95 031 läst · 274 svar
95k läst
274 svar
Får jag måla grannens garage som står i tomtgräns?
Alla dar i veckan, precis det jag skrev innan. Men OM han mot förmodan inte svarar eller vägrar att ta kontakt tillbaka av någon anledning så anser JAG att han bör kunna måla och underhålla det på eget bevåg. Då har han gjort vad han kan för att ta kontakt. Jag anser att man har rätt till ett iaf hyggligt snyggt omhändertagande kring det som inkräktar på ens utsikt och tomt.R Rkarlsson skrev:Fast man kan ju vara hygglig och faktiskt fråga. Tänk om faktiskt gubben är sjuk och inte orkar underhålla.
Det kan ju vara så enkelt, och då kanske han blir glad att grannen tar den biten så han slipper. Det kan ju vara så bra att gubben frågar om han kan tänka sig att måla hela mot en peng.
Man vet ju inte förrän man faktiskt frågar.
Men jag håller med. Ge fan i andras egendom även om de står i tomtgräns som faktiskt var okej förr i tiden.
Man får göra ett par försök om det är enstöring. Men värt ett försök.C crazytok skrev:Alla dar i veckan, precis det jag skrev innan. Men OM han mot förmodan inte svarar eller vägrar att ta kontakt tillbaka av någon anledning så anser JAG att han bör kunna måla och underhålla det på eget bevåg. Då har han gjort vad han kan för att ta kontakt. Jag anser att man har rätt till ett iaf hyggligt snyggt omhändertagande kring det som inkräktar på ens utsikt och tomt.
Jag kan hålla med dig delvis på det med utsikt och tomt. Dock håller inte kommuner med dig. Jag kan störa mig på folk som inte sköter trädgården, klipper gräs eller låter massa skit ligga på tomten. Men vi kan inte göra något åt det och kommuner har egentligen bara rätt att säga till om det finns saker du eller barn kan skada sig på och om du har ett skrotupplag av bilar som står och förfaller.
Jag hade dock inte gjort något utan tillåtelse. Och hade min granne gjort något så skulle det ta hus i helvete som jag skrivit =) Men nu sköter jag min tomt så det är ju inga problem.
Men vi håller tummarna på att TS tar mod till sig och återkommer om grannen öppnade dörren.
Men snälla du. Ber om ursäkt om du tar detta på fel sätt men det låter på dig i dina svar som att du inte ens har provat att knacka på utan att du helt enkelt bara är för feg för att våga fråga!! Vad är det för svammel att bara för att han inte säger hej till er om dagarna dom få ggr ni möte betyder att han inte kommer öppna dörren och föra en dialog om du skulle våga knacka på att fråga han öga mot öga, som dessutom hade varit det bästa sättet?? Jisses....
Medlem
· Stockholm
· 49 inlägg
Du uttalar dig om saker som du näppeligen har en aning om. Grannen i fråga har under 10-15 års tid inte interagerat med en enda granne på hela gatan.A adde321 skrev:Men snälla du. Ber om ursäkt om du tar detta på fel sätt men det låter på dig i dina svar som att du inte ens har provat att knacka på utan att du helt enkelt bara är för feg för att våga fråga!! Vad är det för svammel att bara för att han inte säger hej till er om dagarna dom få ggr ni möte betyder att han inte kommer öppna dörren och föra en dialog om du skulle våga knacka på att fråga han öga mot öga, som dessutom hade varit det bästa sättet?? Jisses....
Du gör rätt i att be om ursäkt. Och om du läser min TS så ser du exakt vad jag är ute efter. Det legala och inte kommentarer om vad jag borde göra (för det vet jag redan).
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 534 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 534 inlägg
Vad har det för betydelse om han inte "interagerat" på 10-15år? Han är väl en människa fortfarande? Om han vill leva så är det hans val, men det brukar inte vara några problem att prata med sådana människor ändå om man har rätt attityd. Det låter inte som du ens gjort ett riktigt försök. Det enda rimliga är att ringa på och diskutera problemet, annars är det ju du som är den konstiga i historien, inte grannen.
