Idag bytte jag ventil, får se hur den beter sig med stora isblock, återkommer om någon dag när den gjort några laddningar. Ny utbytt ventil i ett maskinellt system med synliga kopplingar och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja den verkar sköta sig nu, fina iskuber och inga block tack electroluxarn för tipset
Ismaskin med välformade iskuber i vit behållare, metallmekanism i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bra feedback! Jag tänkte byta ventilen också, beställde den via RansomSpares i England, men den var aningens annorlunda och därmed felaktig. Skickar tillbaka den. Har beställt korrekt version från Electrolux Sverige. Jag är ganska säker på att mina is-bit-problem löser sig också när jag väl bytt ventilen!
 
#HRidge #ollo fick också en modell som inte stämde riktigt överens men den borde göra sitt jobb, öppna och stänga, har monterat den nu men den fyller inte på isfacket, började era fylla på vatten direkt???
 
A
skåpet måste hålla minst -12C för att den skall fylla och då gör den detta direkt

är det så kallt så kan du fått en ispropp i ryggen
 
STORT tack misstänkte nästan något sånt ligger på -1 nu, där var ingen ström på kontakterna, bara till att avvakta!
 
electroluxaren skrev:
skåpet måste hålla minst -12C för att den skall fylla och då gör den detta direkt

är det så kallt så kan du fått en ispropp i ryggen
Hej frysen gör is men får nästan dagligen felmeddelande E1, vad kan det vara? När jag trycker bort larmet tömmer den ut isen och fyller på nytt vatten.
 
M Mikbli skrev:
Hej frysen gör is men får nästan dagligen felmeddelande E1, vad kan det vara? När jag trycker bort larmet tömmer den ut isen och fyller på nytt vatten.
Det sitter en sensor på undersidan av lådan som gör iskuberna. Kolla att den sitter som den ska. Det är den sensorn som ska bekräfta att vatten fyllts på

Xv1
 
X xv1 skrev:
Det sitter en sensor på undersidan av lådan som gör iskuberna. Kolla att den sitter som den ska. Det är den sensorn som ska bekräfta att vatten fyllts på

Xv1
Sitter den i väggen bakom lådan som en pinne ska trycka på? Svart?
 
Nej, den sitter på undersidan av lådan som isbitarna fryser i
 
Tänkte bara inflika lite mer information kring byte av magnetventil som nämnts här i tråden. Jag har precis gjort det själv och ville bara förmedla att det inte var någon svår operatiion och något som de flesta kan ge sig på, verktygsmässigt behövdes en kryssmejsel.
Själva ventilen sitter nedtill bak på skåpet inga andra kåpor eller täcklock som behöver plockas bort, som man kan se på bilden här:
Nybytt magnetventil i botten av ett öppnat vitvaruskåp, omgiven av sladdar och slangkopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den sitter fast i botten med en skruv, de andra skruvarna är bara för att hålla plastkåpan stängd. Kontakterna är stift som man enkelt drar av och sätter dit, inga verktyg behövs för det (dra ut sladden för skåpet först). Slangkopplingarna är snabbkopplingar, där man trycker in den lilla kragen för att kunna dra ur slangen och sen bara trycker in den i den nya kontakten (stäng av vattnet innan du drar ur slangarna). Så överlag inga konstigheter i att göra detta. Jag beställde min ventil från Electrolux (har länkats tidigare i tråden) och den kom med plastkåpa och allt, så det hela var väldigt enkelt och tog inte mer än ca 20 minuter att göra.

Tänkte bara jag skulle nämna detta om någon funderar på om de kan göra detta själva men tänker att det kanske är svårt eller komplicerat.
 
  • Gilla
ÖrjanBj och 7 till
  • Laddar…
Hej
Tänkte delge min historia som nu är löst tack till er alla!
Frys köpt 2016 och efter 3 år började den göra isbitar som satt ihop två och två för att tillslut göra hela kakor.
Detta gjorde tyvärr att när man drog ut is lådan så skadades undersidan av isbits formen.
Fick den utbytt förra veckan och teknikern trodde det skulle avhjälpa att isbitarna satt ihop också.
Men tyvärr inte, så jag beställde en ny magnetventil och bytte den igår, nu gör den precis som den ska :)

Ett extra tack till "lellefot" för din beskrivning, det är just detta som är så värdefullt när man är lite osäker och inte riktigt vet hur man ska göra.

Ha en bra sommar alla!
 
Här är ytterligare en som fått fason på istillverkningen medelst att byta magnetventil. ‍♂️Stor hjälp av denna tråden och alla som skrivit! Och det var en enkel manöver! Jobbigast var nästan att städa bort allt damm när man för en gångs skull drog ut frysen!
 
  • Haha
Nellsis
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
om islådan inte gått tillbaks kan det hjälpa att göra skåpet strömlöst
när strömmen kommer tillbaks så görs en återgång av islådan
funkar inte detta är troligen de små kugghjulen i plast defekta
man byter då islådan (2 skruv o en lucka)
vart sitter de skruvarna och luckan ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.