S Stingray468 skrev:
Tycker det är märkligt att öppna en tråd här och fråga alla andra än grannen. Han kanske tycker du är lika märklig, som du tycker han är? Vad ger dej företräde att tycka han är konstig och hänga ut honom på internet?

Vad är det som är så svårt att knacka på hos honom och fråga?
Visa gärna var jag hängt ut och var jag sagt att han är konstig. Min fråga har hela tiden handlat om det legala vilket är tydligt besvarat.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
her

"Hade det varit en normal granne skulle vi givetvis bara pratat om det och löst det tillsammans. Men vår granne är inte normal utan är i princip en eremit. På tre år har vi sett honom 10-15 gånger och aldrig pratat med honom. Jag motser alltså en låååång process för att över huvud taget få tag på honom för att diskutera."
M Johan Bergelin skrev:
Visa gärna var jag hängt ut och var jag sagt att han är konstig. Min fråga har hela tiden handlat om det legala vilket är tydligt besvarat.
 
  • Gilla
Donn och 10 till
  • Laddar…
K karstena skrev:
kan ikke lade väre at väre lidt uartig. Dette er en typisk svensk tråd. Det handler enbart om at väre konfligtsky. Den störste last for svenskere generelt. Derfor ser sverige også ut som det gör i dag.

Frågestille er så konfligtsky at han ikke engang klare at handle konstruktivt. Hadde han ikke värt det hadde han gått over til grannen og fråger om lov til at male, og da var problemet blitt löst utan noen store problemer. Han hadde fått et ja eller et nei, da var sagen löst.
Den här kommentaren är typiskt Dansk. Det handlar bara om att skapa konflikt. Det är danskarnas värsta last. Därför ser Danmark ut som det gör idag.

Kommenteraren är så konfliktsökande att han inte klarar av att agera konstruktivt. Hade han inte varit det hade han frågat trådstartaren om fakta och så hade problemen retts ut.
 
  • Haha
  • Gilla
AndersOhrt och 9 till
  • Laddar…
K karstena skrev:
her

"Hade det varit en normal granne skulle vi givetvis bara pratat om det och löst det tillsammans. Men vår granne är inte normal utan är i princip en eremit. På tre år har vi sett honom 10-15 gånger och aldrig pratat med honom. Jag motser alltså en låååång process för att över huvud taget få tag på honom för att diskutera."
På vilket är det där att hänga ut och var kallar jag honom konstig? Han är inte normal och han är i princip en eremit.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
M Johan Bergelin skrev:
Visa gärna var jag hängt ut och var jag sagt att han är konstig. Min fråga har hela tiden handlat om det legala vilket är tydligt besvarat.
Med ditt resonemang och bild på hans staket, tycker jag att du hänger ut honom för att vara en konstig människa. Och jag tycker du är konstig, då du inte vågar ringa på hans dörr och fråga innan du öppnar en offentligt tråd om ert grannförhållande.

Jag skulle bli skitarg om en granne gjorde så emot mig.
 
  • Gilla
Häljarp och 23 till
  • Laddar…
M Johan Bergelin skrev:
Den här kommentaren är typiskt Dansk. Det handlar bara om att skapa konflikt. Det är danskarnas värsta last. Därför ser Danmark ut som det gör idag.

Kommenteraren är så konfliktsökande att han inte klarar av att agera konstruktivt. Hade han inte varit det hade han frågat trådstartaren om fakta och så hade problemen retts ut.
nei det er faktisk ikke slik. I danmark tar vi os en bajer og löser konfligterne utan de store armslag.
 
  • Gilla
  • Älska
vialund42 och 8 till
  • Laddar…
MultiMan
M Johan Bergelin skrev:
På vilket är det där att hänga ut och var kallar jag honom konstig? Han är inte normal och han är i princip en eremit.
Hur vet du att han inte är normal? Du har ju inte ens pratat med honom, bara studerat på avstånd, som ett djur på Zoo.

Min ena granne är helt normal, jobbar bl a som tolk med allt vad det innebär av sociala kontakter, ändå ser man henne sällan utanför huset utöver bilkörningarna och hon hämtar helst posten efter jag hämtat min. Det är hennes val att ha det avskilt när hon är hemma.
 
  • Gilla
Häljarp och 5 till
  • Laddar…
K karstena skrev:
nei det er faktisk ikke slik. I danmark tar vi os en bajer og löser konfligterne utan de store armslag.
K karstena skrev:
nei det er faktisk ikke slik. I danmark tar vi os en bajer og löser konfligterne utan de store armslag.
Är det därför du argumenterar anonymt på internet om något som inte egentligen borde uppröra en redig Dansk något alls?
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
M Johan Bergelin skrev:
Den här kommentaren är typiskt Dansk. Det handlar bara om att skapa konflikt. Det är danskarnas värsta last. Därför ser Danmark ut som det gör idag.

