P Pistvakt skrev:
Tack för svar. Glömde säga att jag i hastigheten tog en spänningsprovare med stegvisa spänningsnivåer däribland 12V och 50V så det kan gott ha varit 30V i laddarens kabelskarv. Bra vägledning för att spänningssätta "plattorna" (=spjuten?) men tyvärr kan jag inte aktivera hemknappen eftersom batterispänningen är för låg för att starta/tända upp klipparen... Finns något alternativt sätt att kontrollera laddspänningen?
Om batteriet i klipparen är för lågt på en 1,0 så kan du inte starta laddningen, enda sättet är att plocka ur batteriet och ladda det separat en stund så den har kraft nog att "gå hem"
 
Ok, tack. Eftersom batterierna seriekoppling motsvarar 24V och jag bara har 12V-laddare måste jag väl försöka demontera de knepiga ansökningarna och ladda dem var för sig?
Ska denna laddning av roboten alltså göra så att laddstationen(!) plötsligt ger laddning, vilket kan mätas på laddningsspjuten?
Jag är iofs inte elutbildad men har svårt att förstå den tekniska logiken...
 
P Pistvakt skrev:
Ok, tack. Eftersom batterierna seriekoppling motsvarar 24V och jag bara har 12V-laddare måste jag väl försöka demontera de knepiga ansökningarna och ladda dem var för sig?
Ska denna laddning av roboten alltså göra så att laddstationen(!) plötsligt ger laddning, vilket kan mätas på laddningsspjuten?
Jag är iofs inte elutbildad men har svårt att förstå den tekniska logiken...

Bläcken fram på roboten är anslutna till batteriet via relä, när du aktiverar "go home" så slår relät till och laddplattorn får batterispänning, när spjuten känner av spänning på ca 12 volt eller uppåt slår laddaren till och matar ut 30 volt.

Om du öppnar batterilådan så kan du koppla en 12v laddare på + och - polerna på ett av batterierna och ladda detta, sen gör du det samma med det andra, du behöver inte separera dem först.
 
Tack. Jag lämnade bostadsorten för en vecka sedan, tyvärr dagen före tipset ;), för stugvistelse men ska ev åka hem fram och tillbaka någon dag innan helgen för att lämna gamla mor och kan då testa.(y)
 
Nu åter kort på hemorten för mellanlandning innan andra sommaraktiviteter.
Jag tog med batterierna till stugan och laddade som instruerat och först felindikerade ctek:en frenetiskt på båda batterierna, men efter ett dygn så hade den lugnat sig och visade nära full laddning på båda. Jag växlade laddningen på batterierna ytterligare något dygn för att vara säker på full laddning.
Vid återmontaget häromdagen gick dock klipparen bara 5 min innan laddningslarm och det kändes nedslående. Dock har det ett dygn senare tagit sig successivt och nu går klippare ca en halvtimma innan behov av laddning.
Tack!
 
Redigerat:
Nu verkar min klippare ha givit upp efter 7 år. Men det kanske inte är så svårt att fixa? Jag tror att det är transformatorn som har dött. Den är varm men ingen av de båda lysdioderna lyser (grön, röd indikerar om den laddar eller inte). Den blå lampan på laddstationen lyser inte heller och klipparen säger att den är utanför området hela tiden. När jag skruvar av sladden mellan transformatorn och laddstationen och mäter i kontakten får jag ingen spänning alls.

Kan man fixa transformatorn själv? Går den att öppna den och kanske byta en säkring bara? Den ser helgjuten ut så jag tvivlar på att det går. Var vänder man sig annars för att få tag på en ny? Köpte den på Jula för 7 år sen så någon garanti finns säkert inte kvar.
 
Tack för snabbt svar! Jag ska kontakta dem. Hoppas att det "bara" är laddaren som slutat fungera.
 
Öppnad laddare med synliga elektroniska komponenter som kondensatorer, dioder och kopplingar på kretskort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översidan av ett öppnat grönt kretskort med olika elektroniska komponenter som transistorer och dioder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Laddaren går att öppna med lite milt våld (skär med en vass tunn kniv runt i mitten) men är inte så lätt att laga utan mätinstrument och elektronikkunskap. Bifogar bilder av ovan- och undersidan så du kan se hur den ser ut inuti.

Finns ingen "vanlig" säkring utan det är troligen någon av halvledarkomponenterna, transistorerna eller dioderna, som gått sönder. Om du har lite elkunskap och vill hitta ett billigare ersättningsalternativ så kan jag rekommendera

https://m.banggood.com/29_4V-2A-Pow...um-Li-ion-Battery-p-1379780.html?rmmds=search

förutsatt att du kan ha laddaren i torr miljö då den inte är kapslad för fuktig miljö. Denna laddare är annars robust konstruerad med väl tilltagna isolationsavstånd mellan nätspänningsidan och utspänningssidan. Du får dock byta nätkontakt (kommer med engelsk nätkontakt - OBS EJ jordad) och löda dit kontakten för anslutning till laddstationen så du behöver ett mätinstrument så du kan avgöra vilket som är plus och minus på laddstationssidan och inte förväxlar dessa. Väljer du "priority direkt mail" som leveranssätt så slipper du sannolikt postens avgift och moms då det leveransalternativet skickas via Nederländerna till Sverige. Banggood har också ett par andra lite dyrare "29.4V charger" med EU kontakt om du inte vill ge dig på att byta nätkontakt.

Om felet uppstod i samband med ett åskoväder i närheten har troligen också kretskortet i laddstationen gått sönder och då behöver du byta det också för att det ska fungera.


L lubbe75 skrev:
Nu verkar min klippare ha givit upp efter 7 år. Men det kanske inte är så svårt att fixa? Jag tror att det är transformatorn som har dött. Den är varm men ingen av de båda lysdioderna lyser (grön, röd indikerar om den laddar eller inte). Den blå lampan på laddstationen lyser inte heller och klipparen säger att den är utanför området hela tiden. När jag skruvar av sladden mellan transformatorn och laddstationen och mäter i kontakten får jag ingen spänning alls.

Kan man fixa transformatorn själv? Går den att öppna den och kanske byta en säkring bara? Den ser helgjuten ut så jag tvivlar på att det går. Var vänder man sig annars för att få tag på en ny? Köpte den på Jula för 7 år sen så någon garanti finns säkert inte kvar.
 
  • Gilla
lubbe75
  • Laddar…
Jag hakar på med senaste status på min 1,0 som nu börjar vackla på nytt och hoppas på eminent hjälp.
Efter tappad ork ifjol och då nya batterier (2 st) från Kjell&Co och någorlunda återfådd flås, så ville den i år inte ladda alls. Men efter tips här att ladda upp batteriet separat med batteriladdare så aktiverades faktiskt laddstation som beskrivet och batteriet började då smått successivt utöka sin kapacitet.
Nu verkar det efter en månad dock åter vara vacklande hälsa. Symptomen är dels att batterikapaciteten åter är låg, dvs väldigt korta klipptider och så pass att den i medeltal ägnar lika tid åt att leta sig hem runt den långa färden längs avgränsningskabeln, att hjulen därmed sliter ordentligt på gräset där medan gräset inne på gräsmattan inte hinner klippas.... Därtill orkar klipparen ibland inte tillbaka till dockan innan strömmen är helt slut och den stannar helt strömlöst innan framkomsten, och måste laddas med uttagna batterier igen. Om jag då vill att klipparen ska låta "returvägen" få vila och gräset växa till sig något dygn, då är klipparen också tom på ström när det är dags att återuppta arbetet....
Ohållbart som alla förstår. Är detta bara batteriernas fel eller kan det vara mjukvaran? Om batterierna, ska de verkligen inte hålla mer än ett år..?
Mycket tacksam för tips.
 
