Snyggt. När jag använder plyfa utomhus brukar jag alltid kantförsegla med epoxi. Mätta plywooden med olja. Sedan en oljebaserad alkydfärg. Björk har fler lager än furu. Har fått detta sätt inlärt och det fungerar ypperligt så varför ändra.
 
Jag skulle också vilja ha en slagport. Avskyr garageporten som åker upp i taket och stjäl en massa utrymme.

Jag gillar detta utseende som postades i en annan byggahus tråd:


Funderar en 45x45 ram med snedsträva och tappfogar, isolering innuti (cellplast istället för stenull tänkte jag) och brädslagning av typen man ser i bilden på utsidan. På insidan kan man köra plywood tänker jag, kanske nedre hälften täckt med stålplåt.

Tror dock inte det blir av i år, har andra projekt på gång.
 
Jag brukar göra ramen av 42x120 eller någonting liknande. Då passar det med 40mm finnfoam som isolering. Ramen behöver vara sådär grov om den skall hålla.
 
OK jag tänkte styvheten skulle komma av själva plywoodskivan men mera skadar ju inte.
 
Så här har en av mina grannar byggt sin garageport.
Ganska traditionell stil. Lägg märke till snedsträvornas riktning :)
Trägarageport i traditionell stil med diagonala snedsträvor och metallbeslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonatanm535 och 4 till
  • Laddar…
Snygga! Skulle egentligen också vilja ha såna där gångjärn men tvivlar på att de håller för mina portar som blir TUNGA.
 
Det finns grövre, eller så smider/svetsar man till gångjärn som håller.
Det är lite svårt att få tillräcklig precision på sådana gångjärnen om det ska vara en isolerad dörr med tätningslist.
Till alla mina större portar har jag använt gångjärn till lastbilar.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Det finns grövre, eller så smider/svetsar man till gångjärn som håller.
Det är lite svårt att få tillräcklig precision på sådana gångjärnen om det ska vara en isolerad dörr med tätningslist.
Till alla mina större portar har jag använt gångjärn till lastbilar.

Protte
Var får man tag i såna?
 
Vet inte, sökte på smidesgångjärn och det kommer upp en massa men inga stadiga. Kanske ska söka hos lantbruksbutiker.

Jag gör mina egna fritt efter vad som funnits på gården med lastbilsdörrgångjärn.

Smidesgångjärn monterade på en röd och svart trälada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
@Dannis Var hittade du de där mojängerna som håller portarna öppna?
 
P persod skrev:
@Dannis Var hittade du de där mojängerna som håller portarna öppna?
Om det är dörrhållarna upptill på en bild är de lite lömska, man frigör låsningen genom att trycka ut dörren lite mer, då kvittar det om det är handkraft eller vinden som trycker på.

känns mindre bra när man sitter i bilen halvvägs ut och så frigörs dörren och blåser rakt i i bilsidan.
Salig svärfar satte andra dörrhållare efter den incidenten.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Om det är dörrhållarna upptill på en bild är de lite lömska, man frigör låsningen genom att trycka ut dörren lite mer, då kvittar det om det är handkraft eller vinden som trycker på.

känns mindre bra när man sitter i bilen halvvägs ut och så frigörs dörren och blåser rakt i i bilsidan.
Salig svärfar satte andra dörrhållare efter den incidenten.

Protte
Är inte kedjan som hänger från mitten på dörrspärren för att frigöra den? Annars håller jag med om problemet med spärrarna man frigör genom att trycka upp dörren lite till.
 
Trodde som Guson, att man använde kedjan. Låter ju inge vidare om det är som prototypen säger...
 
P persod skrev:
@Dannis Var hittade du de där mojängerna som håller portarna öppna?
Tyvärr vet jag inte var man får tag på dem. Jag återanvände mina från en gammal slagport men skulle gärna få tag på ett par till då jag ska tillverka ett par dörrar till.
Man frigör dem med den hängande kedjan och inte genom att trycka ut dörren.
De håller förvånansvärt bra fick jag erfara när jag öppnade dörren i blåsväder och det naturligtvis kom en riktigt kraftig vindpust precis samtidigt som jag tog i handtaget vilket gjorde att jag tappade greppet om dörren och den blåste upp i full fart.
Spärren slog i utan att gå sönder trots den höga farten på dörrbladet, dock böjdes de övre gångjärnen så de fick jag byta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.