Jag skulle formulerat det med innebörden "hej, jag ska måla om lite hemma och vill gärna måla väggen på ditt garage som vätter mot min tomt samtidigt. Om du inte tycker det är en bra idé så ring på eller lägg en lapp i lådan". Om du formulerar att han ska säga ok är risken stor du inte får något svar och då inte kan gå vidare. Här får han chansen säga nej och tar han den inte så kan man med god vilja säga att man trodde det var ok.
 
  • Gilla
Heidina och 26 till
  • Laddar…
Folk verkar positiva till det men det är helt orimligt att tror eller tycka det är okej att måla om en fastighet du inte äger.

Enda alternativet du har är att be om lov, svarar han inte eller säger nej får du leva med att han inte vill att du målar om hans fastighet.
 
  • Gilla
Pergunnar och 11 till
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Folk verkar positiva till det men det är helt orimligt att tror eller tycka det är okej att måla om en fastighet du inte äger.
Återigen; Det är inte fastigheten som ska målas. Fastigheten är den mark som byggnaderna står på.

För att klargöra det juridiska läget. Du får inte måla, eller göra annan åverkan, på någon annans egendom - Det gäller även om byggnaden hade stått inne på din fastighet. Precis på samma sätt som du inte får måla om grannens bil för att den står parkerad på din tomt eller annektera en cykel du råkar hitta på gräsmattan.
 
  • Gilla
Donn och 16 till
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Folk verkar positiva till det men det är helt orimligt att tror eller tycka det är okej att måla om en fastighet du inte äger.

Enda alternativet du har är att be om lov, svarar han inte eller säger nej får du leva med att han inte vill att du målar om hans fastighet.
Just därför som jag tycker man formulerar uteblivet svar som ok att måla. Håller säkert inte juridiskt, men blir det en konflikt efteråt kan man hävda att man frågat och trodde det var ok. Att inte fråga alls håller jag med om är otänkbart. Jag skulle tex inte uppskatta om nåt jag äger målas i för mig fel färgtyp och kulör.
 
  • Gilla
SaabNiklas och 5 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Just därför som jag tycker man formulerar uteblivet svar som ok att måla. Håller säkert inte juridiskt, men blir det en konflikt efteråt kan man hävda att man frågat och trodde det var ok. Att inte fråga alls håller jag med om är otänkbart. Jag skulle tex inte uppskatta om nåt jag äger målas i för mig fel färgtyp och kulör.
Fast det är fortfarande helt helt galet (tycker jag) att tycka det är ok att formulera det så, kan ju vara så att han inte känner för att ha någon kontakt med sina grannar och därav bortser från brevet. Han kanske inte kan se så bra och inte kan läsa brevet. Vad som.

Till TS: Om du inte får annat än ett godkännande från ägare så bör du avstå från att måla byggnaden

useless useless skrev:
Återigen; Det är inte fastigheten som ska målas. Fastigheten är den mark som byggnaderna står på.
Du har helt rätt.
 
  • Gilla
MetteKson och 5 till
  • Laddar…
Måla grannens plank/vägg utan tillstånd är såklart inte okej. Det man kan göra är att själv bygga/plantera något som ser bättre ut. T.ex. en spaljé med murgröna
 
  • Gilla
Workingclasshero och 8 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Behöver inte vara så. Vårat hus hänger ut över till grannen och så gör ca 90% av alla hus i vårat område.
Ok. I min kommun får man inte göra så. Det var väldigt noga att takutsprång inklusive hängränna hamnade på min sida av tomtgräns när jag byggde.
Det var t o m så noga så att byggfirman som hjälpte mig inte fick sätta ut måtten själva utan jag fick beställa en dyr utsättning av byggnadskontoret.
 
  • Gilla
FrMaAb och 2 till
  • Laddar…
Jag hade faktiskt bara målat
Men är du osäker så är det ju bara att knacka på och fråga honom, kan inte tänka mig att det skulle vara några problem alls
 
  • Arg
  • Gilla
megamock och 4 till
  • Laddar…
Om någon målat om min vägg skulle jag se de som klotter och fortsätta måla dit lite diverse opassande
 
  • Gilla
Pergunnar och 5 till
  • Laddar…
Moget...
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Kommer han ens märka att du målat om?
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 4 till
  • Laddar…
Om du målar utan att fråga så kanske du får se honom desto oftare.... :crysmile::crysmile:

Jag hade börjat med att ringa på hans dörr och försöka prata med honom. Får du inte tag på honom så lägg ett brev i hans brevlåda där du förklarar att du tänker måla om sidan på hans garage som vetter mot din sida pga underhåll och att du själv åtar dig att stå för kostnaden, men därför också tänker måla det i en annan färg. (för det var det du tänkte göra va? :thinking:). Skriv också att om han inte godkänner detta är han välkommen att höra av sig till dig per telefon, eller dylikt.

Då har du iaf gett honom en ärlig chans.

Annars hade jag bara målat det... är han aldrig ute så lär han inte se det ändå! ;)
 
  • Gilla
SaabNiklas och 3 till
  • Laddar…
I vilket fall borde du kunna tvätta husväggen medan du väntar på svar från grannen, det kanske gör en hel del?
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Moget...
Tycker bara man skall ge fan i andras grejer om man inte fått tillstånd. Var tycker du gränsen går? Tapetsera grannens sovrum?
 
  • Gilla
  • Haha
Donn och 10 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Ok. I min kommun får man inte göra så. Det var väldigt noga att takutsprång inklusive hängränna hamnade på min sida av tomtgräns när jag byggde.
Det var t o m så noga så att byggfirman som hjälpte mig inte fick sätta ut måtten själva utan jag fick beställa en dyr utsättning av byggnadskontoret.
Är nog samma här numera men när detta området planerades/byggdes -48 till -51 så va detta ett bra sett att kunna nyttja tomträtten till max.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.