F fri_tid skrev:
Om du har lite elkunskap och vill hitta ett billigare ersättningsalternativ så kan jag rekommendera

[länk]

förutsatt att du kan ha laddaren i torr miljö då den inte är kapslad för fuktig miljö.
Ja det var betydligt billigare. 97 kr istället för 699 kr. Jag tror jag får testa med en sån billig variant först. Jag har adapter för engelsk nätkontakt så jag behöver bara klippa och löda kontakten till laddstationen. Hur vet jag vilken sida som ska vara + och - ? Det finns väl inga symboler på kontakten vad jag vet.
 
L lubbe75 skrev:
Ja det var betydligt billigare. 97 kr istället för 699 kr. Jag tror jag får testa med en sån billig variant först. Jag har adapter för engelsk nätkontakt så jag behöver bara klippa och löda kontakten till laddstationen. Hur vet jag vilken sida som ska vara + och - ? Det finns väl inga symboler på kontakten vad jag vet.
Såg just att Banggood återgått till sitt vanliga pris på denna laddare, de kör med reapris lite då och då. Såg dock att e-Bay hade liknande laddare, sök på "29.4V charger", som är helkapslade vilket är bättre i en fuktig miljö för den på Banggood har ventilationshål och är ENDAST för TORR INOMHUSMILJÖ. Den på Banggood har vad som verkar vara en jordad Engelsk nätkontakt men själva laddaren är inte jordad vilket är bra att veta (laddaren är dock av helt av plast och isolerad).
Nu vet jag inget om konstruktionen av 29.4V laddarna på eBay då jag inte har någon sådan så kan inte rekommendera någon där. Många Kinatillverkade laddare är inte bra är elsäkerhetssynpunkt och Elsäkerhetsverket undersöker med jämna mellanrum laddare och många Kinaimporterade laddare som säljs i Sverige får återkallas p.g.a. dålig konstruktion med bl.a. för korta isolationsavstånd mellan nätspänningssidan och utspänningssidan. När man köper från Kina på eBay så åker man dessutom oftast på att betala 75 kr i Postens hanteringsavgift + 25% moms vilket är bra att veta innan.

Hur som helst, bifogar en bild som visar polariteten i kontakten från Worx originalladdare.

Närbild på en rund laddarkontakt med markerad polaritet, röd plustecken och svart minustecken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lubbe75
  • Laddar…
Nu har min Landroid övergått till att inte alls köra rakt fram utan vid start (utanför laddstationen eftersom jag senast behövde ladda den separat) driver endast vänster hjul (det andra är låst) och det tills roboten vridit sig ca 90 grader, sedan vrider den tillbaka igen, och så ny vridning framåt och tillbaka o s v... Likaså när jag försöker tvinga den till laddning via "Home"-knappen.
Det känns som att man skulle vilja göra en klassisk ombootning av programvaran eller uppdatera densamma. Finns något sätt att "laga" programvaran, eller åtminstone försöka?
 
Nu har jag fått hem kinaladdaren (transformatorn) och den laddar, men inte utan problem.

Efter att jag hade kopplat in nya laddaren så gick jag ut och testade att starta klipparen. Den gick ut som vanligt och behövde snabbt åka in och ladda igen. Den dockade ok och började ladda.

Procenten steg snabbt upp till ca 70% och saktade sen ner. 72% tog ett tag att uppnå, 74% och 78 tog ännu längre tid. Nu har den stått still på 78% hela eftermiddagen och verkar inte komma högre. I början av eftermiddagen stod det 27.0V, 78%, 0.20A. Nu, fem timmar senare står det 27V, 78% 0.17A. Vad är det som inte stämmer? Orkar den inte ladda högre än 78% med nya laddaren? Vad kan jag göra?
 
Anders Dalle Anders Dalle skrev:
Har en laddstation som du kan få köpa om du fortfarande är intresserad?
Vart bor du i landet?
Mvh Anders
En tämligen gammal tråd klart, men finns denna laddstation kvar? Eller om ngn annan har en extra? Min verkar ha gett upp...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.