236 962 läst · 357 svar
237k läst
357 svar
Från exekutiv auktion till lantlig idyll?
Smelly skrev:
Nä, problemen med skafferier och förråd är ju ofta att de nedprioriteras så mycket att de tillslut glöms bort Det var därför jag tänkte att gör jag det inte nu så blir det aldrig gjort.Ioo skrev:
Jag har en målsättning att göra om förstukvisten till glasveranda. Har faktiskt fått tag på en jättefin dubbeldörr som skulle passa mellan de två pelarna och även gamla fönsterbågar med gammalt glas, nu är det bara tiden och ekonomin som står ivägen, men så småningom kommer det nog ett inlägg om glasverandan... vad tror du om dubbeldörr? Kromoxidgrön eller guldockra?M Marcpet skrev:
Kanon!
Jag är så glad över att få veta att du kämpar på, dessutom i ett lite mer avspänt tempo. Ide'n med "tanktskafferiet var genialt tycker jag! Dessutom är jag helt enig med dig vad gäller dina tankar kring uppvärmning. Jag har jobbat nästan 25 år i energibranschen och fuskat lite med energirådgivning också. Att låta bli att dra in vattenburen värme tycker jag är en god ide. Du hade fått göra om allting igen i princip - dyrt hade det blivit också. Vad ska du egentligen ha solpanelerna till? Såvida du inte investerar i någon batterianläggning är kanske nyttan inte så stor. När solen skiner kanske du inte gör av med så fasligt mycket el. Kanske det hade varit mer begåvat att sätta upp vattenburna solfångare - ja såvida du kan ha en acctank någonstans då. Varmvatten behövs ju alltid och accen håller värmen bra. Bra tänkt att låta bli luft/luft värmepumpen tycker jag även om de blir tystare och tystare för varje år. Knastret från elden i en eller ett par kakelugnar är klart mycket trevligare. Extra tack för bilden som inkluderar din söta dotter Hennes kärlek till sin far verkar vara av den tåliga sorten, hon har väl bara sett dig slita i huset när hon har varit hos dig kan jag tänka. Kämpa på! men kämpa lugnt och ta till dig av mitt personliga ordspräk "den som har gjort sitt bästa har alltid gjort för mycket". Gör så mycket som du tycker är bra och rimligt så blir det bäst!
Carl Johan
Jag är så glad över att få veta att du kämpar på, dessutom i ett lite mer avspänt tempo. Ide'n med "tanktskafferiet var genialt tycker jag! Dessutom är jag helt enig med dig vad gäller dina tankar kring uppvärmning. Jag har jobbat nästan 25 år i energibranschen och fuskat lite med energirådgivning också. Att låta bli att dra in vattenburen värme tycker jag är en god ide. Du hade fått göra om allting igen i princip - dyrt hade det blivit också. Vad ska du egentligen ha solpanelerna till? Såvida du inte investerar i någon batterianläggning är kanske nyttan inte så stor. När solen skiner kanske du inte gör av med så fasligt mycket el. Kanske det hade varit mer begåvat att sätta upp vattenburna solfångare - ja såvida du kan ha en acctank någonstans då. Varmvatten behövs ju alltid och accen håller värmen bra. Bra tänkt att låta bli luft/luft värmepumpen tycker jag även om de blir tystare och tystare för varje år. Knastret från elden i en eller ett par kakelugnar är klart mycket trevligare. Extra tack för bilden som inkluderar din söta dotter Hennes kärlek till sin far verkar vara av den tåliga sorten, hon har väl bara sett dig slita i huset när hon har varit hos dig kan jag tänka. Kämpa på! men kämpa lugnt och ta till dig av mitt personliga ordspräk "den som har gjort sitt bästa har alltid gjort för mycket". Gör så mycket som du tycker är bra och rimligt så blir det bäst!
Carl Johan
Tackar för uppmuntran, som sagt det kommer ett inlägg till snart om energi, gamla fönster, solpaneler och wifi-styrda radiatorer, solpanelerna är kanske en annan diskussion, visst de producerar mest när de behövs som minst, men ser man på totalen, producerat och konsumerat på ett år så tänker jag att de ska hjälpa till att hålla rimliga driftskostnader trots det direktverkande. Dessutom har jag gått och skaffat mig en lite finare skåpbil med elmotor och att rulla omkring med egen solel i batteriet är lite coolt.
Vad gäller min dotter så blir hon nog av den tåligare sorten Jag har henne halvtid och då försöker jag att hålla nere renoverandet. Men hon tycker det är lite spännande att se vad som hänt sedan sist.
Vad gäller min dotter så blir hon nog av den tåligare sorten Jag har henne halvtid och då försöker jag att hålla nere renoverandet. Men hon tycker det är lite spännande att se vad som hänt sedan sist.
Tack!!
Skönt att du tar ställning mot bullriga värmepumpar.
