1 655 196 läst · 3 173 svar
1655k läst
3,2k svar
Stora skryttråden - Posta era färdiga verk till allmän beskådan
F Fredrik7865 skrev:Vi klädde en pax garderob från Ikea och skapade känslan av en platsbyggd lösning. Vi blev nöjda till slut!
Ett par lärdomar: fuska inte med slipningen på en lackad yta, ”rugga upp ytan” betyder betydligt mer slipning än att dra sandpappret fram och tillbaka några gånger. Den andra är att välja större lådor som mer stadigt kan bära fronten i trä (svor en hel del när jag jobbade med översta lådorna). [bild] [bild] [bild] [bild]
Snygg färg. Fler bilder och färgkod vore uppskattat.
Behövde en byrå till den nyrenoverade hallen och hittade ingen i rätt storlek så det fick bli en egen skapelse.
Ek och något okänt träslag som farsan hade på vinden.
Ek och något okänt träslag som farsan hade på vinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Absolut, bifogar fler bilder. Har inte färgkoden men färgen heter garnison och kommer från alcro. Vi hade den här som förebild men gjorde vissa saker annorlunda då vi byggde i ett hörn med olika djup samt att vi i övrigt har platta lister.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Ingen större grej, men en trevlig detalj
Har renoverat köket under våren. Uppstod en lucka där vi inte kunde få in ett skåp då där står en bärande regel där.
Ikea la dit en täckskiva på ritningen. Själv tyckte jag att det skulle bli fult med en så pass stor täckskiva så bestämmde mig för att bygga en egen vinhylla.
Använde planhyvlat virke som jag sågade till i rätt mått, sen körde med överhandsfräs för att runda till kanterna, och slutligen hittade jag snickerifärg som matchade färgen på luckorna. Rätt nöjd med resultatet:
Har renoverat köket under våren. Uppstod en lucka där vi inte kunde få in ett skåp då där står en bärande regel där.
Ikea la dit en täckskiva på ritningen. Själv tyckte jag att det skulle bli fult med en så pass stor täckskiva så bestämmde mig för att bygga en egen vinhylla.
Använde planhyvlat virke som jag sågade till i rätt mått, sen körde med överhandsfräs för att runda till kanterna, och slutligen hittade jag snickerifärg som matchade färgen på luckorna. Rätt nöjd med resultatet:
Blev ju superbra
Du skriver "klädde en pax garderob", med vad klädde du den ?F Fredrik7865 skrev:Vi klädde en pax garderob från Ikea och skapade känslan av en platsbyggd lösning. Vi blev nöjda till slut!
Ett par lärdomar: fuska inte med slipningen på en lackad yta, ”rugga upp ytan” betyder betydligt mer slipning än att dra sandpappret fram och tillbaka några gånger. Den andra är att välja större lådor som mer stadigt kan bära fronten i trä (svor en hel del när jag jobbade med översta lådorna). [bild] [bild] [bild] [bild]
En liten grej av en spillbit.
Fräste ett hål för 400mm spånrör som monterats i vinkel genom ett fönster. Frånsåget lite för fint för att bara kasta. Vet att det är dumt, men ibland kan jag inte motstå frestelsen .
Nåväl...
Remsa av 4mm björkplyfa skickades genom planhyveln för att bli 2-lagers. Limmades som kant.
För den som funderar på hur det går till.
Som synes på bilden ovan limmas halva sträckan först. Listen överlappar bakom spännaren.
Sedan kapar man igenom båda för hand med t ex Japansåg. Viktigt att sågen är lövtunn. Kan hållas i svag vinkel.
Rätt gjort så blir skarven helt tät när resten limmas.
Undersidan har jag fräst rent och sedan slipat. Ovansidan av kanten har jag först sågat i bordssåg och sedan försiktigt slipat.
För att kunna behandla båda sidor på en gång tre skruvar som den kan ligga på. Skruvarna lämnar en antydning till märken efter sig, men då det är en distinkt nersida så anser jag det inte ha någon betydelse.
Vad som kan bli ännu fulare är att bets och olja överlappar lite om upp och ned ytbehandlas var för sig.
Oljebets. Osmo Jetoba om någon undrar.
Två lager Osmo blank.
Blev en oval bricka.
Mvh Findus
Fräste ett hål för 400mm spånrör som monterats i vinkel genom ett fönster. Frånsåget lite för fint för att bara kasta. Vet att det är dumt, men ibland kan jag inte motstå frestelsen .
Nåväl...
Remsa av 4mm björkplyfa skickades genom planhyveln för att bli 2-lagers. Limmades som kant.
Logga in
Skapa konto
För den som funderar på hur det går till.
Som synes på bilden ovan limmas halva sträckan först. Listen överlappar bakom spännaren.
Sedan kapar man igenom båda för hand med t ex Japansåg. Viktigt att sågen är lövtunn. Kan hållas i svag vinkel.
Logga in
Skapa konto
Rätt gjort så blir skarven helt tät när resten limmas.
Logga in
Skapa konto
Undersidan har jag fräst rent och sedan slipat. Ovansidan av kanten har jag först sågat i bordssåg och sedan försiktigt slipat.
Logga in
Skapa konto
För att kunna behandla båda sidor på en gång tre skruvar som den kan ligga på. Skruvarna lämnar en antydning till märken efter sig, men då det är en distinkt nersida så anser jag det inte ha någon betydelse.
Vad som kan bli ännu fulare är att bets och olja överlappar lite om upp och ned ytbehandlas var för sig.
Logga in
Skapa konto
Oljebets. Osmo Jetoba om någon undrar.
Logga in
Skapa konto
Två lager Osmo blank.
Blev en oval bricka.
Logga in
Skapa konto
Mvh Findus
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Var för lite plats mellan säng och garderob, så fick bygga ett sängbord som passar.
Plywood som bas. Lite list. Glasskiva på toppen. Spacklad och spraymålad för den perfekta finishen
Plywood som bas. Lite list. Glasskiva på toppen. Spacklad och spraymålad för den perfekta finishen
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg