39 780 läst · 51 svar
40k läst
51 svar
Tillverka egen slagport
Tänkte ladda upp ett par bilder hur mina dörrar blev ifall flera skulle vara intresserade av att tillverka egna dörrar.
Råkade se att man hade riktigt fina 48x48 reglar på byggvaruhandeln så körde med dessa istället för bredare reglar som jag tänkt innan, riktigt tätvuxna, nästan spikraka trots en läng på över 5m och en del nästan kvistfria trots att det var gran.
Började med att kapa till skivorna till rätt mått och fräsa ner dem en bit där sparkplåtarna hamnar samt spår för utseendets skull.
Klöv reglarna och använde mig av den här på byggahus berömda metoden "vändlimmning med störtning".
Limmade fast reglarna i skivan med polyuretanlim och isolerade med stenull för högre brandsäkerhet då dörrarna hamnar på ett flisförråd
Den nedersta regeln kapade jag några grader snett samt fräste en doppkant, denna regel är dessutom av kärnfuru mot droppkanten för bättre skydd mot röta.
Grundmålade två varv med mellanslipning, ytfärgen två varv, målade med en vanlig roller och jämnade sedan till ytan med en skumroller. Karmarna målade jag med lackspruta.
Karmarna gjorde jag av vanliga byggreglar där jag limmade på en list för att få falsen, sågade sen ett spår med bordssågen till tätningslisten.
För att göra det enklare gjorde jag ingen fals på dörrbladen.
Slutresultatet blev så här.
Hade skrivit upp alla materialkostnader men har tyvärr tappat bort det, totalt hamnade slutpriset iaf på ett par hundra euro istället för kanske över 2000€ om jag skulle ha köpt dem färdiga.
Då utrymmet för tillfället är ouppvärmt har jag ännu ingen anslagslist eller tröskeltätning
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Råkade se att man hade riktigt fina 48x48 reglar på byggvaruhandeln så körde med dessa istället för bredare reglar som jag tänkt innan, riktigt tätvuxna, nästan spikraka trots en läng på över 5m och en del nästan kvistfria trots att det var gran.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Började med att kapa till skivorna till rätt mått och fräsa ner dem en bit där sparkplåtarna hamnar samt spår för utseendets skull.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klöv reglarna och använde mig av den här på byggahus berömda metoden "vändlimmning med störtning".
Limmade fast reglarna i skivan med polyuretanlim och isolerade med stenull för högre brandsäkerhet då dörrarna hamnar på ett flisförråd
Den nedersta regeln kapade jag några grader snett samt fräste en doppkant, denna regel är dessutom av kärnfuru mot droppkanten för bättre skydd mot röta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundmålade två varv med mellanslipning, ytfärgen två varv, målade med en vanlig roller och jämnade sedan till ytan med en skumroller. Karmarna målade jag med lackspruta.
Karmarna gjorde jag av vanliga byggreglar där jag limmade på en list för att få falsen, sågade sen ett spår med bordssågen till tätningslisten.
För att göra det enklare gjorde jag ingen fals på dörrbladen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slutresultatet blev så här.
Hade skrivit upp alla materialkostnader men har tyvärr tappat bort det, totalt hamnade slutpriset iaf på ett par hundra euro istället för kanske över 2000€ om jag skulle ha köpt dem färdiga.
Då utrymmet för tillfället är ouppvärmt har jag ännu ingen anslagslist eller tröskeltätning
Nu till det tråkiga, redan efter ett par veckor i solen började färgen spricka, dörrarna blir fruktansvärt varma så jag antar att detta gör att skivorna "lever" så att lacken spricker.
Sen när det regnar kommer vattnet in si sprickorna vilket gör det hela ännu sämre
Detta kort är taget i mars efter att det regnat på dörrarna.
Detta är taget för ett par dagar sen.