Och fint överlag.
Skönt att du tar ställning mot bullriga värmepumpar.
Och fint överlag.
Smelly skrev:Tjenixen på er. Här kommer ett litet livstecken från den lantliga idyllen.
Jag finns kvar och så även mitt hus, jag tror att man kommer till en punkt i en renovering när man tänker "good enough" de flesta rummen är färdiga, tomten har börjat ta form och man hittar någon form av vardagslunk i sitt hus och i sin renovering. Det betyder såklart inte att renoveringen är färdig. Långt därifrån. Jag har t.ex. fortfarande inte fått upp hängrännor och stuprör på framsidan, taklister, dörrfoder och golvsocklar lyser med sin frånvaro och de gamla inner och ytterfönstren har inte mycket kitt kvar. Men hur kul är egentligen ett inlägg om fönsterrenovering? och finns det inte 20 trådar om hur svårt det är att såga hålkärlslister på rätt sätt.
En grej som jag dock lagt en hel del tankeverksamhet och pengar på är energi och uppvärmning. Mitt gamla hus har ju tre kakelugnar och tidigare gamla elradiatorer från 70-talet. Att dra in vattenburen värme skulle ju innebära en himla massa jobb och kostnader, inte bara att få in radiatorer, men sen ska det borras energibrunn och installeras värmepump. Det blir helt enkelt för dyrt. Alternativet luft-luftvärmepump är väl egentligen det bästa, men det är gott om väggar och dörrar i huset och dessutom två våningar, dessutom har jag provat luft-luftvärmepump i mitt tidigare hus och jag lärde mig aldrig att uppskatta surret, varken från fläkten inne eller aggregatet ute. Tystnaden som är när man bor med åker och skog som grannar vore lite synd att förstöra. Ni vet när man går ut sent på kvällen och kan höra tystnaden. Så vill jag fortsätta ha det.
Jag har därför valt att satsa på något så högteknologiskt som direktverkande el och solpaneler. Och det tänker jag berätta mer om i nästa inlägg.
Här kommer dock en liten sammanfattning av vad man gör när man tror att man har renoverat färdigt:
En grej som jag märkt är att när man inte riktigt är färdig så vänjer man sig vid ett stök,
[bild]
Detta är i och för sig inte mitt "stökrum" med verkyg och byggmaterial utan ett resultat av att jag kommit på om jag inte gör i ordning skafferi och förrådet i köket nu så kommer det nog aldrig att bli gjort. Så här har jag tömt det mesta i köket för att komma åt att krypa och klättra runt i skafferi och förrådet och få bort spindelväv musskit och så småningom måla.
Köket är ju så fiffigt gjort att det har två stora förvaringsutrymmen. ett kallt skafferi och ett förråd.
[bild]
Här har jag linoljemålat dörrarna, mittendörren är en utgång till baksidan och dörren till höger går in till matsalen som jag nu gjort om till bibliotek/pysselrum för mig och min dotter.
En målsättning jag har med min renovering är att man ska få känslan av att det är en 80-årig tant som bor där. Märklig inredningsfilosofi kan tyckas men på något sätt så kräver huset en tidsenlig inredning. Skafferiet måste därför kläs med hyllpapper och gärna bård på hyllorna. Fråga i vilken möbel och inredningsbutik som helst så har de ingen aning om vad du är ute efter.
Jag löste den samtida bristen på hyllpapper i tapetaffären, tapeter är ju ganska grova, avtorkningsbara och finns i alla möjliga färger, frågar man efter uddarullar så får man ofta kolla runt lite och de kostar billigt.
[bild]
Efter en del pyssel och stora mängder dubbelhäftande tejp (ja jag kan instämma i att det är en tveksam metod men det blev bra faktiskt) var tantskafferiet klart, sånär som på fönstret som ska målas och kittas om.
[bild]
Nu är skafferiet fyllt av diverse konserver, torrvaror, potatis och under vintern har det hållit tillräckligt kallt för att husa mejeriprodukter.
Det andra förrådet fick en fin tapet som säkert varit svindyr en gång i tiden men som uddarulle inte mer än en 20-a
[bild]
Förutom tantskafferi och lyxtapetserat förråd har jag en fäbless för odling, i köket har det därför blivit en vinterträdgård med en växtlampa och lite olika sallad och kålfröer, tveksamt experiment kanske men jag tyckte det var värt ett försök.
[bild]
Och efter några veckor till min stora förtjusning fick jag och dottern äta nyskördad sallat i november.
[bild]
Sovrummet är också färdigt, där var det faktiskt inte så mycket jobb, den gamla spännpappen som släppt från väggarna gick att spika dit igen med lite pappspik, jag som hade sett framför mig en massa jobb och att behöva lära sig att spänna papp... men man ska inte måla fan på väggen säger de ju:
[bild]
Tillslut var sovrummet färdigt utan några större strapatser, fick tag på en billig enfärgad beigebrun tapet som jag tyckte passade i sovrummet. Ett knep i stora rum i gamla hus är ju att undvika mönsterpassning om man är en glad amatör. Vilken som är den snedaste väggen kommer vi nog aldrig att få reda på men att ingen av väggarna är raka kan jag med säkerhet säga.
[bild]
Avslutningsvis till det allra viktigaste. Fula bussen: Den var i och för sig väldigt purken när den skulle väckas efter vintervilan och batteriet behövde få lite hjälp att vakna men sedan startade den och rullade till besiktningen och rullade därifrån utan anmärkning
[bild]
Helt otroligt. Nu har dock den röda oljelampan börjat blinka och det piper och beter sig. Jag har bytt lite olja och gjort rent men den verkar inte riktigt vilja slockna. Även om jag är ganska orädd när det kommer till renovering av hus så undviker jag allt vad bilmeck heter, jag hoppas att den självläker.
Ha det fint, jag ska återkomma med min filosofi kring energi, solceller, wifi-element och lite smått och gott, men nu vet ni att jag lever
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 609 inlägg
Två av de snyggaste dörrfärgerna att välja mellan måste jag säga! Är det för att sätta utanför de gröna du redan har skulle jag välja ockran för att få kontrast. Är det för att ersätta de gröna eller komplettera på en annan ingång skulle jag fortsätta med grönt, för det blev riktigt snyggt där du målat det.Smelly skrev:
EvaMLin
Renoveringsnovis
· Gävleborg
· 158 inlägg
EvaMLin
Renoveringsnovis
- Gävleborg
- 158 inlägg
Men vilken trevlig lördagskvällsläsning det blev! (Hittade just tråden)
Fantastiskt vilket jobb du gjort! Är riktigt nyfiken på att se glasverandan så småningom. Såna är lika underskattade som riktiga skafferier!
Fantastiskt vilket jobb du gjort! Är riktigt nyfiken på att se glasverandan så småningom. Såna är lika underskattade som riktiga skafferier!
Smelly skrev:Tackar för uppmuntran, som sagt det kommer ett inlägg till snart om energi, gamla fönster, solpaneler och wifi-styrda radiatorer, solpanelerna är kanske en annan diskussion, visst de producerar mest när de behövs som minst, men ser man på totalen, producerat och konsumerat på ett år så tänker jag att de ska hjälpa till att hålla rimliga driftskostnader trots det direktverkande. Dessutom har jag gått och skaffat mig en lite finare skåpbil med elmotor och att rulla omkring med egen solel i batteriet är lite coolt.
Jag bor i ett gammalt hus som hade vattenburet värmesystem från 50-talet när jag tog över. Dock började rören läcka i grunden, det pös lite mystiskt i kökspannan när man eldade och man såg på utsidan var värmeledningarna gick. Detta fick mig att skrota hela det gamla värmesystemet. Ett nytt vattenburet känns alldeles för dyrt så jag har installerat el-element i sovrummen, luft-värmepump i vardagsrummet och stödeldar mycket i ny vedspis och insatskamin. Det håller värmekostnaderna på en vettig nivå.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 350 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 350 inlägg
Jag har vanliga innedelar och i ett rum är den monterad under fönstret, funkar hur bra som helstPutten skrev:För att slippa blaffan som sitter placerad högt uppjae under innertaket finns det faktiskt modeller som ser ut som vanliga radiatorer och har samma placering, fördelen med dom är att den varma luften blåser ut längsmed golvet istället. Mitsubishi har en modell som heter KJ, daikins motsvarigheter heter nexura och origo
Medlem
· Stockholms län
· 533 inlägg
Har inte följt renoveringen så slaviskt men förstår verkligen att du har dragit ner på takten lite när jag nyss läst allt du har gjort.
Förstår att du inte är så sugen på LLVP men tycker ändå att du borde fundera på att eventuellt investera i en sådan för att få ner förbrukningen något iallafall när du är på jobbet eller bortrest. På de lägsta hastigheterna brukar de vara oerhört tysta nu för tiden dessutom.
Den intressanta bonusen är ju förstås kylan sommartid! Om möjligheten till kyla är helt ointressant så är kanske inte LLVP rätt för dig ändå? Det är den funktionen som jag gillar bäst...
Mvh Robert
Förstår att du inte är så sugen på LLVP men tycker ändå att du borde fundera på att eventuellt investera i en sådan för att få ner förbrukningen något iallafall när du är på jobbet eller bortrest. På de lägsta hastigheterna brukar de vara oerhört tysta nu för tiden dessutom.
Den intressanta bonusen är ju förstås kylan sommartid! Om möjligheten till kyla är helt ointressant så är kanske inte LLVP rätt för dig ändå? Det är den funktionen som jag gillar bäst...
Mvh Robert