Kommenteraren är så konfliktsökande att han inte klarar av att agera konstruktivt. Hade han inte varit det hade han frågat trådstartaren om fakta och så hade problemen retts ut.
Det är väl inte konfliktskapande att ringa på hos grannen i all välmening och ställa en enkel fråga?
 
  • Gilla
  • Älska
Häljarp och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väl inte konfliktskapande att ringa på hos grannen i all välmening och ställa en enkel fråga?
Det är en allegori på hans inlägg, inte en kommentar huruvida jag borde ringa på hos grannen eller inte. Vilket jag givetvis borde. Vilket är med i min trådstart.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
M Johan Bergelin skrev:
Vi vill måla om grannens garage (och plank) på den sidan som vätter mot vår sida. Allting står i tomtgräns och grannen ser inte vår sida över huvudtaget från sin tomt.

Hade det varit en normal granne skulle vi givetvis bara pratat om det och löst det tillsammans. Men vår granne är inte normal utan är i princip en eremit. På tre år har vi sett honom 10-15 gånger och aldrig pratat med honom. Jag motser alltså en låååång process för att över huvud taget få tag på honom för att diskutera.

Ni kanske undrar hur han underhåller sitt garage när han måste stå på vår tomt för att underhålla det? Det enkla svaret är att han inte gör det alls. Han underhåller nämligen ingenting. Huset faller isär bit för bit.

Så, kan vi måla den gula sidan som syns på bilden? Och i så fall, kan vi måla den i vilken färg som helst? Jag har sökt för att förstå regler men just det här problemet har jag inte hittat guidning om. Ett alternativ är givetvis att fråga kommunen men trådarna här brukar bli mer underhållande.
Om grannen inte öppnar när du knackar på, skulle jag skriva ut bilden du lagt upp här och lägga i hans brevlåda tillsammans med en lapp, där du frågar om det går bra att du får måla sidan som vetter mot ditt håll. Förutsatt att han inte har något emot det, skulle jag måla med samma färg, annars kanske kommunen har synpunkter. Där jag bor får man inte måla i vilken färg man vill. Även om du inte gillar färgen (det kan jag förstå) så ser den säkert bättre ut när den är ny och fräsch.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
M Johan Bergelin skrev:
Det finns rykten på gatan som gör gällande att en gång i tiden faktiskt pratade med folk. Och vid okulärbesiktning de få gånger jag sett honom har ingen hörselapparat synts till. Trust me, hörsel är inte problemet här. Snarare att inget sköts, gräset inte klippts på tre år och balkongen håller på att ramla av huset.
men har han ingen hörapparat så hör han ju ännu sämre...

måla när han inte ser. Är han så dum att han blir arg då så neka.
 
Själv har jag ej hälsat på mina grannar här i huset, har träffat 2st utav dem I trappuppgången under 5 månaders tid, bara gått förbi.
//skulle göra samma sak om jag bodde i hus.

Har inga planer på att någonsin heja heller, ser inget behov utav det ALLS och din granne kanske är likadan.
Konstig? Kanske, men det är min/hans ensak inte DIN.


Förstår inte varför detta vore ett argument som gör ett lagbrott tillåtet?
 
  • Gilla
Flamman och 6 till
  • Laddar…
Jag tycker du har fel utgångsläge när du väljer att undersöka saken ur ett juridiskt perspektiv. Även om du nu skulle ha lagen på din sida om du målar om väggen, är det inte ok ur min synpunkt, att måla utan att ha någon kontakt med ägaren, även om han är ointresserad av interaktion Jag hade aldrig gett mig på att måla väggen utan att ge honom en chans att yttra sig, sen får han vara hur mycket eremit som helst. Det handlar om respekt i mina ögon. Om han sen inte väljer att svara på lapp i brevlådan eller knack på dörren, hade jag faktiskt lagt ner hela projektet. Det är ju ändå inget allvarligt problem.
 
  • Gilla
ricebridge och 4 till
  • Laddar…
J J. Larsson skrev:
Själv har jag ej hälsat på mina grannar här i huset, har träffat 2st utav dem I trappuppgången under 5 månaders tid, bara gått förbi.
//skulle göra samma sak om jag bodde i hus.

Har inga planer på att någonsin heja heller, ser inget behov utav det ALLS och din granne kanske är likadan.
Konstig? Kanske, men det är min/hans ensak inte DIN.


Förstår inte varför detta vore ett argument som gör ett lagbrott tillåtet?
Det är ingen som påstår att det är ett argument för lagbrott. Åtminstone inte jag. Det enda jag ville veta var om det var ett lagbrott, vilket är tydligt besvarat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.