Tänkte ladda upp ett par bilder hur mina dörrar blev ifall flera skulle vara intresserade av att tillverka egna dörrar.
Långa, nästan kvistfria granreglar av hög kvalitet på ett betonggolv i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tättstaplad ihoplimmad träreglar i olika längder för handtillverkad dörrkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Råkade se att man hade riktigt fina 48x48 reglar på byggvaruhandeln så körde med dessa istället för bredare reglar som jag tänkt innan, riktigt tätvuxna, nästan spikraka trots en läng på över 5m och en del nästan kvistfria trots att det var gran.

Stort träskiva klart för att bearbetas till dörr med cirkelsåg på arbetsbord i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörrtillverkningsprocess med skivor kantfrästa för sparkplåtar, omgiven av verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemgjord träddörr under tillverkning, med kapat och fräst trä, på en arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Började med att kapa till skivorna till rätt mått och fräsa ner dem en bit där sparkplåtarna hamnar samt spår för utseendets skull.

Närbild på en 48x48 regel av gran, visar tätvuxna årsringar och en nästan kvistfri yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemgjord träddörr i verkstad, obehandlad, visar reglar och skiva före målning och montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hantverk av en dörr under tillverkning med isolerad stenull och träreglar i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en hemgjord dörrkonstruktion med synlig ådring på en 48x48 regel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klöv reglarna och använde mig av den här på byggahus berömda metoden "vändlimmning med störtning".
Limmade fast reglarna i skivan med polyuretanlim och isolerade med stenull för högre brandsäkerhet då dörrarna hamnar på ett flisförråd
Den nedersta regeln kapade jag några grader snett samt fräste en doppkant, denna regel är dessutom av kärnfuru mot droppkanten för bättre skydd mot röta.

Självbyggd dörr med frästa spår och grundmålad yta på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Flera nygjorda, omonterade dörrkarmar med metallbeslag, grundmålade och upplagda på skyddspapper i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hantillverkad dörr liggande på arbetsbockar med synliga gångjärn och frästa spår för design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grundmålade två varv med mellanslipning, ytfärgen två varv, målade med en vanlig roller och jämnade sedan till ytan med en skumroller. Karmarna målade jag med lackspruta.
Karmarna gjorde jag av vanliga byggreglar där jag limmade på en list för att få falsen, sågade sen ett spår med bordssågen till tätningslisten.
För att göra det enklare gjorde jag ingen fals på dörrbladen.

Nybyggda gråa trägaragedörrar monterade på en röd byggnad med betongsockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svarta hemgjorda dörrar till ett flisförråd, öppna mot en träpall, med grundmålat och slutfärgat ytskikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Slutresultatet blev så här.
Hade skrivit upp alla materialkostnader men har tyvärr tappat bort det, totalt hamnade slutpriset iaf på ett par hundra euro istället för kanske över 2000€ om jag skulle ha köpt dem färdiga.
Då utrymmet för tillfället är ouppvärmt har jag ännu ingen anslagslist eller tröskeltätning
 
  • Gilla
Allman och 12 till
  • Laddar…
Nu till det tråkiga, redan efter ett par veckor i solen började färgen spricka, dörrarna blir fruktansvärt varma så jag antar att detta gör att skivorna "lever" så att lacken spricker.
Sen när det regnar kommer vattnet in si sprickorna vilket gör det hela ännu sämre
Grå dörr i plywood med synliga sprickor i färgen och synlig trästruktur vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta kort är taget i mars efter att det regnat på dörrarna.
Gråmålade dubbla dörrar av plywood med synliga sprickor i färgen och skador från väder och vind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är taget för ett par dagar sen.

Så nu undrar jag vad man kan ha gjort fel, beror det på en dålig färg eller är det plywooden som är av för dålig kvalitet. jag använde mig av Björkplywood och vad jag förstått är denna idag alltid limmad med vattenfast lim så man tycker att den inte borde svälla så mycket av lite vatten i sprickorna.

Ska göra ett försök att rädda dörrarna och slipa ner dem helt och måla om dem, har tittat på en extremt uv tålig tvåkomponents polyretanfärg som dörr och fönstertillverkare använder, men om problemet är plywooden så spricker väl kanske även denna färg.
Färghandlaren föreslog även en oljebaserad färg som egentligen var menad till fasader, denna skulle hållas lite mjuk och "lever med" träet utan att spricka men då blir antagligen ytfinishen sämre.
 
Tråkigt på så fina dörrar =(
En ren gissning är kombination av färg och kulör.

Jag jobbar med industriportar, som i alla tider varit vita/silver/ljusgråa. Men när mörka färger blev på modet blev det problem, värmen gjorde att vissa fabrikat böjde sig som bananer i solskenet.

Jag byggde en hel bod i björkpywood på tidigt 90 tal, målad med dåtida Alcro oljelasyr i faluröd, den höll sig fin längre än husets panel med samma färg.
 
Omålad björkplyfa sväller just ingenting. Anekdotisk evidens är den provisoriska spillbit som tjänar som landgång. Den har varit ute året runt sedan 2012 utan att visa tecken på att dela upp sig eller svälla.

Dörrar är vertikala och borde klara sig ännu bättre.

@Isakare har förmodligen rätt i att problemet orsakas av färgen och kulören.

Mvh Findus
 
Tack för synpunkterna!
Man får väl skylla sig lite själv då jag redan innan var orolig över färgvalet då jag visste att de skulle börja fungera som solfångare, men valde ändå denna för att få samma kulör som mina kommande vikportar.
Prövar i morgon att beställa hem den tåliga polyretanfärgen så får jag pröva på ett dörrblad och se om det håller, känner mig dock skeptisk eftersom det inte bara är färgen som spricker utan även ytan på plywoodskivan.

Har även jag sett massor med obehandlade björkplywood skivor som hållit åratal ute förutom mögelprickar men utanför vårt husbygge har jag en 12mm skiva som har fungerat som "dörrmatta" på marken i snart ett år och denna är totalt delaminerad och söndersprucken så det verkar nog finnas de som inte alls tål utomhusmiljöer.
Åldrad och delaminerad björkplywoodskiva som använts som dörrmatta utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det tycks finnas plyfa för inneklimat vs uteklimat. Kanske har du fått fel kvalitet av plyfa?

Hittade denna vid googling, men har för mig att jag läste om det också på Wiwoods hemsida.

Skärmbild av en Blocket-annons för exteriör- och interiörlimmad björkplywood.
 
Ser väldigt fina ut dörrarna, tråkigt med färgen!

Även jag går nu i tankarna med att tillverka egna portar till kommande man caven

Blir över 100m2 stor terapiverkstad, funderar även på att göra två portar.

Jag tänkte göra enligt denna skiss

Skiss av en garageport med vertikal panel och synlig träram, i diskussion för bygge av egen port.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Panelen är inte bestämt ännu, karoseripanel, eller dylikt.

Frågan gäller dock hur panelen ska fästas? Ska jag bara skjuta fast den med dyckert, eller kan man limma den istället? Om man limmar den, finns det inte risk att panelen då gör portarna skeva?

Tänkte göra dörrbladen 10mm större än karmen och såga dem exakta med sänksågen när allt är limmat o klart.

/Sebastian
 
Tycker du har för mycket reglar i dörren, blir tung.
En ram runt om och plywood på båda sidor räcker.
Skruva fast panelen,plywood är inte så mycket att spika i.
Limmad panel kan dra dörrarna krokiga.
Gör gärna en liten luftspalt bakom panelen.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Tycker du har för mycket reglar i dörren, blir tung.
En ram runt om och plywood på båda sidor räcker.
Skruva fast panelen,plywood är inte så mycket att spika i.
Limmad panel kan dra dörrarna krokiga.
Gör gärna en liten luftspalt bakom panelen.

