B byggarätt skrev:
Kan vi inte lobba för arkitektur med skönhet och utreda vad nuvarande byggstil kostar människor
Diskussionen finns inte i Sverige. Det finns få röster som höjs. Du och jag är två. Men det saknas intresse och det gör mig ledsen. Vår värld förfulas! Det här måste upp högre. Om inte diskussionen finns. Om gestaltning. Om form. Om uttryck. Längre värden. Och om att bygga hållbart! Enkelt! Billigt Rentav ibland! Men samtidigt värna befintliga byggnader och rum och områden. Det är rätt så sorgligt tycker jag. Och nu tänker jag främst inte på kreti och pleti som bygger utan om de nya hus som byggs. Villor, radhus men främst tänker jag på de flerbostadshus som uppförs. Det är en sorglig sits vi har satt oss i. Det finns, tyvärr, få undantag. Det här går att skriva hyllmeter om. Det måste få lov att ske ett skifte från kronor och ören och funktion, till en diskurs kring andra värden. Mindre byggteknik och mer vårdnad om vår ofta gemensamma miljö. Men jag har full förståelse för att vi alla har begränsade resurser. Men, ofta går det ändå att bygga vackert med begränsade medel. OCH, man kan mycket,mycket,mycket mer än vad man tror!

• Gilla
Brotorpet och 4 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Konsturktör ca 25000kr, sen har vi en KA där har vi ytterligare 25000kr.
Sen vvs material endast 21000kr?
Eftersom det inte syns några element så gissar jag på vattenburen golvvärme och då räcker 21000kr inte långt.
Sen mark och grund kostnaderna verkar väldigt förmånliga. När jag tog in offerter på att gjuta bara plattan(och mura källarväggar) på totalt ca 42kvm yta så låg offerterna (exklusive grävning och allt annat) på mellan 200-320tkr.

Så det känns som om det är lite av en glädjekalkyl rent allmänt... Iaf om man är en vanlig hemmapulare utan rätt kontakter. För att hålla den budgeten får man nog vara beredd att göra mycket arbete själv

Edit: Vill man ha en projektledare får man nog räkna med 1200kr/tim....
Jag håller med. En arkitekt kan vara en van projektledare också. Vilket för att slutresultatet blir det man vill! Och detta nämns också i artikeln. Många gubbar som skall styras och passar man sig inte så blir det mycket lätt fel vilket inte alltid är billigt att ändra!

• Gilla
byggarätt och 2 till
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
En sån utbyggnad kanske inte många Svenssons genomför. Vad hade det kostat med en billigast möjligt utbyggnad av ett standard 1 eller 1 1/2 planshus på kanske 30 m2?

/S
Nu ser man ju inte riktigt på bilderna. Men de verkade ju bo trångt innan. Så, säg att de köpt sitt hus för två miljoner säg för tio år sedan. Och bygger nytt för två miljoner. Och skall bo där länge. Jämför med att bygga ett helt nytt hus. Man hamnar ju på de där kostnaderna då hur man än gör. Om man inte gör allt själv så klart. Men det är inte många av oss som klarar allt.

Vi skissar på en 20 kvm utbyggnad. Planerar att göra väldigt mycket själv. För att det kanske blir kul!!! Tyvärr är min sambo arkitekt och van att skälla på gubbar! Så det blir inte riktigt på riktigt heller. Men det vore intressant att spara alla kvitton och räkna timmar och se var det landar. Min erfarenhet är väl dock att man inte riktigt skriver upp allting som införskaffas.

Billigast är ofta fult. Men behöver inte vara!

• Gilla
noone70
  • Laddar…
S SideshowBobBuilder skrev:
Nu ser man ju inte riktigt på bilderna. Men de verkade ju bo trångt innan. Så, säg att de köpt sitt hus för två miljoner säg för tio år sedan. Och bygger nytt för två miljoner. Och skall bo där länge. Jämför med att bygga ett helt nytt hus. Man hamnar ju på de där kostnaderna då hur man än gör. Om man inte gör allt själv så klart. Men det är inte många av oss som klarar allt.

