284 078 läst · 1 041 svar
284k läst
1,0k svar
Fiskalsgatan - ett ständigt pågående projekt
Jag köpte min på Biltema: https://www.biltema.se/bygg/skivmaterial/plexiglas/plexiglas-r-2000034953Kim Gyllenhorn skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är bekymrad att min robotdammsugare är aningen självmordsbenägen.
Köpte för ett tag sedan en Xiaomi S50 som är placerad på ovanvåningen. Smidigt som tusan och rent blir det, integrationen med Google Home är trevlig, när man går hemifrån säger man bara "Hey Google, start cleaning".
Den kör fast lite då och då inne i bollhavsrummet då den fastnar på skrivbordsbenen, och ibland när den varit lite självmordsbenägen så stannar den där och piper lite hjälplöst. Det blev också något knas med kartan så den hittade ingenstans, men en reset av kartan så har det fungerat därefter.
Sovrummet i källaren har använt i flera år men nu var det dags att ta tag i det sista och måla och lägga golvplattorna.
Vi sågade till gipset som satt runt fönstren och satte upp fiberduk på väggarna.
Grundmålat och första strykningen av den nya väggfärgen. För mig är det ett stort steg att frångå att ha vita väggar överallt, men vilken grym färg det är! Ibland ser den grön ut, ibland blå och vissa tillfällen nästan grå.
Lyfter försiktigt bort de golvplattorna som redan låg på golvet.
Plattorna är väldigt praktiska, även om de är limmade går det att ta bort dem, perfekt om man spiller eller så. Först häller man helt enkelt ut limmet på golvet...
... och sen drar man ut det lite sådär jämnt. Låt det torka under en stund tills det blir genomskinligt och sen är det bara att placera ut plattorna. Limmet blir lite som det på post-it lappar fast lite mer hållbart.
Yay, golv lagt!
Här ser man verkligen hur nyansen på väggarna blir olika, även om kameran antagligen gör till också.
Lite växter och ett bort i hörnet, nu är det nästan klart. Skönt med ett projekt som innebär att det nästan avslutas, det återstår fortfarande golvlister och att klä in fönstren, men för en relativt liten peng kom rummet mycket längre, och nu känns det faktiskt riktigt hemtrevligt.
Logga in
Skapa konto
Vi sågade till gipset som satt runt fönstren och satte upp fiberduk på väggarna.
Logga in
Skapa konto
Grundmålat och första strykningen av den nya väggfärgen. För mig är det ett stort steg att frångå att ha vita väggar överallt, men vilken grym färg det är! Ibland ser den grön ut, ibland blå och vissa tillfällen nästan grå.
Logga in
Skapa konto
Lyfter försiktigt bort de golvplattorna som redan låg på golvet.
Logga in
Skapa konto
Plattorna är väldigt praktiska, även om de är limmade går det att ta bort dem, perfekt om man spiller eller så. Först häller man helt enkelt ut limmet på golvet...
Logga in
Skapa konto
... och sen drar man ut det lite sådär jämnt. Låt det torka under en stund tills det blir genomskinligt och sen är det bara att placera ut plattorna. Limmet blir lite som det på post-it lappar fast lite mer hållbart.
Logga in
Skapa konto
Yay, golv lagt!
Logga in
Skapa konto
Här ser man verkligen hur nyansen på väggarna blir olika, även om kameran antagligen gör till också.
Logga in
Skapa konto
Lite växter och ett bort i hörnet, nu är det nästan klart. Skönt med ett projekt som innebär att det nästan avslutas, det återstår fortfarande golvlister och att klä in fönstren, men för en relativt liten peng kom rummet mycket längre, och nu känns det faktiskt riktigt hemtrevligt.
Det finns ett tidigare inlägg om fönsterbytet, som innebar att vi sågade upp delar av väggen för att kunna sätta in större fönster. Det kräver bygglov och det tog helt enkelt för lång tid att få, så jag var "tvungen" att använda det.johel572 skrev:
Verkar knasigt att sätta socklar innan jag lägger golvet, de ska ju sitta "ovanpå" golvet. Men annars har du såklart rätt, det är inte optimalt att börja använda ett rum innan det är klart, eftersom man lätt blir bekväm - jag hade både fönster och bygglov stående i nästan 1 år innan jag faktiskt bytte dem, och därefter tog det ytterligare nästan 1 år innan jag gjorde detta.
Logga in
Skapa konto
Efter en lång paus har jag grävt lite i mitt bildarkiv och tänkte sammanfatta senaste året.
På våren var det flera Stockholmsresor och jag hann med att både gå på lite workshops, träffa gamla vänner och annat skoj, förutom jobb. En av höjdpunkterna var att planera in så att det blev in helg i Stockholm och ett besök på minifestivalen Department där bland annat Adam Beyer spelade, en akt jag länge varit på jakt efter att se.
På temat riktigt onödiga prylar som jag skaffat, men som kanske tilltalar några som följer mig här, kommer här ytterligare ett sånt inköp. Det har numera hamnat i bollhavsrummet, men jag kan inte säga att det blivit mer nödvändigt i det rummet heller
När jag ändå gjorde min snik-renovering i badrummet passade jag även på att lägga in vinylplattor. Det gamla, förvisso väldigt fina mosaikgolvet, täckte inte riktigt hela golvytan och några var skadade. Dessutom upplevs det som lite varmare.
Tejp så ingen försöker sig på att använda toaletten innan den torkat.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tejp så ingen försöker sig på att använda toaletten innan den torkat.