101 671 läst · 242 svar
102k läst
242 svar
Bekämpning av vitgröe etc i gräsmatta
Köpte Tenacity från US och behandlade delar av gräsmattan för 1 vecka sedan. Strax efter började det regna kraftigt så trodde att det var ogjort.
Men nu håller vitgröen på att ändra färg till vitt
Syns tydligt att jag behandlade ca 1m ut från altanen.
Men nu håller vitgröen på att ändra färg till vitt
Syns tydligt att jag behandlade ca 1m ut från altanen.
Kör du punkt eller "blanket" behandling. Vilken approach använder du dig av?
Testade både och. Sprayade ett större område, och tog då hela. En väldigt fin spray på munstycke.TotalControl skrev:
Punkade några tuvor med rajgräs och dom är också vita redan.
Funderar på vad man gör sen? River bort det vita om någon vecka och sår i nytt gräs antar jag
Häftig effekt! Fortsätt uppdatera hur det går med Tenacity.Vespa skrev:
Men är inte Tenacity även en pre-emergent? Jag misstänker att det blir svårt att så nya frön här då pre-emergent just hindrar frön från att gro. Plus att det brukar vara svårt att så nytt gräs där det finns en befintlig fröbank av vitgröe, den trivs ju i de förutsättningarna som nysådd behöver - konstant fuktig jord. Man kanske behöver hjälpa nysådden på traven lite genom att förgro dem i skottkärra eller vatten först?
Här finns en doseringssnurra till Tenacity beroende vad man vill göra. För Poa Annua kontroll så är appliceringen 1.5 ml / 100 m2 var 7-10 dag med max 11.8 ml /100m2 per kalender år.
Fungerar tydligen vid renovering också.
"Tenacity during a Renovation - When you renovate your lawn you can't use traditional pre-emergent. But you can use Tenacity at the 4oz rate. Apply at seed down and a month later."
https://www.grassdaddy.net/tools/tenacity-calculator
4oz rate är per acre.
Fungerar tydligen vid renovering också.
"Tenacity during a Renovation - When you renovate your lawn you can't use traditional pre-emergent. But you can use Tenacity at the 4oz rate. Apply at seed down and a month later."
https://www.grassdaddy.net/tools/tenacity-calculator
4oz rate är per acre.
Snyggt. Dosering?
Ok. Man verkar rekommendera mindre doser mer ofta mot Vitgröe. Vad har du för ädelgräs?