1 671 879 läst · 3 215 svar
1672k läst
3,2k svar
Stora skryttråden - Posta era färdiga verk till allmän beskådan
Grym arbetsbänk! Så stadig hade jag velat ha min också!
enormt fin,O OMagnus skrev:Med inspiration från en möbelsnickarskola i England där eleverna första terminen fick tillverka sin egen hyvelbänk gav jag mig i höstas på ett sådant ”gesällprov”. Designen är en mix av olika stilelement från Christopher Schwarz hyvelbänksböcker och en del egna funderingar.
Några fakta, längd 2250 mm, djup 950 mm och höjd 930 mm. Vikt färdig bänk med inredning c:a 450 kg. Material, massiv bok och valnöt, dekorelement i björk, inredning i Valchromat. Framtång från hovartercustomvise.com och sidotång från Axminster. Tångytorna klädda med limmat skinn. Ytbehandling av hela bänken med två lager Osmo hårdvaxolja.
Bänkskivan uppdelad i två längsgående halvor, tre enkelt borttagna förvaringslådor utgör mittsektionen. Medvetet är mittlådorna kortare än bänken för att medge sågning för högerhänta vid kortsidan. Avståndet mellan bänkskivan och inredningen är precis lagom för att kunna använda ”holdfasts”. Höjden från golvet tillräckligt för dammsugaren. Hålsystemet är ¾ tum för att få tillgång till större mängd bänktillbehör. Tio lådor som är 750 mm djupa ger mycket förvaring. Facket till vänster tänkt att ha till möbeldelar under produktion. Alla fogar mellan ben/överliggare och längsgående element är kilade limmade tappfogar (wedged tenons) vilket med tanke på de bärande delarnas konstruktion i 90x90 mm massiv bok ger en oerhört vridstyv konstruktion.
Har nu använt bänken ett halvår och är mer än nöjd. Har inte behövt flytta den ännu men det är givetvis lite bökigt med tanke på vikten, å andra sidan rubbar den sig inte ur fläcken även vid tyngre hyvling. Var lite svårt att börja arbeta med den eftersom gränsen mellan möbel och ”verktyg” var lite suddig, men jag har kommit över det nu. Totalt sett ett mycket roligt projekt.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Kan instämma i kören om att den i princip känns för fin att bruka i hobby rummet.
Å andra sidan som Gesällprov, skall man ju pusha sig så från mig får du godkänt!
Vi har senaste året totalrenoverat vårt hus (med mkt hjälp från expertis härifrån ☺️). Den här garderobslösningen är vi extremt nöjda med, då det är kul att nyttja all yta/volym i huset.
19mm mdf som kapats i kilar, på bredden anpassade för Ikea-lådor. Två djupa och en grund låda fick plats i varje kil, samt utrymme underst för täcken etc. På sidorna lite spillbitar mot väggarna.
På väggarna satte vi upp Elfa-hyllor och placerade sedan måttanpassade skjutdörrar utanför. Numera även tapet och list ovanför, så den verkligen smälter in.
Kul projekt!!
19mm mdf som kapats i kilar, på bredden anpassade för Ikea-lådor. Två djupa och en grund låda fick plats i varje kil, samt utrymme underst för täcken etc. På sidorna lite spillbitar mot väggarna.
På väggarna satte vi upp Elfa-hyllor och placerade sedan måttanpassade skjutdörrar utanför. Numera även tapet och list ovanför, så den verkligen smälter in.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kul projekt!!
Snyggt! vad är det för Ikea-lådor ni använt?D Danielwerner skrev:Vi har senaste året totalrenoverat vårt hus (med mkt hjälp från expertis härifrån ☺️). Den här garderobslösningen är vi extremt nöjda med, då det är kul att nyttja all yta/volym i huset.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Kul projekt!!
Vi behövde ett litet sideboard till våra Evafåtöljer. Jag inspirerades av ett kommersiellt tillgängligt bord men ändrade formerna för att få en mjukare känsla och valde en svarvad mittkolumn i stället för den trekantiga form som originalet hade. Materialet är ek från tomten som jag sågat/torkat. Höjd 45 cm och diameter på skivan 39 cm. I vanlig ordning var det mest tidskrävande att konstruera fräsjiggen för benens infästning. Synintrycket är att benen är vridna vilket de inte är men hela formen ger en känsla av virvel.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Östergötlands Län
· 89 inlägg
Riktigt häftigt med den visuellt vridna looken.O OMagnus skrev:Vi behövde ett litet sideboard till våra Evafåtöljer. Jag inspirerades av ett kommersiellt tillgängligt bord men ändrade formerna för att få en mjukare känsla och valde en svarvad mittkolumn i stället för den trekantiga form som originalet hade. Materialet är ek från tomten som jag sågat/torkat. Höjd 45 cm och diameter på skivan 39 cm. I vanlig ordning var det mest tidskrävande att konstruera fräsjiggen för benens infästning. Synintrycket är att benen är vridna vilket de inte är men hela formen ger en känsla av virvel.[bild] [bild] [bild]
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Mina damer och herrar, detta är ingen Robomower... utan en Rabb-o-mower!
Hopspikad lite snabbt på några lediga stunder, utan vinkelhake eller särskilt exakta mått — men fullt fungerande.
Ska kapa hjulaxlarna lite, blaska på lite mer färg, samt lägga på ett ”cabriolettak” av en bit markisväv som fästs i den tjockare brädan på höger sida.
Logga in
Skapa konto
Hopspikad lite snabbt på några lediga stunder, utan vinkelhake eller särskilt exakta mått — men fullt fungerande.
Ska kapa hjulaxlarna lite, blaska på lite mer färg, samt lägga på ett ”cabriolettak” av en bit markisväv som fästs i den tjockare brädan på höger sida.
Jättefint! Men jag skulle komplettera med ett litet gömsle. Kommer en hund/katt in i trädgården kan den lille dö av skräck eller springa sig död mot nätet. Även om buren är under uppsikt.ricebridge skrev:Mina damer och herrar, detta är ingen Robomower... utan en Rabb-o-mower!
[bild]
Husägare
· Jönköping
· 5 594 inlägg
Kudos!O OMagnus skrev:Vi behövde ett litet sideboard till våra Evafåtöljer. Jag inspirerades av ett kommersiellt tillgängligt bord men ändrade formerna för att få en mjukare känsla och valde en svarvad mittkolumn i stället för den trekantiga form som originalet hade. Materialet är ek från tomten som jag sågat/torkat. Höjd 45 cm och diameter på skivan 39 cm. I vanlig ordning var det mest tidskrävande att konstruera fräsjiggen för benens infästning. Synintrycket är att benen är vridna vilket de inte är men hela formen ger en känsla av virvel.[bild] [bild] [bild]
Vi klädde en pax garderob från Ikea och skapade känslan av en platsbyggd lösning. Vi blev nöjda till slut!
Ett par lärdomar: fuska inte med slipningen på en lackad yta, ”rugga upp ytan” betyder betydligt mer slipning än att dra sandpappret fram och tillbaka några gånger. Den andra är att välja större lådor som mer stadigt kan bära fronten i trä (svor en hel del när jag jobbade med översta lådorna).
Ett par lärdomar: fuska inte med slipningen på en lackad yta, ”rugga upp ytan” betyder betydligt mer slipning än att dra sandpappret fram och tillbaka några gånger. Den andra är att välja större lådor som mer stadigt kan bära fronten i trä (svor en hel del när jag jobbade med översta lådorna).
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Snyggt jobbat med den platsbyggda inredningen! Har själv en klädkammare som ska byggas i huset med 45* taklutning så får nog bli något liknande mot ytterväggen. Smart att använda IKEA:s PAX-lådor.D Danielwerner skrev: