Hörrni, nu har jag fått hjärnsläpp.
Hur programerar jag så den inte klipper under en dag? Har testat att sätta starttid till 00.00 och sluttid till 00.00 men då klipper den ju hela dagen.

Överlämnade min gamla 1.0 till svärmor och den bara tuffar och går, därför har jag helt glömt hur sjutton man ska ställa in den.

G ekaa88 skrev:
Hörrni, nu har jag fått hjärnsläpp.
Hur programerar jag så den inte klipper under en dag? Har testat att sätta starttid till 00.00 och sluttid till 00.00 men då klipper den ju hela dagen.

Överlämnade min gamla 1.0 till svärmor och den bara tuffar och går, därför har jag helt glömt hur sjutton man ska ställa in den.
Testa 0000-23.59

Hej! Tror Du ska ställa starttid och sluttid till exakt samma.

PSU/nätdelen till min gamla Landroid generation 1 har gett upp och det känns spontant lite overkill att köpa en ny original för 700 kr till det gamla härket i och med att jag inte vet om även laddstationen strök med (det var i samband med åska som det hände).
Original-nätdelen heter WA3716 och är märkt med 24V 1500mA.
Två frågor:
*) När man läser här i forumet så verkar 24V inte räcka till. Ska det vara högre spänning på nätdelen än den är märkt med?
*) Känner någon till en billig ersättningsnätdel som jag kan köpa och prova? Jag kan klippa den gamla sladden och skarva om det behövs.

Minns inte detaljerna men jag trasslade med precis det där förra sommaren. Tror jag köpte en billig kina-variant som sen visade sig inte ha rätt styrka. Till slut köpte jag en ny original-nätdel och det fungerar bra sen dess. Men, batteriet (som jag bytt en gång) börjar kännas klent igen och jag tvekar på att det är värt att köpa nytt igen.

Min laddstation har dött av åska, men klipparen funkar. Så om du inte tänker köpa nytt batteri till din så köper jag gärna laddstationen.

L lubbe75 skrev:
Minns inte detaljerna men jag trasslade med precis det där förra sommaren. Tror jag köpte en billig kina-variant som sen visade sig inte ha rätt styrka. Till slut köpte jag en ny original-nätdel och det fungerar bra sen dess. Men, batteriet (som jag bytt en gång) börjar kännas klent igen och jag tvekar på att det är värt att köpa nytt igen.

B broback skrev:
Min laddstation har dött av åska, men klipparen funkar. Så om du inte tänker köpa nytt batteri till din så köper jag gärna laddstationen.
Jag kör sommaren ut i alla fall så får vi se sen.

J johl skrev:
PSU/nätdelen till min gamla Landroid generation 1 har gett upp och det känns spontant lite overkill att köpa en ny original för 700 kr till det gamla härket i och med att jag inte vet om även laddstationen strök med (det var i samband med åska som det hände).
Original-nätdelen heter WA3716 och är märkt med 24V 1500mA.
Två frågor:
*) När man läser här i forumet så verkar 24V inte räcka till. Ska det vara högre spänning på nätdelen än den är märkt med?
*) Känner någon till en billig ersättningsnätdel som jag kan köpa och prova? Jag kan klippa den gamla sladden och skarva om det behövs.
Ja spänningen ut från nätdelen behöver vara omkring 31V för att ladda batteriet fullt (laddningsregulatorn inne i roboten sänker spänningen knappt 2V och batteriet behöver laddas till ca 29V) och den bör kunna orka leverera drygt 1.5A ström. Tyvärr finns det få sådana nätdelar att få tag på då det är lite udda utspänning. Det går att använda en step up converter som klarar att ge 31V 2A ut från en rejäl nätdel, typ en gammal bilbatteriladdare som ger 14V 5A ut men är ju lite pyssel.

Själv fick jag ett rejält åsknedslag och både min laddstation och nätdel tog stryk så jag misstänkte att det var bara att kasta men av nyfikenhet skar jag upp nätdelen med en vass kniv (skar i skarven i mitten) och bytte några kretsar (två ytmonterade ic kretsar och en högeffekts dubbel schottkydiod på sekundärsidan) och fick den att fungera igen men man behöver mätinstrument och erfarenhet av ytmonterade komponenter för att lyckas. Samma sak med laddstationen där jag bände loss kretskortet som är inplastat på ena sidan och bytte två schottkydioder som tagit stryk och fick laddningsfunktionen att fungera men brydde mig inte om slingsignalfunktionen då jag har en annan laddstation som fixade den. Finns ju också förslag på en slingsignalkrets tidigt i detta forum för det är en fördel att ha en separat slingsignalkrets som lättare kan bytas vid åska då slingkabeln verkar fånga upp elektromagnetiska fältet vid åska och generera spänningsspikar som knäcker slingsignalkretsarna och laddkretsarna. Det finns skyddskretsar inbyggda på kretskortet i laddstationen men rejäla åsknedslag klarar de inte att skydda mot.

Nytt bekymmer:

För ett par dagar sen körde klipparen fast i gräset på vägen hem. Inget ovanligt. Jag brukar lyfta ut den, sikta på en bit av slingan som tar den hem snabbare, starta, och i vanliga fall visar den ca 20-25% laddning, den klipper ett par meter och börjar sedan gå hem. Men den här gången visade displayen bara 9%, alltså ovanligt lite. Minns inte exakt vad jag gjorde men i alla fall så slocknade displayen. När jag försökte starta den igen så sa den bye-bye ca ½ sek efter att jag tryckt på power-knappen. Jag hann alltså inte ens skriva in koden.

Jag tog ut batteriet och rekonditionerade det med min laddare, och nu när jag satte i batteriet igen så har jag ett nytt problem. Jag startar med power-knappen och när jag ska skriva in koden så blinkar fyra stjärnor ****, alltså som om koden redan är ifylld. Hur jag än gör kan jag inte ta bort koden, skriva ny kod eller liknande. De enda knapparna som den reagerar på är power-knappen (Bye-bye) samt gröna knappen och home-knappen (då säger den typ fel pinkod).

Någon som set något liknande?

Möjligen kan fukt ha kommit in i knappsatsen så någon knapp ligger på hela tiden så den då matar in pinkoden fel direkt. Om du har tillgång till ohmmeter ta isär roboten (
) och ta bort knappsatskontakten från moderkortet och mät kontakten från knappsatsen så att alla stift inte har kontakt med något annat stift.

Ja det låter fullt möjligt. Ska kolla. Tack för tipset!

Jag har inte haft tid att kolla kontakten än, men jag upptäckte att en del siffror fortfarande fungerar, och knappsatsen verkar i övrigt fungera som den ska. Typiskt nog så fungerar bara inte de siffror som ingår i min fyrsiffriga kod, pluss någon till. Finns det något sätt att fabriksåterställa hela klipparen så att jag kan välja en ny kod?

Jag köpte en originalladdare till Worxen trots allt. Men ett problem som fanns innan är att roboten väldigt lätt stannar när den kör in i något. Felmeddelandet är "Hjulmotor blockerad A02". Det finns inga öar på gräsmattan, endast två små träd och en lekstuga. Den stannar måååånga gånger per dag vid framför allt lekstugan. Den kör rakt in i den och stannar med felmeddelande.
Någon som har tips på vart jag ska börja felsöka?

Nej, inte vad jag kunnat hitta i alla fall utan du får nog köpa en ny knappsats.

L lubbe75 skrev:
Jag har inte haft tid att kolla kontakten än, men jag upptäckte att en del siffror fortfarande fungerar, och knappsatsen verkar i övrigt fungera som den ska. Typiskt nog så fungerar bara inte de siffror som ingår i min fyrsiffriga kod, pluss någon till. Finns det något sätt att fabriksåterställa hela klipparen så att jag kan välja en ny kod?

Det visade sig vara fel på själva knappsatsen. Jag tog loss den och hittade två kabelbanor som hade kontakt hela tiden. Knappsatsen är väldigt enkel men jag kunde inte se var de två kablarna hade kontakt. Hur som helst, jag beställde en ny och bytte ut den gamla. Nu fungerar den igen. Tack för hjälpen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.