Vilket jävla skitjobb :D

Men ändå en halvbra nyhet med flera lager golv. Hellre bära ut 10 cm skit än bila bort motsvarande del. Gratis takhöjd., typ.
Skönt det inte var någon större fuktpåverkan heller. Säger ju att nått i konstruktionen är sund iaf :)

Ja, det var lite slit. I samband med det här gick jag hos en sjukgymnast för problem med axlarna (som började när jag målade på vinden). Visar sig att grävning är riktigt nyttig träning för axlarna!

Det var faktiskt rätt skönt att ha det undre golvet att dra skyffeln mot. Riktigt lätt att få upp det som var mellan golven. När jag först stötte på det undre golvet trodde jag att det var ett lager torkad lera eller något, men det var bara riktigt kass betong!

joakim_j joakim_j skrev:
Ja, det var lite slit. I samband med det här gick jag hos en sjukgymnast för problem med axlarna (som började när jag målade på vinden). Visar sig att grävning är riktigt nyttig träning för axlarna!

Det var faktiskt rätt skönt att ha det undre golvet att dra skyffeln mot. Riktigt lätt att få upp det som var mellan golven. När jag först stötte på det undre golvet trodde jag att det var ett lager torkad lera eller något, men det var bara riktigt kass betong!
Generellt så är ju mycket av det man jobbar med huset bra för kroppen. Så länge man inte lyfter med ryggen :)
Jag har aldrig varit så "på riktigt stark" som nu med hus.

Jag bilade ju en betongklack i köket. Samma där. Riktig skräpbetong. Och i detta fall var det att man kommit på att gjuta ett fundament.... till ett hus med plintgrund. WTF :D Dels att välja helt fel sätt med tanke på husets konstruktion.... Och sen göra det riktigt dåligt med.
Jag hade ju lite stora "akutrenoveringar" i kök och bad att göra men annars är tanken att göra som ni. Fräscha upp och sen ha nått större projekt per år.

Appendix Appendix skrev:
Jag hade ju lite stora "akutrenoveringar" i kök och bad att göra men annars är tanken att göra som ni. Fräscha upp och sen ha nått större projekt per år.
Ja, det var väldigt skönt för oss att badrummen var gjorda på 2000-talet åtminstone, även om de inte är direkt välgjorda. För min del tänker jag också att jag vill ha en "övningsomgång". Så förhoppningsvis blir nästa kök snäppet bättre :)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Här är några bilder på rummen efter rivning, men innan jag började bila.

Rivningsrum med skalade väggar och säckar med byggavfall, tomgångspapperslampa och källarfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis renoverat källarrum med nakna betongväggar och ett fönster, innerväggar rivna.
Skapa konto

Det slogs ner innerväggar också. Här kan man se den härliga lila tonen som var i delar av källaren. Just den här väggen var av blåbetong, så det var ju skönt att bli av med.
En hörna av ett rivet rum med synlig lila betongvägg, betongblock och en hög med rivningsavfall.
Skapa konto

De andra väggarna var av vanliga betongblock.
Person i skyddsutrustning river en vägg av blåbetong i ett källarrum med lila ton.
Skapa konto

Sådärja. Dörren är in till pannrum/verkstad. Det får vara kvar tills vidare. När vi har fått in värmepumpen i det nya rummet så skall pannan avvecklas och då får det rummet samma behandling.
Rivningsavfall på golv i källarrum med synliga rörledningar och dörr till pannrum/verkstad.
Skapa konto

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Sedan bilades det vidare. Frilade avloppet. Det byttes uppenbarligen i samband med badrumsrenoveringen, så det var ju bra. Dock så låg det lite för högt för mina planer.

Under brunnslocket var det en Y-gren där ena änden var öppen! Ibland har det luktat lite illa i källaren, nu vet man varför. Bredvid den var det en stump markrör stående, med massa hål borrade i sig och fylld med krossat kakel. Antar att det var tänkt som någon typ av dränering som kanske skulle anslutas till den öppna Y-grenen? Hur som helst så var den inte ansluten till något, utan låg bara där...
Avloppsrör och brunnslock i källare med synliga rörledningar, delvis uppgrävt golv och en stump med hål.
Skapa konto

Det gamla avloppet i gjutjärn var i något sämre skick. Röret är ett radiatorrör som var ingjutet i understa golvet. Det var i helt ok skick.
Grävd grop med synliga rör och stenar, eventuell dräneringsstump och gammalt avloppsrör synligt.
Skapa konto

Grävde på. Jag nämnde ju i första inlägget att jag undrade varför man inte gjort som på bygglvosritningen och lagt huset en meter längre ner i backen. Nu fick jag svaret.

Grävning i källaren visar grus och stenar med grävspade, och vatten som indikerar hög grundvattennivå vid husets grund.
Skapa konto

Grundvattnet ligger alltså ca 30 cm under gamla källargolvet. Sulornas underkant är lagd precis i grundvattennivån. Det är lite oklart exakt vad som är sulornas underkant, de övergår gradvis från lite betong med massa sten i till bara massa sten. Antar att de byggde formarna, fyllde dem med sten och sedan hällde i betongen uppifrån.

Grävning visar grundvattnet 30 cm under gammalt källargolv med synlig fukt i sulorna och ett lager av ren lera under vattnet.
Skapa konto

Jag grävde ner till vattnet. Det märks att det var där de slutade gräva när de grävde för grunden, under vattennivån är det bara ren lera. Stövlar på! Man ser hur fuktiga sulorna är. Men efter någon vecka eller två så torkade de.

Grävd källargrund visar fuktiga sulor och grus, med en spade och lera nära grundvattennivån.
Skapa konto

Men närmast under golvet var det snustorrt, så det verkar som att vattennivån ändå håller sig hyfsat konstant. Men det blir nog ingen parkett här nere...

• Gilla
gunsven och 2 till
  • Laddar…
Här är det andra rummet efter ett ovanligt kraftigt regn. Syns kanske inte jättebra, men det är en blank och fin vattenspegel över i princip hela rummet. Inomhuspool!
Vattenfyllt rum med vitmålade tegelväggar och synliga rör efter regn, skämtsamt kallat inomhuspool.
Skapa konto

Översvämmat rum med en vattenspegel på golvet efter kraftigt regn, omgivet av betongväggar.
Skapa konto

• Wow
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Här är en bild på den lilla högen. Det här är väl ungefär halvvägs igenom, så den blev minst dubbelt så stor sedan.
Hög av blandade byggavfall halvvägs genom rivningsprojekt, med skottkärra i förgrunden och vit skjul i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Här är båda rummen urgrävda. En lätt markfukt kan skönjas.
Urgrävda källarrum med markfukt, nakna väggar, rörledningar och ett fönster.
Skapa konto

Urgrävd källarlokal med jordgolv och blottlagda tegelväggar, synlig fukt på ytan, och ett litet fönster.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
boschkenta och 4 till
  • Laddar…
Sedan rullade det in några ton makadam. Lastbilen körde fast i den närmast flanderska lervälling som är vår gräsmatta, men den lyckades komma loss för egen maskin.

Hög med makadam i trädgård med djupa hjulspår i lerig gräsmatta.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Jag veknade faktiskt och tog in en firma som fick komma och hämta högen. ca 25 ton landade det på till slut. Deponikostnaden är en av de största kostnaderna i hela projektet så här långt.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Bra jobbat! Har gjort i princip samma resa som du är inne på nu. Ett närmast oändligt arbete men man får hacka upp det i tårtbitar. Till slut kommer man till en punkt när man äntligen tvekar om huruvida man skulle riva skiten och bygga nytt om bara pengar fanns ;)

väl förbi den så är det nerförsbacke...

men bra utbildning att ge sig på och renovera gamla hus - man blir duktig på lite av varje. Plus gratis träning
lycka till med slitet!

M Morgonskiftet skrev:
Bra jobbat! Har gjort i princip samma resa som du är inne på nu. Ett närmast oändligt arbete men man får hacka upp det i tårtbitar. Till slut kommer man till en punkt när man äntligen tvekar om huruvida man skulle riva skiten och bygga nytt om bara pengar fanns ;)

väl förbi den så är det nerförsbacke...

men bra utbildning att ge sig på och renovera gamla hus - man blir duktig på lite av varje. Plus gratis träning
lycka till med slitet!
Tack så mycket! Jo, om pengarna fanns skulle man kanske ha gjort så, men då hade det inte varit någon utmaning!

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Sedan var det på med markduk och börja skyfla in lite makadam. Skönt att kunna börja ha skor på sig istället för stövlar.
Renoveringsprojekt med markduk och makadam på betonggolv i rått rum, rör ut ur väggen.
Skapa konto

En delvis fylld grund med markduk och makadam, en PEM-slang och armeringsjärn i ett källarrum.
Skapa konto

Lade ner en PEM-slang för kallvatten också, som skall ersätta röret som går i taket nu. Tanken är att ha den nere i makadamen för att bilda ett ganska stort "lager" vatten som är ordentligt kallt. Och så är ju PEM-slang billigt också :)
Rullad PEM-slang nära vägg, rör i taket och verktyg på makadamklädd golvyta i ett renoveringsprojekt.
Skapa konto

Ett litet helsike är det att jobba med dock. Jag lade ner ett par armeringsjärn som jag buntade fast den i för att det skulle hålla sig på plats.
PEM-slang buntad fast vid armeringsjärn på en betongyta, omgiven av makadam och markduk.
Skapa konto

Här dyker den upp i framtida teknikrum/tvättstuga. Det första röret av många!
Källarutrymme med synlig markduk och makadam, PEM-slang bunden till armeringsjärn, och rörinstallationer nära ett litet fönster.
Skapa konto

Alla rör (av vilket det här är det första) skall in i gamla pannrummet (där all nuvarande värme- och vattendragning är). Men eftersom pannrummet inte renoveras i den här omgången så hänger jag upp dem i taket. Sedan är tanken att när jag fixar pannrummet så rullar jag bara fram dem till deras slutdestination. I ett interimsskede så får jag helt enkelt hänga lite PEX i källartaket för att få fram det viktigaste.
Byggarbetsplats med PEM-slangar och makadam på markduk i ett hus under renovering.
Skapa konto

Det andra röret som sticker upp är anslutet till en dräneringsslang som ligger nere i makadamen. Tanken var att ha det som radonsug, men det blev lite tight när jag inte kunde gräva ner så långt som jag hade tänkt mig (pga vattnet), så det blev inte så bra... tror jag skippar den idén faktiskt, men har inte bestämt mig riktigt än. I det andra rummet struntade jag i att lägga radonslang.

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.