Får bygga ett periskop till gubben;)

F fsn skrev:
Nu köper och bygger man inte hus för andras trevnad utan just för sin egen. Ger det en gubbjävel rätt att vara arg bara för att man bygger ett hus på sin egen tomt Där man till på köpet håller sig helt inom detaljplan?
B Byggdjuret skrev:
Det skulle du tänkt på när tomten var till salu. Då hade du kunnat sitta å njuta av en jätte tomt och havsutsikt;)
Myrstacken Myrstacken skrev:
Är ditt råd att jag skulle vänta tills han kolatvippen innan jag byggde?
Min avsikt med mitt inlägg var att belysa andra sidan. Att folk kanske inte bråkar bara för att.

Här har jag väldigt lätt förstå grannen faktiskt. Även om han har fel och beter sig illa.
Så var är er medmänsklighet?

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
F
Appendix Appendix skrev:
Min avsikt med mitt inlägg var att belysa andra sidan. Att folk kanske inte bråkar bara för att.

Här har jag väldigt lätt förstå grannen faktiskt. Även om han har fel och beter sig illa.
Det är extremt naivt att tro att man kommer att ha obegränsad utsikt med fastigheter avsedda att . bebyggas framför. En lämpligare fråga att ställa sig är vad man förväntas uppnå med att bli skitförbannad över nåt som måste vara väldigt väntat och uppenbarligen gått helt rätt till inom detaljplan och allt.

Medmänsklighet? Menar du att man bör sätta sin egen ekonomi och möjlighet att bygga sig en bostad på pottan bara för att nån annan förväntar sig oförändrad utsikt och i praktiken anser sig styra över andras egendom. VEM är det som inte visar medmänsklighet här undrar jag?

• Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:

Jag har lätt att förstå att grannen är besviken över att bli av med sin utsikt. Absolut, det skulle jag också vara.
Jag skulle även ha förståelse om grannen lämnade in en överklagan på bygglovet, även om jag är av åsikten att man enbart kan vara säker på sin utsikt om man äger den. Även om jag skulle anse det vara något rättshaveristiskt skulle jag acceptera, men inte uppskatta om grannen drog det hela vidare till högsta instans.

*Men* när grannen sedan börjar komma med okvädesord och ren skadegörelse på TS tomt och person så faller allt det övriga platt och det finns faktiskt inget utrymme för någon form av "medmänsklighet" som tillåter det beteendet.

Man kan absolut vara av extremt olika åsikt om sakfrågor utan att bete sig som arslen mot varandra. Det anser jag vara medmänsklighet, den delen verkar TS granne helt sakna.

• Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
F
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag har lätt att förstå att grannen är besviken över att bli av med sin utsikt. Absolut, det skulle jag också vara.
Jag skulle även ha förståelse om grannen lämnade in en överklagan på bygglovet, även om jag är av åsikten att man enbart kan vara säker på sin utsikt om man äger den. Även om jag skulle anse det vara något rättshaveristiskt skulle jag acceptera, men inte uppskatta om grannen drog det hela vidare till högsta instans.

*Men* när grannen sedan börjar komma med okvädesord och ren skadegörelse på TS tomt och person så faller allt det övriga platt och det finns faktiskt inget utrymme för någon form av "medmänsklighet" som tillåter det beteendet.

Man kan absolut vara av extremt olika åsikt om sakfrågor utan att bete sig som arslen mot varandra. Det anser jag vara medmänsklighet, den delen verkar TS granne helt sakna.
Nu vet vi ju inte hur TS hus ser ut men då det enligt uppgift följer detaljplan och om man antar att det inte är några direkta konstigheter utan ett hus åt det mer normala hållet så är jag extremt allergisk mot rättshaverist-beteendet att hålla på och överklaga sånt. I min bok blir det rättshaveri när det helt saknas förutsättningar att få framgång OCH när det samtidigt har gått helt rätt till. Grannen kan vara missnöjd men inte mer än det och han har sin rätt att överklaga, en rätt jag anser att man ofta skall fundera på om man borde utnyttja.

Inom racing på i princip alla nivåer så kostar det pengar att överklaga ett domarbeslut, det är inte mycket pengar på gräsrotsnivå men så pass mycket att man slentrianmässigt inte protesterar bara för sakens skull om man vet att man gjort fel. Bifalles överklagan så får man tillbaka pengarna. Nåt liknande borde vara standard när det gäller överklagan på tex bygglov med inom rimliga gränser.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:

Medmänsklighet? Det innebär att jag inte kan bygga mitt drömhus för att någon förlorar sin utsikt? Då vinner gubben å jag blir ledsen. Är det Medmänsklighet?

• Gilla
  • Wow
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
S
Dowser4711 Dowser4711 skrev:

fast nu är grannen till 99% körd, han får finna sig i att TS förstör hans utsikt. TS kommer för alltid vara en symbol för denna försämrade livskvalite och dessutom försämrade ekonomi om man räknar husets värde före o efter.

det spelar ingen roll om TS har lagen på sin sida, för grannen kommer han vara ett hatobjekt, rimligt eller ej avgör inte jag, men jag förstår absolut frustrationen.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Verkar som några tolkar det som att jag anser att grannen på något vis har eller gör rätt?
Förtydligande: Nej.
Grannen verkar vara ett långvarigt as som har gjort det mesta i ett par decennier för att förpesta TS liv, så mitt förslag till TS är att han kompletterar sina kommande Thujor med en rejäl "spalje" utmed hela gränsen mot grannen som han kan täcka med något snabbväxande, kanske parkslide?
Om TS tomt har någon högre "punkt" längre in än 4,5m på tomten (i och med att den var kuperad) så kanske det kan passa bra med ett rejält bygglovsfritt plank på 1,8m.

• Gilla
Myrstacken och 1 till
  • Laddar…
Parkslide är perfekt att plantera då får båda ett helvete :D

• Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
F
B Byggdjuret skrev:
Då är taggtråd ett bättre alternativ.

B Byggdjuret skrev:
Och olagligt att plantera...

Nej, faktiskt inte. Den är inte klassad som invasiv. Det betor främst på att den är så invasiv att Tyskland inte klarar att bli av med den, om den regleras måste de göra något.

Jag rekommenderar definitivt inte att sprida parkslid. Men det är inte olagligt.

D Daniel 109 skrev:
Nej, faktiskt inte. Den är inte klassad som invasiv. Det betor främst på att den är så invasiv att Tyskland inte klarar att bli av med den, om den regleras måste de göra något.

Jag rekommenderar definitivt inte att sprida parkslid. Men det är inte olagligt.
nä, inte olagligt men väldigt dumt att plantera: https://www.naturvardsverket.se/Sa-...ter/Arter-som-inte-ar-EU-reglerade/Parkslide/

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Grannen har förmodligen ingen möjlighet att överklaga ert bygge om ni följer bygglovet.

Sorgligt är det dock att du skriver "Som tur är kan han inte ta sig ut längre". Att vi alla blir äldre och skröpligare, även grannen, tycker jag inte är något att glädjas åt. Lite medmänsklighet är varken fel eller skadligt.
Den här havsutsikten är nog enda han har att titta på eftersom han inte kommer ut längre...

Man kan ju undra hur det här slutade....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.