatsfilter där det är ett lock man ska återanvända.

I gammaldags bilar fanns ofta gott om plats, så polygrip, skruvmejsel rakt genom eller en rem runt funkade. På dagen bilar tror jag det är ovanligt att det är så gott om plats...
Tror inte det är lock på den här, det är ett filter i sin helhet. Som jag kan se i alla fall. Ska slinka under med kameran så ser man lite hur det ser ut i alla fall.

Sådär trångt ser det ut i alla fall. Är väl "nått rör" till framhjulen som är mest i vägen. Ingen kåpa över filtret, nått som man skruvar på i sin helhet....

• Trångt motorutrymme med oljefilter och slangar nära fordonets framhjulskomponenter.
    Skapa konto
  • Trång bild på fordonsdelar, inklusive ett rör till framhjulen och oljefilter utan kåpa.
    Skapa konto
Du behöver inte borra i filtret.. Det är bara att ta en stjärnmejsel som du inte är rädd om och slå igenom...

Men tänker du byta olja igen nån gång så är det värt att köpa en billig avdragare.. Metoden med skruvmejsel gör man bara en gång, det blir alltid kladdigt och jävligt ... och halvläskigt att klappa på med en hammare bland alla plastsaker en bil är byggd av nuförtiden ...

Den där modellen som finns på bild ovan med tre klor och kugghjul inuti tycker jag aldrig får plats....

Edit: https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/oljefilterverktyg/oljefiltertanger-2000024002 en sån här har jag, den funkar prima! värt varenda krona ...

• Gilla
possum77
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Föredrar denna typ till de bilar den passar på:

[länk]
Det där hade varit ypperligt, stod själv och sneglade på dem nere på Biltema, men tror de där är för stora om det är filtermåttet som avses med t.ex. 74 mm (det som sitter där nu är 65 mm...).

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du behöver inte borra i filtret.. Det är bara att ta en stjärnmejsel som du inte är rädd om och slå igenom...

Men tänker du byta olja igen nån gång så är det värt att köpa en billig avdragare.. Metoden med skruvmejsel gör man bara en gång, det blir alltid kladdigt och jävligt ... och halvläskigt att klappa på med en hammare bland alla plastsaker en bil är byggd av nuförtiden ...

Den där modellen som finns på bild ovan med tre klor och kugghjul inuti tycker jag aldrig får plats....

Edit: [länk] en sån här har jag, den funkar prima! värt varenda krona ...
Det är inte så att den glider och har sig? Det är liksom skräcken att den ska bli precis som en söndernött gammal mässingsplugg i ett gammalt avlopp och vägra hänga med...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.