3 390 330 läst · 18 249 svar
3390k läst
18,2k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Hej o hå nu ska svärföräldrarnas stuga bli utrustad med mobilt utekök. Typiskt en sån sak dom inte visste dom behövde men kommer uppskatta enormt när de inser nyttan av det.Frustrator skrev:@Ola C var orolig för att mina föräldrars rullebör skulle kunna gå sönder mer än vad den redan gjort.. så jag diskuterade lite kort med @MatsKarl på en parkeringsplats i gbg och kom fram till den här lösningen. (Han undrade mest vad jag skulle göra av plåtskrället).
[bild]
Passformen är som diskhon i rullebör'n som det heter.
Nu har jag rengjort sågklingan till bordssågen! Efter att ha läst forumets rekommendationer om felders hartzlösningsmedel och ugnsrengöringsmedel blev jag glad när jag såg att någon använt spolarvätska med framgång. Det hade jag ju en halv dunk hemma så jag kunde sätta igång direkt. En extra bonus var att jag ändå inte skulle använt den i bilen igen eftersom den luktar ganska illa, får bli annat fabrikat nästa inköp.
Jag tror nog ni kan se var jag borstat med diskborste. Det skulle antagligen gått ännu bättre med Felders variant, men det gick ändå så pass smidigt att jag av bara farten rengjorde klingan till kap/gersågen också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror nog ni kan se var jag borstat med diskborste. Det skulle antagligen gått ännu bättre med Felders variant, men det gick ändå så pass smidigt att jag av bara farten rengjorde klingan till kap/gersågen också.
Jag har en del trä som jag är för snål för att slänga. Dessa bitar går svårligen att göra något större med.
Hittade en bit med enligt mitt tycke ett vackert mönster
som jag sågade borrade och slipade med olika kornstorlekar och avslutade med att polera upp näst intill spegelglans med Skäfte, avslutade med bivax/linoljesmörja.
Allt detta ledde till ytterligare ett flaskställ.
Hittade en bit med enligt mitt tycke ett vackert mönster
Logga in
Skapa konto
som jag sågade borrade och slipade med olika kornstorlekar och avslutade med att polera upp näst intill spegelglans med Skäfte, avslutade med bivax/linoljesmörja.
Logga in
Skapa konto
Allt detta ledde till ytterligare ett flaskställ.
Logga in
Skapa konto
Plasmaskärde lite 10mm plåt till 2x72 bandslipsprojektet, behöver 8st still till att börja med. Ska ha 4st 45x10x400mm och 4st 40x10x400mm. Bara grovskuret nu, blir att ta jämna ut kanterna och skära till exaktare dimensioner på fräsen. Sen svetsas dom ihop i två tjocka fyrkantsrör.
Bara kolla Jeremy Schmidts video om hans 2x72 bandslip så ser ni vart det bär.
Fast mitt huvudsakliga projekt denna månad är att få grunden klar till mitt förråd:
Fast mitt huvudsakliga projekt denna månad är att få grunden klar till mitt förråd:
Stockar + barkkniv + förråd = Cowboyförråd?DennisCA skrev:Plasmaskärde lite 10mm plåt till 2x72 bandslipsprojektet, behöver 8st still till att börja med. Ska ha 4st 45x10x400mm och 4st 40x10x400mm. Bara grovskuret nu, blir att ta jämna ut kanterna och skära till exaktare dimensioner på fräsen. Sen svetsas dom ihop i två tjocka fyrkantsrör.
[bild]
[bild]
Blir vanlig 2x4 baserad konstruktion, trädet som barkades var ett som fälldes då det var ivägen för det kommande förrådet. Men jag ska ha 2 eller 3 till träd fällda som ska barkas och torkas i vinter, för att bli takåsar till förrådet.
Redigerat:
Gjort ”klart” altanbygget. Saknas lite städning, några skruv till några trallbrädor och lite uppsnyggning (täckbrädor till ändträt bland annat) men förutom det så..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto