3 397 778 läst · 18 271 svar
3398k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Vi är helt överens men oavsett snickerifärdigheter är detta svårt att lösa:Nötegårdsgubben skrev:
Om man nu inte gör någon form av fäste där man kan "haka av" bordet...V vectrex skrev:
Jag går mot skaran o tycker det sängbordet ska stå på golvet. Designen med de lutande sidorna bjuder in till att något händer därunder, typ ett par ben, och jag tycker benen som lutar tvärtom mot sidorna skapar jämvikt i utseendet. Utan ben tycker jag boxen känns "överdesignad" då de lutande sidorna inte anknyter till något annat element i möbeln. Men som skrivet tidigare, det handlar om tycke och smak
Jag håller med @Ola C här. Var först inne på vägghängning (men då handlade det om att jag skulle göra 1). Nu blir det ben, både av praktiska skäl men också därför att jag mer och mer tycker att det passar bättre med ben.
De lutande sidorna är tänkta att matcha de lutande benen i lutning. Sidorna lutar 15 grader från lodrät och benen lutar mer än så, men sett framifrån så blir vinkeln just 15 grader ut från sidorna. Benens utsida lutar ca 17 grader men eftersom dom är korsade så lutar dom ut även lite i framkant så vinkeln sett framifrån blir 15 grader. Se skärmdumparna nedan.
Tjockade till benen lite mer igår och har nu landat i detta. Tänker nog inte ändra mig något drastiskt från detta.
De lutande sidorna är tänkta att matcha de lutande benen i lutning. Sidorna lutar 15 grader från lodrät och benen lutar mer än så, men sett framifrån så blir vinkeln just 15 grader ut från sidorna. Benens utsida lutar ca 17 grader men eftersom dom är korsade så lutar dom ut även lite i framkant så vinkeln sett framifrån blir 15 grader. Se skärmdumparna nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tjockade till benen lite mer igår och har nu landat i detta. Tänker nog inte ändra mig något drastiskt från detta.
Logga in
Skapa konto
Nu är det riktigt snyggt. Ett par av de tidiga varianterna blev "för mycket" och skulle passa bättre i en designutställning än i ett sovrum. Nu är det "på riktigt". Lite som att de konceptbilar som visas på salong, eller extrema kläder på catwalken inte är de man sedan faktiskt vill köpa och använda. Kör på!
Sorry, missade din fråga bland alla som svarat! Ja, det är Fusion 360. Tycker det är oerhört lättjobbat och renderingarna är extremt enkla att få till. Framförallt gillar jag att det har inbyggda 3D trä material (alltså inte bara vanliga texturer utan faktiskt ändträ, längsträ osv).B badtastex skrev:
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 289 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 289 inlägg
Logga in
Skapa konto
Så här då? Man tar ut samma radie och vinkel som lådans sidor nere mot väggen och sen går fram i en "fot" som är lika djup som lådan. Iofs risk att det blir svajigt på "djupet" (sagittalplan för dem som snackar medicin).
Igen, ursäkta den kackiga bilden.
Någon mod får snart bryta ut detta till en egen tråd...
Redigerat:
Garderobssnickarn
Medlem
· Västra götaland
· 145 inlägg
Garderobssnickarn
Medlem
- Västra götaland
- 145 inlägg
Idag blev jag klar med renovering av ett gammalt borrstativet och tillhörande skruvstäd. Fick nytillverka några delar, bland annat svepet som håller fast själva borrmaskinen i stativet. Här kommer lite bilder.
Här är en bild på det nytillverkade svepet
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Här är en bild på det nytillverkade svepet
Logga in
Skapa konto
Lite från helgen. Allt började för några dagar sedan när frugan berättade att hon kunde behöva spån från olika träslag för att bränna keramik. Då ville man ju testa lite snabbt om man kunde sätta en behållare på spånsugen istället för säcken.
När sedan min bästa spånproducent skulle köras så ville det sig inte bättre än att remmen ville hoppa av hela tiden.
Hyvel och motor har aldrig varit bra i linje och remspänningen helt värdelös. Så nu fick jag ta tag i det hela.
Med lite pallning löser man allt
Nya spänningsanordnigen, simpel men effektiv.
Fick såga upp så jag kom åt ordentligt.
Förstår inte vitsen med att ljudisolera en motor på en hyvel.
Babymonitorn var en jättebra investering. Fin räckvidd så man man pyssla i snicksrboden medan sonen sover.
Till slut fick jag lite spån, nu börjar jobbet med att fixa en behållare till spånsugen.
När sedan min bästa spånproducent skulle köras så ville det sig inte bättre än att remmen ville hoppa av hela tiden.
Hyvel och motor har aldrig varit bra i linje och remspänningen helt värdelös. Så nu fick jag ta tag i det hela.
Logga in
Skapa konto
Med lite pallning löser man allt
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nya spänningsanordnigen, simpel men effektiv.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fick såga upp så jag kom åt ordentligt.
Förstår inte vitsen med att ljudisolera en motor på en hyvel.
Logga in
Skapa konto
Babymonitorn var en jättebra investering. Fin räckvidd så man man pyssla i snicksrboden medan sonen sover.
Logga in
Skapa konto
Till slut fick jag lite spån, nu börjar jobbet med att fixa en behållare till spånsugen.