Så nu undrar jag vad man kan ha gjort fel, beror det på en dålig färg eller är det plywooden som är av för dålig kvalitet. jag använde mig av Björkplywood och vad jag förstått är denna idag alltid limmad med vattenfast lim så man tycker att den inte borde svälla så mycket av lite vatten i sprickorna.
Ska göra ett försök att rädda dörrarna och slipa ner dem helt och måla om dem, har tittat på en extremt uv tålig tvåkomponents polyretanfärg som dörr och fönstertillverkare använder, men om problemet är plywooden så spricker väl kanske även denna färg.
Färghandlaren föreslog även en oljebaserad färg som egentligen var menad till fasader, denna skulle hållas lite mjuk och "lever med" träet utan att spricka men då blir antagligen ytfinishen sämre.
Sen när det regnar kommer vattnet in si sprickorna vilket gör det hela ännu sämre
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta kort är taget i mars efter att det regnat på dörrarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är taget för ett par dagar sen.
Så nu undrar jag vad man kan ha gjort fel, beror det på en dålig färg eller är det plywooden som är av för dålig kvalitet. jag använde mig av Björkplywood och vad jag förstått är denna idag alltid limmad med vattenfast lim så man tycker att den inte borde svälla så mycket av lite vatten i sprickorna.
Ska göra ett försök att rädda dörrarna och slipa ner dem helt och måla om dem, har tittat på en extremt uv tålig tvåkomponents polyretanfärg som dörr och fönstertillverkare använder, men om problemet är plywooden så spricker väl kanske även denna färg.
Färghandlaren föreslog även en oljebaserad färg som egentligen var menad till fasader, denna skulle hållas lite mjuk och "lever med" träet utan att spricka men då blir antagligen ytfinishen sämre.
Tråkigt på så fina dörrar =(
En ren gissning är kombination av färg och kulör.
Jag jobbar med industriportar, som i alla tider varit vita/silver/ljusgråa. Men när mörka färger blev på modet blev det problem, värmen gjorde att vissa fabrikat böjde sig som bananer i solskenet.
Jag byggde en hel bod i björkpywood på tidigt 90 tal, målad med dåtida Alcro oljelasyr i faluröd, den höll sig fin längre än husets panel med samma färg.
En ren gissning är kombination av färg och kulör.
Jag jobbar med industriportar, som i alla tider varit vita/silver/ljusgråa. Men när mörka färger blev på modet blev det problem, värmen gjorde att vissa fabrikat böjde sig som bananer i solskenet.
Jag byggde en hel bod i björkpywood på tidigt 90 tal, målad med dåtida Alcro oljelasyr i faluröd, den höll sig fin längre än husets panel med samma färg.
Omålad björkplyfa sväller just ingenting. Anekdotisk evidens är den provisoriska spillbit som tjänar som landgång. Den har varit ute året runt sedan 2012 utan att visa tecken på att dela upp sig eller svälla.
Dörrar är vertikala och borde klara sig ännu bättre.
@Isakare har förmodligen rätt i att problemet orsakas av färgen och kulören.
Mvh Findus
Dörrar är vertikala och borde klara sig ännu bättre.
@Isakare har förmodligen rätt i att problemet orsakas av färgen och kulören.
Mvh Findus
Tack för synpunkterna!
Man får väl skylla sig lite själv då jag redan innan var orolig över färgvalet då jag visste att de skulle börja fungera som solfångare, men valde ändå denna för att få samma kulör som mina kommande vikportar.
Prövar i morgon att beställa hem den tåliga polyretanfärgen så får jag pröva på ett dörrblad och se om det håller, känner mig dock skeptisk eftersom det inte bara är färgen som spricker utan även ytan på plywoodskivan.
Har även jag sett massor med obehandlade björkplywood skivor som hållit åratal ute förutom mögelprickar men utanför vårt husbygge har jag en 12mm skiva som har fungerat som "dörrmatta" på marken i snart ett år och denna är totalt delaminerad och söndersprucken så det verkar nog finnas de som inte alls tål utomhusmiljöer.
