161 914 läst · 1 125 svar
162k läst
1,1k svar
Prylarnas pris: Pryl-HLR
Hehe, kul grejpacman42 skrev:
Jag antar att det är detta, som finns skrivet i ett av styckena här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague
Däremot är detta fenomen för elektrolytkondensatorer ett verkligt och riktigt problem, förutom att det möjligen kan ha funnits ett felaktigt recept på elektrolyten på villovägar.
Svullna elektrolyter hittar man i alla årtal av utrustning nämligen. Men det blev kanske värre en tid ...
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 503 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 503 inlägg
Ja, det var riktigt illa under några år. Så illa att även riktiga kvalitetsmärken som Nichicon hade kondensatorer som svullnade och dog.
Jag hade turen att gilla Rubycon redan tidigt och vad jag vet drabbades de aldrig. Jag har iaf aldrig sett en svullen Rubycon om inte apparaten varit helt feldimensionerad, men när jag tänker efter kan jag inte minnas någon öht. Stabilt märke!
Jag hade turen att gilla Rubycon redan tidigt och vad jag vet drabbades de aldrig. Jag har iaf aldrig sett en svullen Rubycon om inte apparaten varit helt feldimensionerad, men när jag tänker efter kan jag inte minnas någon öht. Stabilt märke!
Det med moms och skatt är en del av välfärdsstatens sätt att finansiera sig med, men det finns företag vars affärside är att laga trasiga hushållsmaskiner. Men dilemmat är att omkoatnader för utom skatt, arbetsgivaravgifter är höga med. Jag skulle inte vilja låta en "snubbe" som tror sig kunna fylla på gas i mitt kylskåp hemma efter till ex kompressor byte göra det. Lite väl stor chansning. Såg i mitt förra jobb som repratör hur glada amatörer gett sig på maskiner som de inte kunde och orsakat en värre fel.Fadai skrev:När jag semestrar i Iran har jag märkt att allting lagas (nästan). Ok, arbetskraft är billig där, men tänk om man kunde låta folk m kunskap laga grejer utan att ta moms o om de slapp skatta upp till en viss inkomst. Då kunde det löna sig att laga, både miljömässigt o ekonomiskt. För varför ska inte en dammsugare el tvättmaskin hålla i 10 år? Slit-och-släng borde stanna på 1900-talet.
Tigersågen har använts flitigt för sitt pris. Nu har dock spärren man håller i för att starta (vad heter den?) fastnat. Går det att rädda eller bypassa?
Skruva i sär brytaren och kolla, men håll den mot underlaget så att fjädrar inte sprätter iväg så har du chans att få i hop den utan "säkringen" o y passa den.H Hammarfall skrev:
Det blev ingen HLR på frugans popcorn-maskin. Elementet var i gjutet i grytan så en ny gryta är beställd. Mätte först på kabeln och insåg att resistansen över elementet var över miljonen Ohm.
Skruvade då isär för att kunna mäta direkt över elementet och där blev resultatet detsamma. Och elementet går inte att byta ut utan att byta gryta. Visserligen skulle höljet på grytan kunna återanvändas, men tror ni att bara innandömet finns som reservdel? Självklart inte.
Om elementet hade gått att byta så skulle värmeläckaget bli större och risken att elementet går sönder också, så jag förstår att man valt konstruktionen, men ändå...
Skruvade då isär för att kunna mäta direkt över elementet och där blev resultatet detsamma. Och elementet går inte att byta ut utan att byta gryta. Visserligen skulle höljet på grytan kunna återanvändas, men tror ni att bara innandömet finns som reservdel? Självklart inte.
Om elementet hade gått att byta så skulle värmeläckaget bli större och risken att elementet går sönder också, så jag förstår att man valt konstruktionen, men ändå...
Skruvade loss den, rengjorde och verkade funka mekaniskt men ville inte gå igång. Får maila Jula men har inga förhoppningar om reservdelar och frågan är då om jag inte väljer en Bosch nästa gång då jag ändå gillar tigersågen.M Mick13 skrev:
Har du "sumrat"kablarna och brytaren? Hade själv brott vid stick kontakten på en borr maskinoch en elmotorsåg , borren fungerade bara med lagom stärkt kabel borren om man vinkalade den rätt , sladdar är inte dyra så jag bytte dem.Har själv en tigersåg från Jula som hållt bra. Sågade al tändved med den till förra huset mest lastpallar.H Hammarfall skrev:
Nu behöver jag lite HLR-tips.
Gräsklipparen vägrade fungera efter en stunds klippning häromdagen. Efter en demontering visade det sig att det här kugghjulet/fläkten/kraftöverföringen som ska sitta på axeln från motorn inte längre sitter fast och därmed inte kan dra runt remmen som drar runt kniven.
Klipparen i sig är en Bosch Rotak 32 (eldriven) som är köpt begagnad. Nästan så man kan misstänka att just den delen gått sönder förut och blivit lagad..
Så, till HLR-delen:
- Tror ni detta kan lagas på ett tillfredsställande sätt? Tänker i så fall att man behöver ett starkt lim som skulle klara detta. Vad skulle det kunna vara för något?
- Ett annat (eller i kombination) alternativ vore att borra ett litet hål rakt genom alltihopa, motoraxel och allt, och sätta en sprint igenom. Har dock inte utrett om det är möjligt att komma åt med detta.
- Ett tredje alternativ är förstås att försöka få tag i denna reservdel, något jag givetvis ska undersöka hur som helst men inte kommit hela vägen fram ännu. Vad kan denna del tänkas heta?
Gräsklipparen vägrade fungera efter en stunds klippning häromdagen. Efter en demontering visade det sig att det här kugghjulet/fläkten/kraftöverföringen som ska sitta på axeln från motorn inte längre sitter fast och därmed inte kan dra runt remmen som drar runt kniven.
Klipparen i sig är en Bosch Rotak 32 (eldriven) som är köpt begagnad. Nästan så man kan misstänka att just den delen gått sönder förut och blivit lagad..
Så, till HLR-delen:
- Tror ni detta kan lagas på ett tillfredsställande sätt? Tänker i så fall att man behöver ett starkt lim som skulle klara detta. Vad skulle det kunna vara för något?
- Ett annat (eller i kombination) alternativ vore att borra ett litet hål rakt genom alltihopa, motoraxel och allt, och sätta en sprint igenom. Har dock inte utrett om det är möjligt att komma åt med detta.
- Ett tredje alternativ är förstås att försöka få tag i denna reservdel, något jag givetvis ska undersöka hur som helst men inte kommit hela vägen fram ännu. Vad kan denna del tänkas heta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 503 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 503 inlägg
Bosch brukar ha det mesta beställningsbart, så kolla med en ÅF.
Annars hade jag avfettat allt noga och sedan använt 2-komponents epoxi, det fyller ut och brukar hålla mycket bra. Möjligen i kombination med metallbitar eller glasfiber/metallväv för att får det extra hållbart beroende på hur axeln ser ut.
Plasten ser ut att vara någon fet variant så möjligt att det inte håller ändå pga dålig vidhäftning.
Edit: Kolla här bland sprängskisserna: https://www.magic-parts.co.uk/acatalog/BOSCH-Rotak.html
Heter troligen "drive shaft" och verkar kosta runt £15. De jag tittat på har metallbussning i mitten, så de fattade väl att det inte höll.
Annars hade jag avfettat allt noga och sedan använt 2-komponents epoxi, det fyller ut och brukar hålla mycket bra. Möjligen i kombination med metallbitar eller glasfiber/metallväv för att får det extra hållbart beroende på hur axeln ser ut.
Plasten ser ut att vara någon fet variant så möjligt att det inte håller ändå pga dålig vidhäftning.
Edit: Kolla här bland sprängskisserna: https://www.magic-parts.co.uk/acatalog/BOSCH-Rotak.html
Heter troligen "drive shaft" och verkar kosta runt £15. De jag tittat på har metallbussning i mitten, så de fattade väl att det inte höll.
Redigerat:
Tack för tips. Den som heter ”drive shaft” verkar dock vara den del som sitter i andra änden av drivremmen och sedan håller kniven.
Den sprängskiss som syntes där verkade sakna precis den här delen, undrar om de räknar det som en del av motorn...
Den sprängskiss som syntes där verkade sakna precis den här delen, undrar om de räknar det som en del av motorn...
Hur har den suttit fast? Var den gjuten runt någon orund del av axeln? Hur ser axeln ut? Jag skulle glömma alla planer på att försöka limma den plasten. Du kommer aldrig att få en sådan vidhäftning att det håller. Möjligen kan du gjuta någon härdande massa på ett sådant vis att den mekaniskt greppar i delens håligheter.tveksamt skrev: