14 382 läst · 66 svar
14k läst
66 svar
Projekt Tomtgården
Ja, skumglas verkar bara ha en enda nackdel: priset. Annars har jag tänkt att grundlägga precis så som du beskriver. Koljern har jag tittat på, mycket intressant. Tyvärr verkar de ha gått i konkurs eller nåt.B byggarätt skrev:
Arbetet står på intet sätt still på Tomtgården! Jag har grävt och grävt och grävt känns det som. Min fantastiska grävmaskin har hållit ihop säkert 10-12 grävtimmar nu utan nåt annat än tankning!
Det börjar ta sig. Jag är verkligen ingen grävmaskinist, men lugnt och metodiskt går det framåt. I morgon ska jag hyra en marklaser och snygga till det sista inför singelleverans. Kanske blir att gjuta sula i helgen om allt går enligt plan. Jag har bestämt mig för att gjuta en liten sula på 20x40 cm och sen mura två varv lättklinkerblock på det. Albabalk verkar krångligt att kapa så det hoppar jag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det börjar ta sig. Jag är verkligen ingen grävmaskinist, men lugnt och metodiskt går det framåt. I morgon ska jag hyra en marklaser och snygga till det sista inför singelleverans. Kanske blir att gjuta sula i helgen om allt går enligt plan. Jag har bestämt mig för att gjuta en liten sula på 20x40 cm och sen mura två varv lättklinkerblock på det. Albabalk verkar krångligt att kapa så det hoppar jag.
Ja tråkigt att skumglas inte är billigare!R Redlös skrev:
Det är ju en mycket bättre variant av isolering än ull av glas
Koljern tekniken borde ju gå att använda också själv med tillgång till smed eller kunnig plåtverkstad
Nu händer det grejer! Markarbeten avklarade och gjutform på plats! Betongbil inbokad i morgon. Eller nej, inte helt klart. Dränering och återfyllnad återstår förstås. Det blir senare.
Fick fylla upp 80 cm på lägsta stället. Här börjar det ta sig. Paddning av ett av många lager.
Makadam 8-22, lättkrattat!
Gjutformen börjar ta form! Fotat från vindsfönstret.
Och så här ser det ut nu. Det blir en stadig plint under syllstocken när vi ändå är igång.
Såhär ser armeringen ut. 3x12 mm, bockat runt alla hörn och svetsat i skarvarna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fick fylla upp 80 cm på lägsta stället. Här börjar det ta sig. Paddning av ett av många lager.
Logga in
Skapa konto
Makadam 8-22, lättkrattat!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Gjutformen börjar ta form! Fotat från vindsfönstret.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och så här ser det ut nu. Det blir en stadig plint under syllstocken när vi ändå är igång.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Såhär ser armeringen ut. 3x12 mm, bockat runt alla hörn och svetsat i skarvarna.
Härliga bilder...R Redlös skrev:Nu händer det grejer! Markarbeten avklarade och gjutform på plats! Betongbil inbokad i morgon. Eller nej, inte helt klart. Dränering och återfyllnad återstår förstås. Det blir senare.[bild] [bild]
Fick fylla upp 80 cm på lägsta stället. Här börjar det ta sig. Paddning av ett av många lager.[bild]
Makadam 8-22, lättkrattat![bild] [bild]
Gjutformen börjar ta form! Fotat från vindsfönstret.[bild] [bild]
Och så här ser det ut nu. Det blir en stadig plint under syllstocken när vi ändå är igång.[bild] [bild]
Oj, det var ett tag sen jag uppdaterade ser jag! Nåväl, arbetet fortskrider. Sulan gjuten enligt plan. Väldigt smidigt med betongbil. Dock räckte inte rännan riktigt hela vägen så det blev att köra några skottkärror också.
Grundmuren murad och putsad:
Stommen börjar ta form. Lite klurigt med bara två sektioner Haki, blev mycket flytt av ställning. Jag kommer att hyra ställning till hela huset när vi börjar med taket v.25.
Här är en kluring, stolpe som ska hålla upp limträbalken i ytterväggen. Såklart hamnade den precis på hörnet mellan de nya murarna. Tror att detta håller ändå.
För att få undan lite material så började jag på bjälklaget, den skarpsynte ser att det är formvirke..
Det är så långt vi har kommit till dags dato.
Logga in
Skapa konto
Grundmuren murad och putsad:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Stommen börjar ta form. Lite klurigt med bara två sektioner Haki, blev mycket flytt av ställning. Jag kommer att hyra ställning till hela huset när vi börjar med taket v.25.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Här är en kluring, stolpe som ska hålla upp limträbalken i ytterväggen. Såklart hamnade den precis på hörnet mellan de nya murarna. Tror att detta håller ändå.
Logga in
Skapa konto
För att få undan lite material så började jag på bjälklaget, den skarpsynte ser att det är formvirke..
Logga in
Skapa konto
Det är så långt vi har kommit till dags dato.
Aha, då förstår jag! Nej, den delen ska bli matplats. Kika på planritningen i början av tråden så ser du. Vi ska bygga en glasveranda på gaveln där entrén är när vi hittar en som faller oss i smaken. Därför är den inte inritad än.K kirves skrev:
Vår snickare rekommenderade oss att inte använda formvirket i bjälklaget, då det kan finnas spår av kalk från gjutningen. Det är tydligen godsaker för hussvamp!
Kul utbyggnad för övrigt, rolig tråd att följa
Kul utbyggnad för övrigt, rolig tråd att följa
Kul att du gillar projektet! Jo, det här med hussvamp har jag också läst och hört. Dock vill hussvampen ha rejält fuktigt också och jag tänker att blir det så fuktigt så har jag nog större problem än risk för hussvamp.simpa81 skrev: