12 839 läst · 41 svar
13k läst
41 svar
Bo över Garaget under byggtiden - lagligt?
Sida 1 av 3
Hej
Vi går i tankarna på att bygga hus, där byggtiden blir närmare två år då vi tänkt att göra en del själva
Har då fått tipset att bygga garaget först, för att då kunna förvara material där under byggtiden, fick då tanken att om man inreder övervåningen på garaget likt en lägenhet, så skulle man kunna bo där under byggtiden och spara en hel del pengar, men även tid då vi för tillfället bor 6 mil ifrån där vi letar tomt
Men till frågan, är detta lagligt?
Finns de något bra ställe där man kan läsa på kring reglerna för byggtiden?
Vi går i tankarna på att bygga hus, där byggtiden blir närmare två år då vi tänkt att göra en del själva
Har då fått tipset att bygga garaget först, för att då kunna förvara material där under byggtiden, fick då tanken att om man inreder övervåningen på garaget likt en lägenhet, så skulle man kunna bo där under byggtiden och spara en hel del pengar, men även tid då vi för tillfället bor 6 mil ifrån där vi letar tomt
Men till frågan, är detta lagligt?
Finns de något bra ställe där man kan läsa på kring reglerna för byggtiden?
Medlem
· Västernorrland
· 10 887 inlägg
Bo kan man alltid göra men det kanske blir svårt att skriva sig där ?
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
Du måste ha slutbesked eller interimistiskt slutbesked för att få flytta in.
Så tror jag är fallet men inte 100% säker.
Så tror jag är fallet men inte 100% säker.
Där jag bor finns ett pågående husbygge, de har bott i garaget, som byggdes först, i över 10 år !!!
Själva huset verka nu bli klart vilket år som helst. Hur det löst lagligheten att bo i garaget vet jag dock inte.
Bekanta bodde i husvagn, tror även de födde barn, medans de byggde ett hus av lösvirke under flera år. SVT gjorde ett TV program om deras bygge, tror de hette "Elisabets ????"
Kanske går att hitta i SVTs öppet arkiv ??
Själva huset verka nu bli klart vilket år som helst. Hur det löst lagligheten att bo i garaget vet jag dock inte.
Bekanta bodde i husvagn, tror även de födde barn, medans de byggde ett hus av lösvirke under flera år. SVT gjorde ett TV program om deras bygge, tror de hette "Elisabets ????"
Är just det som jag tror kan röra till det, när jag nu sökte på "interimistiskt slutbesked" fann jag dock en tråd med samma frågeställning, Där föreslog en att man kan söka separata bygglov och på så sett få lov att bo i garaget, förutsatt att de klarat slutbeskedetDarling McFluff skrev:
Tack för tipset
Får kika på det, är mest det med dusch och toalett jag tänker kan bli ett problemClasseClas skrev:
med en lägenhet så hade man ju behållit samma levnadsstandard som nu
Tack för tipset
Det gäller nog att sätta en deadline så man inte fastnar, är ju risken ifall levnadsstandarden är för hög i garaget heheIsakare skrev:Där jag bor finns ett pågående husbygge, de har bott i garaget, som byggdes först, i över 10 år !!!
ska kika i svts arkiv, tack för tipset
Trädgårdsfixare
· Vischan
· 1 426 inlägg
En bekant har en dörr till övervåningen precis bredvid billyften (oklart varför) i deras garage med lägenhet över men hade vart kulDarling McFluff skrev:
och se kommuns reaktion om man kallade billyften för hiss
varken ramp eller hiss är känns möjligt, så får kika mer på om de finns kryphål eller om de kan bli okej att använda badrummet men inte mer och sedan bo i husvagn/villavagn, för i den informationen jag hittat hittills så verkar kommunerna räkna det som att man tagit bostaden i bruk när man sovit där första gången