Protte
Yes, förstår hur du menar. Antar att jag bör ha öppen luftspalt över och under panelen?

Sebastian
 
Jag tänkte försöka mig på att tillverka ett par slagportar till en maskinhall/verkstad där öppningen blir 3x3 m. Portbladen blir då i princip 1,5 x 3m. Var i he-sikke hittar man plywood i den storleken? För jag antar att man tappar vridstyvheten med skarvad plywood? Eller? Kan man lösa problemet med en snedsträva? Och räcker det inte med plywood på ena sidan och en spikad panel på utsidan?
 
Sätter du in en snedsträva i en ordentlig stomme med tappade hörn så klarar du dig med spikad panel utan någon skiva. Sätter du en skiva på insidan får du litet extra säkerhet även om skivan är skarvad.
Fast det här förutsätter riktiga gammaldags tappade hörn.
 
Om du lägger en regel bakom vid skarven eller bara en remsa plywood så blir det helt styvt.
Jag rekommenderar att du gör dörren liksidig med plywood på båda sidor.
På utsidan panel med en liten luftspalt bakom.
Glöm inte dosera/snedsåga där bladen möts.

protte
 
Okej. Beställt plywooden nu. Passade på idag när Beijer har fraktfritt. Bor ganska avsides :). Får se om jag spikar på nån panel på utsidan eller bara fräser spår. Hade tänkt mig tjärmålade portar, ska passa in med övriga byggnader och då blir nog iofs panel snyggast men blir också ganska tungt.
 
Om du tänkt måla direkt på plywooden ska du undvika att göra samma misstag som mig och måla med en mörk färg om dörrarna kommer på solsidan av byggnaden.
Efter mycket forskning så vet jag nu att plywooden jag använde till mina portar var av fullgod kvalitet men den mörka färgen gjorde att de blev fruktansvärt varma vilket gjorde att rörelserna i träet gjorde att färgen sprack som i sin tur gör att vatten slipper in i springorna så att det blir ännu värre.
Prövade att slipa ner en del på min ena dörr och målade med en lite ljusare linoljefärg men trots en lite ljusare färg blev ytan med linoljefärgen ännu varmare (ca 70 grader) och även den sprack, dock mindre än den vattenburna färgen.

Har dock nu hittat en annan typ av plywoodskiva till mitt andra par dörrar jag tänkt bygga, de används till tex vägskyltar mm och är belagda med en hdf liknande yta.
Som tur är bor jag endast 10km från en plywood återförsäljare som hade dem i lager :)
https://www.metsawood.com/global/Tools/MaterialArchive/MaterialArchive/MetsaWood-SP-Swedish.pdf
 
D Dannis skrev:
Om du tänkt måla direkt på plywooden ska du undvika att göra samma misstag som mig och måla med en mörk färg om dörrarna kommer på solsidan av byggnaden.
Efter mycket forskning så vet jag nu att plywooden jag använde till mina portar var av fullgod kvalitet men den mörka färgen gjorde att de blev fruktansvärt varma vilket gjorde att rörelserna i träet gjorde att färgen sprack som i sin tur gör att vatten slipper in i springorna så att det blir ännu värre.
Ja, tråkigt med färgen men jäkligt imponerande snickeri annars. Mina portar ska jag försöka ge ett mer "rustikt" utseende, kommer inte att måla utan ytbehandla med något i stil med Roslagsmahogny (som man använder på båtar bl.a), har behandlat en lagårdsport som jag byggde och tycker att det blev riktigt snyggt och åldras fint. Och så har jag fördelen att de inte sitter på solsidan.
Beträffande val av gångjärn: Jag funderar på dessa: https://www.specialbeslag.se/produk...MIt_3Fn7nC6AIVmKiaCh1KwAyhEAQYBSABEgJAA_D_BwE

Kan de duga? Tänkte sätta två stycken i övre delen av porten och ett i nedre delen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.