Vi skissar på en 20 kvm utbyggnad. Planerar att göra väldigt mycket själv. För att det kanske blir kul!!!
Det var lite så vi resonerade när vi byggde ut, om vi köpte ett annat hus(eller byggde nytt) som passade våra behov (om man ens hittade ett så pass stort hus i området) så skulle vi hamna långt mer 100% över vad vår ekonomi skulle klara av.
Genom att göra väldigt mycket själv, ha en generös granne som lånade ut sin grävmaskin, handla byggvaror på blocket och lite kontakter i branschen så är vi snart klara med vår tillbyggnad i 3 våningsplan ca 130kvm till ett kvm pris på ca 15tkr

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Diskussionen finns inte i Sverige. Det finns få röster som höjs. Du och jag är två. Men det saknas intresse och det gör mig ledsen. Vår värld förfulas! Det här måste upp högre. Om inte diskussionen finns. Om gestaltning. Om form. Om uttryck. Längre värden. Och om att bygga hållbart! Enkelt! Billigt Rentav ibland! Men samtidigt värna befintliga byggnader och rum och områden. Det är rätt så sorgligt tycker jag. Och nu tänker jag främst inte på kreti och pleti som bygger utan om de nya hus som byggs. Villor, radhus men främst tänker jag på de flerbostadshus som uppförs. Det är en sorglig sits vi har satt oss i. Det finns, tyvärr, få undantag. Det här går att skriva hyllmeter om. Det måste få lov att ske ett skifte från kronor och ören och funktion, till en diskurs kring andra värden. Mindre byggteknik och mer vårdnad om vår ofta gemensamma miljö. Men jag har full förståelse för att vi alla har begränsade resurser. Men, ofta går det ändå att bygga vackert med begränsade medel. OCH, man kan mycket,mycket,mycket mer än vad man tror!
Ja verkligen!
Problemet sitter i hur vi organiserar byggsektorn!
Byggnader med mer skönhet och finesser har ingen chans när vi inte kräver att alla byggnader ska ha ansvariga Arkitekter med tillräcklig utbildning och ansvar!
Idag kör industrins ekonomi över allt annat!
Se bara på alla enormt dyra kontorshus som inte är förberedda på omvandling till annat...miljarder i skatteavdrag till ingen nytta

• Gilla
SideshowBobBuilder
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Det var lite så vi resonerade när vi byggde ut, om vi köpte ett annat hus(eller byggde nytt) som passade våra behov (om man ens hittade ett så pass stort hus i området) så skulle vi hamna långt mer 100% över vad vår ekonomi skulle klara av.
Genom att göra väldigt mycket själv, ha en generös granne som lånade ut sin grävmaskin, handla byggvaror på blocket och lite kontakter i branschen så är vi snart klara med vår tillbyggnad i 3 våningsplan ca 130kvm till ett kvm pris på ca 15tkr
Just precis detta med att anpassa husen till behoven är kostsamt så oftast krävs det ett renoveringsprojekt och att bygga ut!!
Enormt ineffektivt och katastrof för området och omgivningen!
Att bygga helt nya hus vore det bästa men kapitalförstöring!
Barnfamiljer har inte råd att köpa tillräckligt stora hus nya och efter barnen flyttat ut sitter familjen i för stora hus!
Utbyggda hus är ofta förstörda och ingen som har möjlighet att köpa och byta ut!
Därför vore det bra om planprocesserna kunde höja arkitektinnehållet i byggprocesserna så att livscykeln för byggnader kan förlängas och utbyggnader och renoveringar samt nybyggnad blir vettigare ...
Idag så hamnar alla pengar i fickorna på dyra byggen

B byggarätt skrev:
Just precis detta med att anpassa husen till behoven är kostsamt så oftast krävs det ett renoveringsprojekt och att bygga ut!!
Barnfamiljer har inte råd att köpa tillräckligt stora hus nya och efter barnen flyttat ut sitter familjen i för stora hus!
Utbyggda hus är ofta förstörda och ingen som har möjlighet att köpa och byta ut!
Därför vore det bra om planprocesserna kunde höja arkitektinnehållet i byggprocesserna så att livscykeln för byggnader kan förlängas och utbyggnader och renoveringar samt nybyggnad blir vettigare ...
Varför skulle utbyggda hus vara förstörda?

Min personliga erfarenhet av vår arkitekt är att hon var helt menlös och tillförde inget som jag själv inte redan hade forskat rätt på själv.

• Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Varför skulle utbyggda hus vara förstörda?

Min personliga erfarenhet av vår arkitekt är att hon var helt menlös och tillförde inget som jag själv inte redan hade forskat rätt på själv.
Tråkigt att du inte förstår arkitektens betydelse speciellt i värdehöjande mening i fundamentet i arkitekturs tre stödben!
Venustas Firmitas Utillitas!
I den ordningen!
Det du inte upptäckt är Venustas vilket är varför vissa lösningar är värda så mycket mer för de som bor!
Utbyggda hus är oftast suboptimerade mitt i mellan två tidsepoker med olika problem med biytor som tar över!
Vanligaste felet är att försöka integrera olika funktioner som man saknar i den andra byggdelen!
Typ att man lägger köket i den nya delen vilket gör det gamla köket till biyta!
Eller lägger bara sovrum i den nya delen och glömmer toa och tvätt!
Det finns också undantag när utbyggnader kompletterar det ursprungliga huset och får helheten att blomstra
Det är oftast väldigt små tillbyggnader som löser begränsningar i ursprungshuset!

Ett mycket vanligt fel är att lägga utbyggnader med platta på mark intill ett hus med källare!

Amatörer bygger ofta för stort med hela ytan bortslösad till biytor!
Trappor och korridorer entréer kan förbruka hela hus+ utbyggnader

• Gilla
SideshowBobBuilder
  • Laddar…
Jag håller med. En arkitekt kan vara en van projektledare också. Vilket för att slutresultatet blir det man vill! Och detta nämns också i artikeln. Många gubbar som skall styras och passar man sig inte så blir det mycket lätt fel vilket inte alltid är billigt att ändra!
Lössläppta byggare utan Arkitekt kan bli katastrof!!!

• Gilla
SideshowBobBuilder och 1 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Tråkigt att du inte förstår arkitektens betydelse speciellt i värdehöjande mening i fundamentet i arkitekturs tre stödben!
Venustas Firmitas Utillitas!
I den ordningen!
Det du inte upptäckt är Venustas vilket är varför vissa lösningar är värda så mycket mer för de som bor!
Utbyggda hus är oftast suboptimerade mitt i mellan två tidsepoker med olika problem med biytor som tar över!
Vanligaste felet är att försöka integrera olika funktioner som man saknar i den andra byggdelen!
Typ att man lägger köket i den nya delen vilket gör det gamla köket till biyta!
Eller lägger bara sovrum i den nya delen och glömmer toa och tvätt!
Det finns också undantag när utbyggnader kompletterar det ursprungliga huset och får helheten att blomstra
Det är oftast väldigt små tillbyggnader som löser begränsningar i ursprungshuset!

Ett mycket vanligt fel är att lägga utbyggnader med platta på mark intill ett hus med källare!

Amatörer bygger ofta för stort med hela ytan bortslösad till biytor!
Trappor och korridorer entréer kan förbruka hela hus+ utbyggnader
Hur vet du att jag inte har upptäckt det?

Har du sett vår tillbyggnad? Den är passar perfekt in i husets ursprungliga stil, vi tom införskaffade fönster från samma tidsperiod som vi renoverade för att det ska vara enhetligt på utsidan och att tillbyggnaden inte ser ut som en tillbyggnad utan är en del av huset

Jag har 4 stycken ombyggnationer av lägenheter i innerstan bakom mig så jag vet mycket väl hur man använder ytor.
Alla kvm som går att använda uär använda kvadratmeter i vår tillbyggnad och befintligt hus, tillskillnad från vår arkitekts hafslösning med trånga korridorer, färre rum (utan möjlighet till förvaring) och andra dyra och idiotiska lösningar.

Vi grävde ut för källare under tillbyggnaden just för att maximera antalet kvadratmeter i tillbyggnaden och där finns nu en uthyrningslägenhet (detta fanns inte heller med i arkitektens förslag). Även om det kostade 100-200 kr extra är det väl investerade pengar.

Sen så har vissa rum i den gamla delen som tidigare har haft en funktion har fått nya funktioner i vårt ”nya” hus. Ett tidigare sovrum har blivit (kommer bli) ett hängrum för våra blivande tonåringar där de kan sitta och se film mm.
Ett litet rum som tidgare var mer eller mindre oanvändbart har blivit walk-in-closet till vårt master bedroom.

• Gilla
Morgonskiftet och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Hur vet du att jag inte har upptäckt det?

Har du sett vår tillbyggnad? Den är passar perfekt in i husets ursprungliga stil, vi tom införskaffade fönster från samma tidsperiod som vi renoverade för att det ska vara enhetligt på utsidan och att tillbyggnaden inte ser ut som en tillbyggnad utan är en del av huset

Jag har 4 stycken ombyggnationer av lägenheter i innerstan bakom mig så jag vet mycket väl hur man använder ytor.
Alla kvm som går att använda uär använda kvadratmeter i vår tillbyggnad och befintligt hus, tillskillnad från vår arkitekts hafslösning med trånga korridorer, färre rum (utan möjlighet till förvaring) och andra dyra och idiotiska lösningar.

