Absolut inte på trallen. Satsa på en riktig armerad grundplatta och sedan Leca-block.
 
  • Gilla
Erika Karlbom
  • Laddar…
Okej..men vad klarar trä av då om man ska snickra upp ett kök på trallen? Gjuten betong skiva + lite grillar?

Va bör plattan vara på måste väl räcka några cm?
 
S
P perhed skrev:
Här kommer mitt bidrag. Ironiskt att totalt grillningsförbud i hela Östergötland införs samma dag som jag blir klar med uteköket!

[bild]
Snyggt!
Hade tänkt börja bygga utekök och vill bara veta vad för grill du har (kol eller gasol) och var du köpt den?

Tack på förhand!
 
Anton jönsson Anton jönsson skrev:
Hej det ser fint ut. Jag är i startgroparna på att börja bygga och tänkte ha ditt bygge som lite referens och målbild. Vad har du för mått på ramreglarna ?
Tack. Jag har gjort ramen av 45x70 och sen resten av 45x45.
Den svaga punkten är hjulens anliggande yta mot trät som gör att det ger med sig av vikten från skivan.
Ska förstärka det i år med plattjärn.
 
  • Gilla
Anton jönsson
  • Laddar…
Hej
Jag hoppar in lite i tråden. Jag gjöt min skiva i expanderbetong Efter en vecka i formen fick jag den äntligen på plats. Då såg den kanon ut och när jag skulle behandla den så börja det regna. Nu har det gått en vecka och den ser nu ut enligt nedan. Kommer fläckarna gå bort när solen kommer fram igen eller måste jag slipa bort fläckarna innan jag kan behandla den.
 
  • Betongskiva på träställning med ojämna fläckar och mönster efter regn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utekök med rostfritt bord, panelbrädsluckor och en täckt grill på en trädäck med vegetation i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även jag har börjat med ett utekök, ena delen av ett rostfritt bord som stått o samlat damm. Luckorna av panelbrädor som legat o skräpat. Vatten ska fram o kanske ska nånting byggas över bänkarna så att det inte ser så ”naket” ut.

Funderar nu som bäst på om jag ska dra isär bänkarna för att få plats med kolgrillen infälld i hörnet på nåt sätt... kanske även bygga in Muurikkan.
 
  • Gilla
Tobias_75 och 1 till
  • Laddar…
Nu när det drar ihop sig till semester så tänkte jag fixa ihop en eller två bänkar till uteplatsen.

Det jag skulle önska förslag på är en bänkskiva med följande egenskaper.
1. Inte för tung. Vill att det ska gå relativt lätt att flytta på en person.
2. Lätt att arbeta med, som i att kapa och anpassa.
3. Bra som arbetsyta, lätt att torka av.
4. Vädertålig.

Önskvärt är också brandtåligt då jag kanske vill bygga in grillen/grillarna.

Förslag mottages tacksamt.
Har sett att en del har jobbat med minerit och andra fiberskivor, vilka är erfarenheterna där?
 
Inte lätt att föreslå nåt som uppfyller alla dom egenskaperna :)

Rostfitt är väl närmast i alla fall. Du kan bygga en stomme av 45-reglar och sen beställa en rostfri plåt med bockade kanter som går ner över reglarna.
 
  • Gilla
Tobias_75
  • Laddar…
maah maah skrev:
Inte lätt att föreslå nåt som uppfyller alla dom egenskaperna :)

Rostfitt är väl närmast i alla fall. Du kan bygga en stomme av 45-reglar och sen beställa en rostfri plåt med bockade kanter som går ner över reglarna.
Jo. Så är det väl.
Det är ju därför tankarna kört fast. :thinking:
Borde kanske förtydligat med något som var viktigast.

Tanken på rostfritt har slagit mig.
Jag har en diskbänk i rostfritt i förrådet som jag kanske tänkte använda på en av bänkarna. Blir ju snyggt om man har den andra också i rostfritt också.

Men är inte helt hundra på om det är det jag vill ha ännu. :confused:
 
Är det någon som installerat ett kylskåp i sitt utekök? Tänker då på ett litet kylskåp där man kan förvara lite öl och hålla marinerat kött kylt etc.
 
  • Gilla
HenrikMeller
  • Laddar…
Det blev till att göra plats för grillen i hörnet. Infälld i en betongskiva, skiva med klinkers under för att skydda trallen lite. Nån inbyggnad av Muurikkan blir det nog inte, inte just nu iaf...
Kylskåp känns inte aktuellt för min del.
Utekökssetup med infälld grill i betongskiva, klinkerskydd under och trädäck omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har utnyttjat köket en del på sistone, tycker det fungerar riktigt bra:)
 
  • Gilla
Vässan8181 och 3 till
  • Laddar…
Ser kanonfint ut. Hur har du gjort själva luckorna och stommen? Är bänkskivan gjuten i ett stycke eller uppdelad?
 
A AceVega skrev:
Ser kanonfint ut. Hur har du gjort själva luckorna och stommen? Är bänkskivan gjuten i ett stycke eller uppdelad?
Som jag nämnde i ett tidigare inlägg är det egentligen byggt av saker som fanns sedan tidigare. Ett rostfritt bord som jag klätt in o satt luckor på, en diskbänk som jag byggt stomme o luckor till o en betongskiva till grillen i ”hörnet” som jag bara sågat till för att den skulle passa. Så absolut ingen helgjuten betongskiva.

Luckorna är byggda på ”frihand” av panelbrädor med en ram på insidan som håller ihop dom. Använde handtagen o gångjärnen som jag sparade från vårt gamla kök när vi bytte det för några år sen. Så på det hela ett väldigt billigt utekök. Tror färgen va det dyraste;)
 
  • Gilla
Spartryck
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Blev lite inspirerad så har dragit igång med ett litet utekök själv!

Kör dock utan vask som det ser ut nu.
[bild]
180x60ish cm. Toppskivan kommer nog bli 10mm plyfa som toppas med 60x60 klinkerplattor. Nedre hyllplanet blir av staketribbor med ca 1cm luft mellan varje. :)
J Jarlsgård skrev:
Blev lite inspirerad så har dragit igång med ett litet utekök själv!

Kör dock utan vask som det ser ut nu.
[bild]
180x60ish cm. Toppskivan kommer nog bli 10mm plyfa som toppas med 60x60 klinkerplattor. Nedre hyllplanet blir av staketribbor med ca 1cm luft mellan varje. :)
Tjena, kollar runt lite då jag tänkt bygga något liknande och hittade din, 2 år senare.
Är det 70x70 stolpar och 70x45 reglar?
 
G GHenrik skrev:
Tjena, kollar runt lite då jag tänkt bygga något liknande och hittade din, 2 år senare.
Är det 70x70 stolpar och 70x45 reglar?
Tjena Henrik! Jodå, du ser så rätt så!

70x70 stolpar, 70x45 reglar. Mäter 60*180 cm har jag för mig :)

Har hållt bra men hon här hemma paxade det som serveringbord istället så nu åker jag på att bygga ett nytt :oops:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.