Valen är ju tydliga...
TS får inte måla utan grannens tillåtelse.
Grannen får inte måla utan TS tillåtelse att använda TS gräsmatta.
Nej det blir inga fängelsestraff/böter om TS eller grannen gör det utan att fråga om det i efterhan kan bedömmas som en rimlig åtgärd som behövdes utföras.
Det finns nog flera förklaringar till grannens uppförande. Det skulle kunna finnas en annan tråd "jag blir utfryst av hela grannskapet" ...
/ATW
TS får inte måla utan grannens tillåtelse.
Grannen får inte måla utan TS tillåtelse att använda TS gräsmatta.
Nej det blir inga fängelsestraff/böter om TS eller grannen gör det utan att fråga om det i efterhan kan bedömmas som en rimlig åtgärd som behövdes utföras.
Det finns nog flera förklaringar till grannens uppförande. Det skulle kunna finnas en annan tråd "jag blir utfryst av hela grannskapet" ...
/ATW
Medlem
· Stockholm
· 49 inlägg
De senaste som försökte fick en stängd dörr i ansiktet. Men du kan säkert mer än jag om situationen. Jag menar, det här är ändå internet där alla vet allt som allas situation.MultiMan skrev:Vad har det för betydelse om han inte "interagerat" på 10-15år? Han är väl en människa fortfarande? Om han vill leva så är det hans val, men det brukar inte vara några problem att prata med sådana människor ändå om man har rätt attityd. Det låter inte som du ens gjort ett riktigt försök. Det enda rimliga är att ringa på och diskutera problemet, annars är det ju du som är den konstiga i historien, inte grannen.
det enkle legale svar er at det har du ingen rett till. Det er grannens egendom og da vil du kunne stilles til svar for egenmägtig handling.M Johan Bergelin skrev:
Du siger at grannen ikke er sur eller utrivelig, men mere usynlig. Kanske du da nettopp skulle ta kontakt og väre trivelig. Det kunne jo til og med utvikle sig til til et trivelig naboskap.
Tar du bare å går i gang på egen hånd så kan det motsatte ske. Du får et jervelig utrivelig naboskap.
Som sagts tidigare, rent rättsligt får du inte måla. Tvätta borde vara helt OK, och det gör förmodligen stor skillnad. Plantera framför rekommenderar jag inte heller då det kan påverka planket och väggen.
Hur länge har ni bott där? Går det att få tag på tidigare ägare? Antar att det från början funnits någon sorts överenskommelse mellan de som byggde det. Kanke t.o.m. finns skriftligt?
Hur länge har ni bott där? Går det att få tag på tidigare ägare? Antar att det från början funnits någon sorts överenskommelse mellan de som byggde det. Kanke t.o.m. finns skriftligt?
Tycker det är märkligt att öppna en tråd här och fråga alla andra än grannen. Han kanske tycker du är lika märklig, som du tycker han är? Vad ger dej företräde att tycka han är konstig och hänga ut honom på internet?
Vad är det som är så svårt att knacka på hos honom och fråga?
Vad är det som är så svårt att knacka på hos honom och fråga?
kan ikke lade väre at väre lidt uartig. Dette er en typisk svensk tråd. Det handler enbart om at väre konfligtsky. Den störste last for svenskere generelt. Derfor ser sverige også ut som det gör i dag.
Frågestille er så konfligtsky at han ikke engang klare at handle konstruktivt. Hadde han ikke värt det hadde han gått over til grannen og fråger om lov til at male, og da var problemet blitt löst utan noen store problemer. Han hadde fått et ja eller et nei, da var sagen löst.
Frågestille er så konfligtsky at han ikke engang klare at handle konstruktivt. Hadde han ikke värt det hadde han gått over til grannen og fråger om lov til at male, og da var problemet blitt löst utan noen store problemer. Han hadde fått et ja eller et nei, da var sagen löst.