Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Just kondesatorer var det ju en skandal runt då en japansk firma hade ett falskt recept som blev stulet. Det var lätt att identifiera tjuven då deras kondensatorer gick sönder.
Hehe, kul grej :surprised:

Jag antar att det är detta, som finns skrivet i ett av styckena här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague

Däremot är detta fenomen för elektrolytkondensatorer ett verkligt och riktigt problem, förutom att det möjligen kan ha funnits ett felaktigt recept på elektrolyten på villovägar.
Svullna elektrolyter hittar man i alla årtal av utrustning nämligen. Men det blev kanske värre en tid ... ;)

• Gilla
Torpolle och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Ja, det var riktigt illa under några år. Så illa att även riktiga kvalitetsmärken som Nichicon hade kondensatorer som svullnade och dog.

Jag hade turen att gilla Rubycon redan tidigt och vad jag vet drabbades de aldrig. Jag har iaf aldrig sett en svullen Rubycon om inte apparaten varit helt feldimensionerad, men när jag tänker efter kan jag inte minnas någon öht. Stabilt märke!

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
När jag semestrar i Iran har jag märkt att allting lagas (nästan). Ok, arbetskraft är billig där, men tänk om man kunde låta folk m kunskap laga grejer utan att ta moms o om de slapp skatta upp till en viss inkomst. Då kunde det löna sig att laga, både miljömässigt o ekonomiskt. För varför ska inte en dammsugare el tvättmaskin hålla i 10 år? Slit-och-släng borde stanna på 1900-talet.
Det med moms och skatt är en del av välfärdsstatens sätt att finansiera sig med, men det finns företag vars affärside är att laga trasiga hushållsmaskiner. Men dilemmat är att omkoatnader för utom skatt, arbetsgivaravgifter är höga med. Jag skulle inte vilja låta en "snubbe" som tror sig kunna fylla på gas i mitt kylskåp hemma efter till ex kompressor byte göra det. Lite väl stor chansning. Såg i mitt förra jobb som repratör hur glada amatörer gett sig på maskiner som de inte kunde och orsakat en värre fel.

• Gilla
JETH
  • Laddar…
Tigersågen har använts flitigt för sitt pris. Nu har dock spärren man håller i för att starta (vad heter den?) fastnat. Går det att rädda eller bypassa?

• Öppnad tigersåg på ett trägolv som visar dess inre elektronik och mekanik, med en del som ser ut att vara fastnat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppnad tigersåg med synlig elektrisk krets och fastnat strömbrytare som en person försöker reparera.
    Skapa konto
Finns den reservdels?hos jula

M Manhunter skrev:
Vet inte, skulle förvåna mig men kan kolla.

M Manhunter skrev:
Inte o möjligt, de har nog fått på tafsen för att de varit dåliga på att få fram reservdelar, beställde ett batteri till robbotdamsugaren för ett år sedan den kom på typ 2v. Maila och fråga dem-

H Hammarfall skrev:
Tigersågen har använts flitigt för sitt pris. Nu har dock spärren man håller i för att starta (vad heter den?) fastnat. Går det att rädda eller bypassa?
Skruva i sär brytaren och kolla, men håll den mot underlaget så att fjädrar inte sprätter iväg så har du chans att få i hop den utan "säkringen" o y passa den.

Det blev ingen HLR på frugans popcorn-maskin. Elementet var i gjutet i grytan så en ny gryta är beställd. Mätte först på kabeln och insåg att resistansen över elementet var över miljonen Ohm.

Skruvade då isär för att kunna mäta direkt över elementet och där blev resultatet detsamma. Och elementet går inte att byta ut utan att byta gryta. Visserligen skulle höljet på grytan kunna återanvändas, men tror ni att bara innandömet finns som reservdel? Självklart inte.

Om elementet hade gått att byta så skulle värmeläckaget bli större och risken att elementet går sönder också, så jag förstår att man valt konstruktionen, men ändå... :thinking:

• Gjuten gryta till popcorn-maskin med integrerat uppvärmningselement och strömkabel.
    Skapa konto
M Mick13 skrev:
Skruva i sär brytaren och kolla, men håll den mot underlaget så att fjädrar inte sprätter iväg så har du chans att få i hop den utan "säkringen" o y passa den.
Skruvade loss den, rengjorde och verkade funka mekaniskt men ville inte gå igång. Får maila Jula men har inga förhoppningar om reservdelar och frågan är då om jag inte väljer en Bosch nästa gång då jag ändå gillar tigersågen.

• Öppnad tigersåg med synliga elektriska komponenter på trägolv, rengjord men ej fungerande.
    Skapa konto
H Hammarfall skrev:
Skruvade loss den, rengjorde och verkade funka mekaniskt men ville inte gå igång. Får maila Jula men har inga förhoppningar om reservdelar och frågan är då om jag inte väljer en Bosch nästa gång då jag ändå gillar tigersågen.
Har du "sumrat"kablarna och brytaren? Hade själv brott vid stick kontakten på en borr maskinoch en elmotorsåg , borren fungerade bara med lagom stärkt kabel borren om man vinkalade den rätt , sladdar är inte dyra så jag bytte dem.Har själv en tigersåg från Jula som hållt bra. Sågade al tändved med den till förra huset mest lastpallar.

Nu behöver jag lite HLR-tips.
Gräsklipparen vägrade fungera efter en stunds klippning häromdagen. Efter en demontering visade det sig att det här kugghjulet/fläkten/kraftöverföringen som ska sitta på axeln från motorn inte längre sitter fast och därmed inte kan dra runt remmen som drar runt kniven.
Klipparen i sig är en Bosch Rotak 32 (eldriven) som är köpt begagnad. Nästan så man kan misstänka att just den delen gått sönder förut och blivit lagad..

Så, till HLR-delen:
- Tror ni detta kan lagas på ett tillfredsställande sätt? Tänker i så fall att man behöver ett starkt lim som skulle klara detta. Vad skulle det kunna vara för något?
- Ett annat (eller i kombination) alternativ vore att borra ett litet hål rakt genom alltihopa, motoraxel och allt, och sätta en sprint igenom. Har dock inte utrett om det är möjligt att komma åt med detta.
- Ett tredje alternativ är förstås att försöka få tag i denna reservdel, något jag givetvis ska undersöka hur som helst men inte kommit hela vägen fram ännu. Vad kan denna del tänkas heta?

En hand håller en plastkugghjul/fläkt från en elektrisk gräsklippare med synliga slitage.
Skapa konto
Trasigt vit plastkugghjul från Bosch Rotak 32 gräsklippare hållet i en hand.
Skapa konto
Närbild på demonterad plastfläkt eller kugghjul till gräsklippare med synlig skada på axelfästet.
Skapa konto
Närbild på skadat kugghjul/fläkt från en Bosch Rotak 32 gräsklippare med lossad del.
Skapa konto

MultiMan
Bosch brukar ha det mesta beställningsbart, så kolla med en ÅF.

Annars hade jag avfettat allt noga och sedan använt 2-komponents epoxi, det fyller ut och brukar hålla mycket bra. Möjligen i kombination med metallbitar eller glasfiber/metallväv för att får det extra hållbart beroende på hur axeln ser ut.

Plasten ser ut att vara någon fet variant så möjligt att det inte håller ändå pga dålig vidhäftning.

Edit: Kolla här bland sprängskisserna: https://www.magic-parts.co.uk/acatalog/BOSCH-Rotak.html

Heter troligen "drive shaft" och verkar kosta runt £15. De jag tittat på har metallbussning i mitten, så de fattade väl att det inte höll.

Redigerat:
Tack för tips. Den som heter ”drive shaft” verkar dock vara den del som sitter i andra änden av drivremmen och sedan håller kniven.
Den sprängskiss som syntes där verkade sakna precis den här delen, undrar om de räknar det som en del av motorn...

tveksamt tveksamt skrev:
Tror ni detta kan lagas på ett tillfredsställande sätt? Tänker i så fall att man behöver ett starkt lim som skulle klara detta. Vad skulle det kunna vara för något?
Hur har den suttit fast? Var den gjuten runt någon orund del av axeln? Hur ser axeln ut? Jag skulle glömma alla planer på att försöka limma den plasten. Du kommer aldrig att få en sådan vidhäftning att det håller. Möjligen kan du gjuta någon härdande massa på ett sådant vis att den mekaniskt greppar i delens håligheter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.