Man får väl skylla sig lite själv då jag redan innan var orolig över färgvalet då jag visste att de skulle börja fungera som solfångare, men valde ändå denna för att få samma kulör som mina kommande vikportar.
Prövar i morgon att beställa hem den tåliga polyretanfärgen så får jag pröva på ett dörrblad och se om det håller, känner mig dock skeptisk eftersom det inte bara är färgen som spricker utan även ytan på plywoodskivan.
Har även jag sett massor med obehandlade björkplywood skivor som hållit åratal ute förutom mögelprickar men utanför vårt husbygge har jag en 12mm skiva som har fungerat som "dörrmatta" på marken i snart ett år och denna är totalt delaminerad och söndersprucken så det verkar nog finnas de som inte alls tål utomhusmiljöer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Östergötland
· 11 inlägg
Ser väldigt fina ut dörrarna, tråkigt med färgen!
Även jag går nu i tankarna med att tillverka egna portar till kommande man caven
Blir över 100m2 stor terapiverkstad, funderar även på att göra två portar.
Jag tänkte göra enligt denna skiss
Panelen är inte bestämt ännu, karoseripanel, eller dylikt.
Frågan gäller dock hur panelen ska fästas? Ska jag bara skjuta fast den med dyckert, eller kan man limma den istället? Om man limmar den, finns det inte risk att panelen då gör portarna skeva?
Tänkte göra dörrbladen 10mm större än karmen och såga dem exakta med sänksågen när allt är limmat o klart.
/Sebastian
Även jag går nu i tankarna med att tillverka egna portar till kommande man caven
Blir över 100m2 stor terapiverkstad, funderar även på att göra två portar.
Jag tänkte göra enligt denna skiss
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Panelen är inte bestämt ännu, karoseripanel, eller dylikt.
Frågan gäller dock hur panelen ska fästas? Ska jag bara skjuta fast den med dyckert, eller kan man limma den istället? Om man limmar den, finns det inte risk att panelen då gör portarna skeva?
Tänkte göra dörrbladen 10mm större än karmen och såga dem exakta med sänksågen när allt är limmat o klart.
/Sebastian
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 17 892 inlägg
Tycker du har för mycket reglar i dörren, blir tung.
En ram runt om och plywood på båda sidor räcker.
Skruva fast panelen,plywood är inte så mycket att spika i.
Limmad panel kan dra dörrarna krokiga.
Gör gärna en liten luftspalt bakom panelen.
Protte
En ram runt om och plywood på båda sidor räcker.
Skruva fast panelen,plywood är inte så mycket att spika i.
Limmad panel kan dra dörrarna krokiga.
Gör gärna en liten luftspalt bakom panelen.
Protte
Medlem
· Östergötland
· 11 inlägg
Yes, förstår hur du menar. Antar att jag bör ha öppen luftspalt över och under panelen?prototypen skrev:
Sebastian
Jag tänkte försöka mig på att tillverka ett par slagportar till en maskinhall/verkstad där öppningen blir 3x3 m. Portbladen blir då i princip 1,5 x 3m. Var i he-sikke hittar man plywood i den storleken? För jag antar att man tappar vridstyvheten med skarvad plywood? Eller? Kan man lösa problemet med en snedsträva? Och räcker det inte med plywood på ena sidan och en spikad panel på utsidan?
Sätter du in en snedsträva i en ordentlig stomme med tappade hörn så klarar du dig med spikad panel utan någon skiva. Sätter du en skiva på insidan får du litet extra säkerhet även om skivan är skarvad.
Fast det här förutsätter riktiga gammaldags tappade hörn.
Fast det här förutsätter riktiga gammaldags tappade hörn.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 892 inlägg
Om du lägger en regel bakom vid skarven eller bara en remsa plywood så blir det helt styvt.
Jag rekommenderar att du gör dörren liksidig med plywood på båda sidor.
På utsidan panel med en liten luftspalt bakom.