Vi grävde ut för källare under tillbyggnaden just för att maximera antalet kvadratmeter i tillbyggnaden och där finns nu en uthyrningslägenhet (detta fanns inte heller med i arkitektens förslag). Även om det kostade 100-200 kr extra är det väl investerade pengar.

Sen så har vissa rum i den gamla delen som tidigare har haft en funktion har fått nya funktioner i vårt ”nya” hus. Ett tidigare sovrum har blivit (kommer bli) ett hängrum för våra blivande tonåringar där de kan sitta och se film mm.
Ett litet rum som tidgare var mer eller mindre oanvändbart har blivit walk-in-closet till vårt master bedroom.
Bra med källar insikten...
Låter som ni inte hittade rätt arkitekt!
Som sagt husarkitektur är svårt och tillbyggnad svårare!
Som sagt inte många förstår venustas och om du har gjort det så gratulerar !

Lägenhetsrenovering är inte samma sak som husbygge i flera plan med tillbyggnad!

Som sagt konsten är att hitta proportioner i tillbyggnad så att man inte skapar onödiga kvadratmeter som försvinner i biytor

Man brukar säga att trappor är det som äter upp mest yta!
Därefter kommer entréer!
Sedan korridorer!
Höjdskillnader inne!
Felvända dörrar!
Felsatta fönster!
Etc

När det gäller om en byggnad har Venustas så tror de flesta att det är utillitas som avses...
En byggnad med max venustas känns som ett verktyg som man verkligen tycker är vackert och smart!

B byggarätt skrev:
Lössläppta byggare utan Arkitekt kan bli katastrof!!!
behöver nödvändigtvis inte vara en arkitekt. Men någon som vet hur det är tänkt att bli och har koll på färg och form.

B byggarätt skrev:
Jag har viss insyn hur bygglov godkänns. Gestaltning kan vara något som man får nekat bygglov till men det är ovanligt. Det är lagarna som skall uppfyllas. Och det är en sak när vi vanliga dödliga bygger ut och ändrar och har oss. Och det är en annan sak, tycker jag, när vi bygger nya hus. Speciellt tråkigt tycker jag flerbostadshusen är. Den nybrutalism som nu sker kommer att leva i hundra år. Om de nu håller ens så länge.

det är därför jag skriver att det måste finnas en diskussion kring dessa värden. Det måste uppåt i hierarkierna, det måste finnas ett intresse. Byggbranschen, byggherrarna och politikerna har mycket att svara för. Arkitektbranschen lever en alltmer undanskymd tillvaro. I ledbanden på de stora projektörerna. Det är synd. Tycker jag. Kommun och stat kan definitivt sätta mer hårt åt vad som byggs. Jag tycker det är viktigt. Inte sjuksköterska-viktigt så klart men jag tycker vi borde kunna göra bättre. Jag börjar bli lite gammal nu. Och jag tvivlar lite på svensken och Sverige. Luttrad, inför nästa hantverkare som sätter upp något snett. Ledsen när man studerar nya flerbostadshus utan ens en enda, inte ett försök, till arkitektuell verkshöjd. Sorgsen när jag går runt ytterligare ett område utan en tanke på grönytor.

• Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
Bra med källar insikten...
Låter som ni inte hittade rätt arkitekt!
Som sagt husarkitektur är svårt och tillbyggnad svårare!
Som sagt inte många förstår venustas och om du har gjort det så gratulerar !

Lägenhetsrenovering är inte samma sak som husbygge i flera plan med tillbyggnad!

Som sagt konsten är att hitta proportioner i tillbyggnad så att man inte skapar onödiga kvadratmeter som försvinner i biytor

Man brukar säga att trappor är det som äter upp mest yta!
Därefter kommer entréer!
Sedan korridorer!
Höjdskillnader inne!
Felvända dörrar!
Felsatta fönster!
Etc

När det gäller om en byggnad har Venustas så tror de flesta att det är utillitas som avses...
En byggnad med max venustas känns som ett verktyg som man verkligen tycker är vackert och smart!
Att tro att det inte finns intresserade och kunniga människor med känsla för både färg och form, trots att de kanske inte arbetar professionellt med det, är kanske att tro lite för lite om människan. Men bara för att dessa, få, existerar innebär ju inte att det inte finns ett stort problem. Man får ha respekt för att många inte har råd att anlita en arkitekt eller inte vill lägga pengarna på där. Men jag tänker att det skulle kunna bli annorlunda. Framledes.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
behöver nödvändigtvis inte vara en arkitekt. Men någon som vet hur det är tänkt att bli och har koll på färg och form.
Det är där min fru kommer in i bilden :crysmile:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.