Hur den satt fast i original vet jag inte, tycker som sagt det ser ut som att den blivit lagad någon gång tidigare.
Nu tycker jag det ser ut som att den har suttit med någon form av lim eller fix-massa (den grå kulan kl 2 på en av bilderna jag lade upp tidigare är av detta ämne).
Såhär ser axeln ut:
Axel med spår som ser ut att vara fastsatt med fix-massa i ett maskindrev.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förutom spåren är den iaf för blotta ögat helt rund.
Min tolkning är att det i original har varit spår i drevet som hakat i de på axeln alternativt att även någon sådan fix-massa varit inblandad redan då.
 
  • Gilla
t_conradsson
  • Laddar…
det ser ut som "fläkten" börjat slira över axlens splains. Det finns någon massa Gorilla tillverkar som skall fästa det mesta vid det mesta. har aldrig provat denna undermassa. Jag hade beställt en ny "fläkt" och kanske haft i några droppar kontaktlim i mellan metallaxel och "fläkt" om den inte kostar multum då hade det blivit hemmameck med lim.
 
Hittade ett lim som skulle bita även på feta plaster, ruggade upp ytan på plastdrevet så gott jag kom åt och tömde i tuben innan jag tryckte ihop det.
Har sedan blivit stående en vecka eller något innan jag testade den igår. Höll för en första körning av halvlångt gräs iaf. Förvisso i det närmaste snustorrt så inget större motstånd kanske men ändå..
 
  • Gilla
Mick13 och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Hittade ett lim som skulle bita även på feta plaster,
Har du något namn/länk till det limmet? Har också lite ”feta” plaster hemma som skulle behöva lite fix....
 
Ett generellt tips till alla som vill rädda (märkes)maskiner som går sönder är firman Mekina i Solna (jag är inte representant, utan endast nöjd kund vid flertal tillfällen. Jag har fixat många maskiner med delar från dem.

Länken ovan går till deras länksida för sprängskisser för de stora märkena. Det är ofta förvånansvärt prisvärt med reservdelar, så är man inte rädd för att skruva isär och kolla vad som felat kan man rädda många trasiga maskiner! (y)

Skönt att slippa beställa från utlandet, speciellt om det inte handlar om så stora belopp där frakt, moms och tull gör det ohållbart att välja en utländsk källa.
 
  • Älska
  • Gilla
Mick13 och 5 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det här var det: [länk]
För den pengen var det värt en chansning.
Det är högst tveksamt att det kommer hålla någon längre tid med cyanoakrylatlim (snabblim)...men det är ju värt en bråkdel av 70 spänn att testa. (y)
 
Nej, risken är stor att det skiter sig, men då jag köpte klipparen för 300 kändes det som en rimlig peng att prova för.
Mottager gärna specifika tips på annat som kan tänkas funka bättre dock..?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Nej, risken är stor att det skiter sig, men då jag köpte klipparen för 300 kändes det som en rimlig peng att prova för.
Mottager gärna specifika tips på annat som kan tänkas funka bättre dock..?
Jag tror dessvärre att det enda som funkar i längden är att få tag i en ny. Plast mot metall i presspassning, som dessutom roterar och har motstånd, har inte goda utsikter att kunna lagas om det är trasigt.

Det är skumt att delen inte finns med i sprängskissen...skulle du kunna hitta ett artikelnummer till den så gissar jag att den inte kostar mer än en tvåhunka. Har du granskat delen noga så inte det står något nummer på den? Det är rätt vanligt att numret är med i gjutformen för plastprylar.
 
Enligt Bosch kundtjänst finns det inte som reservdel och man får beställa en hel motor i alla fall. Det säger förvisso inte att inte andra kan få tag på det som enskild del.
Jag får forska vidare när den ryker nästa gång. :)
 
Kan du hitta en rördel som kan värmas på ovanpå axeln så kan du ju göra en ny yta i plasten och på rördelen som ger friktion, exempelvis åttakantig. Men det blir nog en hel del jobb...
 
tveksamt tveksamt skrev:
Enligt Bosch kundtjänst finns det inte som reservdel och man får beställa en hel motor i alla fall.
Då har de säkert gjort bedömningen att det helt enkelt "inte går" att byta ut bara plastdelen pga presspassningen. Med tanke på att de villigt tillhandahåller andra reservdelar, till resonabla priser dessutom, så har de sannolikt rätt i det här fallet. Det man kan ifrågasätta här, är ju ifall konstruktionen är så lyckad från början...:thinking:

Jag fick överta en Husqvarna gräsklippare där kniven hålls fast med en hållare i plast, som sitter i ett fläkthjul även det i plast...helt idiotisk konstruktion. Vid något tillfälle hade kniven fastnat vilket hade sönder splinesen i fläkthjullet som låser mot utgående axel på motorn. Detta var inget förra ägaren verkar ha märkt av, så han körde vidare ett tag med resultatet att allt smälte ihop. Så för att fixa den maskinen krävs byte av både knivhållare och fläkthjul vilket hamnar på runt 500 kr. På gränsen ifall det är värt pengarna för den typen av maskin, trots att den i övrigt är i riktigt bra skick.
 
hsd
Bosch är skitdåliga på reservdelar, köpt en grensåg där kjedjan gick av men det går inte att få tag på en ny (det fanns tom. nya sågar i butik)
 
hsd hsd skrev:
Bosch är skitdåliga på reservdelar, köpt en grensåg där kjedjan gick av men det går inte att få tag på en ny (det fanns tom. nya sågar i butik)
Då hade du kanske otur. Min erfarenhet är som sagt att det är lätt att få tag på delar till Bosch och att de är förvånansvärt billiga.

Till ovan nämnda gräsklippare kostar till exempel ett hjul 68 spänn, inklusive moms. Hade det varit en motsvarande reservdel till till exempel en utombordare hade den säkert flera hundringar, uppåt en tusenlapp.

https://www.boschtoolservice.com/se/sv/bosch-pt/spareparts/graesklippare-rotak-34-0600884003

Om det var en kedja till en UniversalChainPole 18 så finns den i alla fall med som prissatt reservdel på Bosch hemsida...men den kanske inte går att köpa ändå?

Exploded view diagram showing parts of a Bosch chainsaw with prices, highlighting the chain costing 309 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hsd
Verkar inte vara den, så ser den ut
Delvis avsliten bild som visar två kedjesträckor märkta med "2x" och en tandhjulsformig del märkt "1x".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bosch ASG 52 förpackning med bild på verktyget samt artikelnummer och flerspråkig produktbeskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.