Utkämpat en mindre kamp med en buske såhär på kvällskvisten. Jag vann.
Trädgård efter borttagen buske med skottkärra, spade och tom jordfläck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
mexitegel och 6 till
  • Laddar…
På grund av ej optimal ljussättning kommer härmed gårdagens projekt i bättre ljus ;)
Trädgård med nybyggd trägrind, pergola och odlingslådor omgiven av växter i soligt väder.
Skapa konto

Grind till andra sidan samt sarg till odlingslådorna.
Den bättre hälften påpekade att jag nu var färdig med denna del av projektet, det känns väldigt konstigt, men jag kan inte komma på mer saker jag planerat att göra :thinking:

• Gilla
leby och 9 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
På grund av ej optimal ljussättning kommer härmed gårdagens projekt i bättre ljus ;)
[bild]
Grind till andra sidan samt sarg till odlingslådorna.
Den bättre hälften påpekade att jag nu var färdig med denna del av projektet, det känns väldigt konstigt, men jag kan inte komma på mer saker jag planerat att göra :thinking:
”Har ingen plats att odla..”.. jag har fastnat där!
Du ljög, ni har ju hur mycket plats som helst!

växthus, odlingslådor, krukor, x antal land... hmpf

Ni har ju ett halvt jordbruk ;)

Har blivit jättefint! Bra förutsättningar för växterna, med lite vindskydd/plank.. (blev även väldigt bra vid syllbytet o växthuset!) (y):)

A Abies koreana skrev:
Här kommer en bild av mogna pionfrön. Det är P. obovata lackpion som blommar tidigt och nu har mogna frön. De klarröda fröna har pionen utvecklat under evolutionen, de syns bättre och en ev. marodör skall då välja dem framför de svarta, fertila fröna. Fantastiskt eller hur?
Ibland är alla frön svarta eller så innehåller kapseln enbart röda frön.

Det går att göra det enkelt på samma sätt som naturen gör det, bara putta ner några frön under moderplantan och så får du hålla uppsikt om de gror så de inte drunknar i mörkret under moderplantans blad. Det kan ta två år, beroende på sort, en del pioner( de dyrare) utvecklar endast rötter år ett och nästa år kommer de första bladen.
Eftersom pollineringen är öppen är det inte säkert att det blir samma som originalet då pionerna gärna korsar sig med varandra.

[bild]
Så då är det bara de svarta som kommer ge något? Man behöver inte spara de röda? (Vill inte ge bort nått som är totalt dömt o misslyckas...)

Inser att det kanske är lite av en överdrift att kalla det gräs haha.. mer ogräs än gräs skulle jag tro :) men grönt och fluffigt iaf,

Ojämn gräsmatta med högt gräs och ogräs runt träd, text "kanske dax o klippa gräset".
Skapa konto

• Haha
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
”Har ingen plats att odla..”.. jag har fastnat där!
Du ljög, ni har ju hur mycket plats som helst!

växthus, odlingslådor, krukor, x antal land... hmpf

Ni har ju ett halvt jordbruk ;)

Har blivit jättefint! Bra förutsättningar för växterna, med lite vindskydd/plank.. (blev även väldigt bra vid syllbytet o växthuset!) (y):)
Tack! :)
Det har gått åt en del tid i sommar, men det blir bra, vår egna odlingshörna.

Angående att inte ha plats åt väl snarare vårt problem att vi inte får plats med allt för att vi redan fyllt det med annat ;)

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Så då är det bara de svarta som kommer ge något? Man behöver inte spara de röda? (Vill inte ge bort nått som är totalt dömt o misslyckas...)
I de röda fröna finns inget liv, enbart de svarta som gror.

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Röjt bort lite buskar hemma hos mina föräldrar med röjsågen från Jonsered så att traktorn ska kunna komma fram.
Person rensar buskage med röjsåg framför lada för att göra väg för traktor.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Röjt bort lite buskar hemma hos mina föräldrar med röjsågen från Jonsered så att traktorn ska kunna komma fram.
[bild]
Är det en riktig traktor tar man väl bara lite sats? ;)

• Haha
  • Gilla
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
@Per Eskilsson Du har ju seriöst med skydd, förutom kläderna kanske, men har du inget klingskydd? :0

• Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
[bild]
Jonsered (y):love:

richardtenggren richardtenggren skrev:
@Per Eskilsson Du har ju seriöst med skydd, förutom kläderna kanske, men har du inget klingskydd? :0
Får fixa det. Tack för att du sa till.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
D09
Tvättat berg :)

• Rengjord bergsyta med högtryckstvätt och slang, intill träkonstruktion och vegetation.
    Skapa konto
  • Ren tvättad bergsyta i solljus med träkonstruktion och gröna träd i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Naturliv och 6 till
  • Laddar…
D09 D09 skrev:
Tvättat berg :)
Skulle behöva tvätta våran mur, verkar bli svart med åren.. kommer säkert skit från stora vägen "en bit bort", men det lär inte vara möjligt/lätt (kantiga "spängstenar" de typ lagt upp.. först bra sedan lite mer huller om buller när de hittat nått de tyckte passade.. kommer man åt vissa kanter raser de ner..).

Din sten blev snygg iaf (y), ger mig hopp om vår minnessten jag tänkt måla (också svart på sina håll).

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Snigla Snigla skrev:
Skulle behöva tvätta våran mur, verkar bli svart med åren.. kommer säkert skit från stora vägen "en bit bort", men det lär inte vara möjligt/lätt (kantiga "spängstenar" de typ lagt upp.. först bra sedan lite mer huller om buller när de hittat nått de tyckte passade.. kommer man åt vissa kanter raser de ner..).

Din sten blev snygg iaf (y), ger mig hopp om vår minnessten jag tänkt måla (också svart på sina håll).
bara att köra på ;) vad kan gå fel ha ha

Min maskin från 90 talet var lite klen så jag kommer nog behöva köra någon omgång till.

Sen vet jag inte om man kan ”behandla” med något för att hålla påväxt borta samt få berget ”ljusare”

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.