163 346 läst · 726 svar
163k läst
726 svar
Renovering: Bönehus till bostad
Det riktiga sättet är att såga tvärgående spår i sidstyckena som hyllorna passas in i. Gör man det riktigt på riktigt så gör man spåret som ett gradspår som riktigt håller fast hyllan men ofta går det att fuska litet och såga ett rakt spår och förstärka med några inborrade träpluggar.Hiréns skrev:
Alltså fräsa? Eller hur menar du?H heimlaga skrev:
Ska börja med att säga att hela hyllan inte går att bygga liggandes och sen resa, som man annars gör. Däremot kanske det kunde gå att bygga till exempel 5 hyllor och resa brevid varann och täcka med list. Det jag inte får ihop är att vi säger att jag sätter upp stående sidan först och sedan fäster första raden hyllplan i den. Låt säga ca 1m hyllplan. Sedan fäster jag hyllplanen i nästa bit som står upp. Men hur fäster jag sen nästa hyllplan om det hyllplanen ska ligga på samma nivå som föregående när jag inte längre kommer åt att borra från motsatt sida för att fästa hyllplanen eftersom första hyllplanen blir I vägen? Det här är varför jag vill ha en ritning Även om jag skulle lösa det med pluggar måste ju pluggarna slås i från en sida som sen kommer bli ockuperad. Och skulle det lösas på annat sätt så blir det alltid problem med sista stående biten eftersom hyllan är inbyggd i väggen.
Slår upp hisnande 15mm faner i köket för att vara säker på att skåpen sitter sen. Men svärfar påstår att man inte behöver lägga skivorna omlott som jag gjort. Hittade dessa bilder online så har försökt fördela vikten av var skarvarna går. Gör man inte så? Och varför?
Hur som helst är det ju gjort nu
Hur som helst är det ju gjort nu
Min man hittade denna nu
https://www.thesprucecrafts.com/free-bookcase-plans-1357109
https://www.thesprucecrafts.com/free-bookcase-plans-1357109
Det fungerar säkert lika bra så som du gjort. Gips brukar man montera på samma sätt som osb, dvs stående från golv till tak. Ska du ha över och underskåp så kan det vara gött om du kan gömma skarvarna så du slipper se demHiréns skrev:
I köket ska vi väl inte ha gips? Skåpen direkt på och sen kakel emellan. Eller?Ramnemark skrev:
Men det finns inga regler på att gipset inte ska gå längst med samma skarv som osb eller nåt alltså? Tänker om det börjar spricka så spricker det ju hela vägen och rör sig osbn så rör sig gipset i samma skarv och spricker
Vad jag har lärt mig så gäller de att köra Generalskarv på gips så de inte spricker upp.Hiréns skrev:
Vissa säger de är onödigt. Men ser inte mer jobb med det varken spackling eller att sätta upp.
Detta ska då vara gips skivor. Säg att dom är 2400 och väggen är 2700 så sista biten på 300mm avlsutar du högst upp.
Andra raden börjar med den. Så skarvarna inte blir bredvid varandra.
_--_--_--_--_
_--_--_--_--_