Glöm inte dosera/snedsåga där bladen möts.
protte
Jag rekommenderar att du gör dörren liksidig med plywood på båda sidor.
På utsidan panel med en liten luftspalt bakom.
Glöm inte dosera/snedsåga där bladen möts.
protte
Okej. Beställt plywooden nu. Passade på idag när Beijer har fraktfritt. Bor ganska avsides . Får se om jag spikar på nån panel på utsidan eller bara fräser spår. Hade tänkt mig tjärmålade portar, ska passa in med övriga byggnader och då blir nog iofs panel snyggast men blir också ganska tungt.
Om du tänkt måla direkt på plywooden ska du undvika att göra samma misstag som mig och måla med en mörk färg om dörrarna kommer på solsidan av byggnaden.
Efter mycket forskning så vet jag nu att plywooden jag använde till mina portar var av fullgod kvalitet men den mörka färgen gjorde att de blev fruktansvärt varma vilket gjorde att rörelserna i träet gjorde att färgen sprack som i sin tur gör att vatten slipper in i springorna så att det blir ännu värre.
Prövade att slipa ner en del på min ena dörr och målade med en lite ljusare linoljefärg men trots en lite ljusare färg blev ytan med linoljefärgen ännu varmare (ca 70 grader) och även den sprack, dock mindre än den vattenburna färgen.
Har dock nu hittat en annan typ av plywoodskiva till mitt andra par dörrar jag tänkt bygga, de används till tex vägskyltar mm och är belagda med en hdf liknande yta.
Som tur är bor jag endast 10km från en plywood återförsäljare som hade dem i lager
https://www.metsawood.com/global/Tools/MaterialArchive/MaterialArchive/MetsaWood-SP-Swedish.pdf
Efter mycket forskning så vet jag nu att plywooden jag använde till mina portar var av fullgod kvalitet men den mörka färgen gjorde att de blev fruktansvärt varma vilket gjorde att rörelserna i träet gjorde att färgen sprack som i sin tur gör att vatten slipper in i springorna så att det blir ännu värre.
Prövade att slipa ner en del på min ena dörr och målade med en lite ljusare linoljefärg men trots en lite ljusare färg blev ytan med linoljefärgen ännu varmare (ca 70 grader) och även den sprack, dock mindre än den vattenburna färgen.
Har dock nu hittat en annan typ av plywoodskiva till mitt andra par dörrar jag tänkt bygga, de används till tex vägskyltar mm och är belagda med en hdf liknande yta.
Som tur är bor jag endast 10km från en plywood återförsäljare som hade dem i lager
https://www.metsawood.com/global/Tools/MaterialArchive/MaterialArchive/MetsaWood-SP-Swedish.pdf
Ja, tråkigt med färgen men jäkligt imponerande snickeri annars. Mina portar ska jag försöka ge ett mer "rustikt" utseende, kommer inte att måla utan ytbehandla med något i stil med Roslagsmahogny (som man använder på båtar bl.a), har behandlat en lagårdsport som jag byggde och tycker att det blev riktigt snyggt och åldras fint. Och så har jag fördelen att de inte sitter på solsidan.D Dannis skrev:Om du tänkt måla direkt på plywooden ska du undvika att göra samma misstag som mig och måla med en mörk färg om dörrarna kommer på solsidan av byggnaden.
Efter mycket forskning så vet jag nu att plywooden jag använde till mina portar var av fullgod kvalitet men den mörka färgen gjorde att de blev fruktansvärt varma vilket gjorde att rörelserna i träet gjorde att färgen sprack som i sin tur gör att vatten slipper in i springorna så att det blir ännu värre.
Beträffande val av gångjärn: Jag funderar på dessa: https://www.specialbeslag.se/produk...MIt_3Fn7nC6AIVmKiaCh1KwAyhEAQYBSABEgJAA_D_BwE
Kan de duga? Tänkte sätta två stycken i övre delen av porten och ett i nedre delen.