34 235 läst · 95 svar
34k läst
95 svar
Electrolux EUF2947GOX frys med ismaskin (stopp)
Bra feedback! Jag tänkte byta ventilen också, beställde den via RansomSpares i England, men den var aningens annorlunda och därmed felaktig. Skickar tillbaka den. Har beställt korrekt version från Electrolux Sverige. Jag är ganska säker på att mina is-bit-problem löser sig också när jag väl bytt ventilen!
Mycket riktigt, isbitarna blev friska efter byte av ventil.
Köpte denna: https://shop.electrolux.se/kylskap-...frys/elektronik/magnetventil-kpl/p/8076454019
Den kom komplett med "plastlådan".
Det är exakt samma artikel som i inlägg #46.
Köpte denna: https://shop.electrolux.se/kylskap-...frys/elektronik/magnetventil-kpl/p/8076454019
Den kom komplett med "plastlådan".
Det är exakt samma artikel som i inlägg #46.
Hej frysen gör is men får nästan dagligen felmeddelande E1, vad kan det vara? När jag trycker bort larmet tömmer den ut isen och fyller på nytt vatten.electroluxaren skrev:
Det sitter en sensor på undersidan av lådan som gör iskuberna. Kolla att den sitter som den ska. Det är den sensorn som ska bekräfta att vatten fyllts påM Mikbli skrev:
Xv1
Tänkte bara inflika lite mer information kring byte av magnetventil som nämnts här i tråden. Jag har precis gjort det själv och ville bara förmedla att det inte var någon svår operatiion och något som de flesta kan ge sig på, verktygsmässigt behövdes en kryssmejsel.
Själva ventilen sitter nedtill bak på skåpet inga andra kåpor eller täcklock som behöver plockas bort, som man kan se på bilden här:
Den sitter fast i botten med en skruv, de andra skruvarna är bara för att hålla plastkåpan stängd. Kontakterna är stift som man enkelt drar av och sätter dit, inga verktyg behövs för det (dra ut sladden för skåpet först). Slangkopplingarna är snabbkopplingar, där man trycker in den lilla kragen för att kunna dra ur slangen och sen bara trycker in den i den nya kontakten (stäng av vattnet innan du drar ur slangarna). Så överlag inga konstigheter i att göra detta. Jag beställde min ventil från Electrolux (har länkats tidigare i tråden) och den kom med plastkåpa och allt, så det hela var väldigt enkelt och tog inte mer än ca 20 minuter att göra.
Tänkte bara jag skulle nämna detta om någon funderar på om de kan göra detta själva men tänker att det kanske är svårt eller komplicerat.
Själva ventilen sitter nedtill bak på skåpet inga andra kåpor eller täcklock som behöver plockas bort, som man kan se på bilden här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den sitter fast i botten med en skruv, de andra skruvarna är bara för att hålla plastkåpan stängd. Kontakterna är stift som man enkelt drar av och sätter dit, inga verktyg behövs för det (dra ut sladden för skåpet först). Slangkopplingarna är snabbkopplingar, där man trycker in den lilla kragen för att kunna dra ur slangen och sen bara trycker in den i den nya kontakten (stäng av vattnet innan du drar ur slangarna). Så överlag inga konstigheter i att göra detta. Jag beställde min ventil från Electrolux (har länkats tidigare i tråden) och den kom med plastkåpa och allt, så det hela var väldigt enkelt och tog inte mer än ca 20 minuter att göra.
Tänkte bara jag skulle nämna detta om någon funderar på om de kan göra detta själva men tänker att det kanske är svårt eller komplicerat.
Produkter som diskuteras: "Slangkopplingarna"
Kran- & slangkopplingar
Kopplingar spelar en avgörande roll i alla typer av rör- och slangsystem genom att ansluta olika rördelar och säkerställa en sömlös ström av vätskor eller gaser. Oavsett om du arbetar med vattenledningar, trädgårdsslangar, gasrör eller
Läs mer
Hej
Tänkte delge min historia som nu är löst tack till er alla!
Frys köpt 2016 och efter 3 år började den göra isbitar som satt ihop två och två för att tillslut göra hela kakor.
Detta gjorde tyvärr att när man drog ut is lådan så skadades undersidan av isbits formen.
Fick den utbytt förra veckan och teknikern trodde det skulle avhjälpa att isbitarna satt ihop också.
Men tyvärr inte, så jag beställde en ny magnetventil och bytte den igår, nu gör den precis som den ska
Ett extra tack till "lellefot" för din beskrivning, det är just detta som är så värdefullt när man är lite osäker och inte riktigt vet hur man ska göra.
Ha en bra sommar alla!
Tänkte delge min historia som nu är löst tack till er alla!
Frys köpt 2016 och efter 3 år började den göra isbitar som satt ihop två och två för att tillslut göra hela kakor.
Detta gjorde tyvärr att när man drog ut is lådan så skadades undersidan av isbits formen.
Fick den utbytt förra veckan och teknikern trodde det skulle avhjälpa att isbitarna satt ihop också.
Men tyvärr inte, så jag beställde en ny magnetventil och bytte den igår, nu gör den precis som den ska
Ett extra tack till "lellefot" för din beskrivning, det är just detta som är så värdefullt när man är lite osäker och inte riktigt vet hur man ska göra.
Ha en bra sommar alla!
Här är ytterligare en som fått fason på istillverkningen medelst att byta magnetventil. ♂️Stor hjälp av denna tråden och alla som skrivit! Och det var en enkel manöver! Jobbigast var nästan att städa bort allt damm när man för en gångs skull drog ut frysen!