482 549 läst · 2 312 svar
483k läst
2,3k svar
Stigens verkstadstråd!
Version 1:3 är nu klar!
”If I had a hammer
I'd hammer in the morning
I'd hammer in the evening..................”
Givetvis behöver Boxen innehålla en liten hammare samt en liten plastlåda fastsatt med kardborre. Alla vi/ni som har MFB- bord av något slag vet av erfarenhet att 20mm hålen i bordsskivan väldigt lätt drar till sig småsaker som försvinner en våning ner. Därför är det bra att ha en liten löstagbar låda att förvara dom i.
Dag
”If I had a hammer
I'd hammer in the morning
I'd hammer in the evening..................”
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Givetvis behöver Boxen innehålla en liten hammare samt en liten plastlåda fastsatt med kardborre. Alla vi/ni som har MFB- bord av något slag vet av erfarenhet att 20mm hålen i bordsskivan väldigt lätt drar till sig småsaker som försvinner en våning ner. Därför är det bra att ha en liten löstagbar låda att förvara dom i.
Dag
Tips!
HolzWerken är en intressant och gedigen tysk sida som med tysk noggrannhet regelbundet kommer med tips inom snickeriet ädla konst.
Man kan även beställa böcker och olika häften från sidan.
Rekommenderas!
Dag
https://www.youtube.com/user/HolzWerkenTV?feature=em-uploademail
HolzWerken är en intressant och gedigen tysk sida som med tysk noggrannhet regelbundet kommer med tips inom snickeriet ädla konst.
Man kan även beställa böcker och olika häften från sidan.
Rekommenderas!
Dag
https://www.youtube.com/user/HolzWerkenTV?feature=em-uploademail
Hej ljhnilsson!L ljhnilsson skrev:
Äntligen blev det lite tid över för att kolla på bandsågen. När jag klyver lite grövre material så vandra ämnet lite åt höger.
Logga in
Skapa konto
Här är lite bilder på olika ämnen jag provsågat.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Öppnade maskinen och justerade övre och undre bladstyrning genom att slipa dom små grafitklossarna jämna. Dessutom så justerade jag in dom två kullagren så att klingans rygg träffar rätt på den yttre lagerbanan.
Här är lite bilder på dom justerade bladstyrningarna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Monterade ihop allting och provsågade lite. Tycker att vandringen mot höger har blivit mycket mindre. Dock går det att mäta upp en viss differens på den klyvda ytan men troligtvis ligger det inom toleransen för en sådan såg. En stabil tung gjutjärnsmaskin har säkert bättre toleranser. Men man får ju ställa det mot hur ofta och mycket den används samt storleken på respektive maskin. Just nu använder jag inte den så ofta men kanske blir det ett byte om rätt objekt dyker upp i framtiden.
Dag
Om bladet/maskinen klarar det kan du prova att spänna bladet ytterligare, det brukar göra susen. Likaså att bladet är skarpt så har du ett helt nytt kan du byta och jämföra om det blir bättre.stigen skrev:Hej ljhnilsson!
Äntligen blev det lite tid över för att kolla på bandsågen. När jag klyver lite grövre material så vandra ämnet lite åt höger.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Öppnade maskinen och justerade övre och undre bladstyrning genom att slipa dom små grafitklossarna jämna. Dessutom så justerade jag in dom två kullagren så att klingans rygg träffar rätt på den yttre lagerbanan.
[bild]
[bild]
[bild]
Monterade ihop allting och provsågade lite. Tycker att vandringen mot höger har blivit mycket mindre. Dock går det att mäta upp en viss differens på den klyvda ytan men troligtvis ligger det inom toleransen för en sådan såg. En stabil tung gjutjärnsmaskin har säkert bättre toleranser. Men man får ju ställa det mot hur ofta och mycket den används samt storleken på respektive maskin. Just nu använder jag inte den så ofta men kanske blir det ett byte om rätt objekt dyker upp i framtiden.
Dag
Hej!nanowire skrev:
Vilken tonart på stämningen?
Spände bandet mer till Oak-dur och det hjälpte!
Som alltid dom små detaljerna som gör lite skillnad!
Tack för din input!
tack för återkopplingen!stigen skrev:Hej ljhnilsson!
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Dag
Ska klura lite när jag väl får hem maskinen..( står hos päronen nu och jag ska bara bygga garage innan så jag har plats..)
Har testat innan och justera så gott det går men det var nog minst 10 år sen jag använde den med nån större frekvens senast...
En liten uppdatering i jakten på spån.stigen skrev:Spånnörd eller?
Barbarnstugan stängde 18.00 på söndagskvällen så det fick bli lite verkstadstid.
Som jag skrev innan när det gäller den förbättrade spånhanteringen på min Kapex så kan det nog aldrig bli bra nog. Plastremsorna fungerade rätt bra men.........................
Lång borst kanske skulle öka sugförmågan? Var på ClasOlle för att köpa en helt annan grej men hittade denna långborste på fyndhyllan. Det var bara att slå till!
[bild]
[bild]
På originaltungan har jag limmat ett kardborreband. Nu slaktade jag borsten, drog ut borstknippena och la dom mellan två kardborreband.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Så till sågtestet!
Städade sågytorna innan jag körde en enkel test med en spånskiva.
[video]
Först resultatet med plastbanden.
[video]
Därefter med borsten.
[video]
Lite bättre blev det nog eller?
Jag kommer att skifta mellan dom två olika framöver när jag sågar lite mer. I och med att bägge fästs med kardborre är det en enkel sak att snabb byta
Som slutbild får det bli en klassiker!
[bild]
Kampen fortsätter............
Dag
Klippte till en 10cm hög mjuk plastskärm som fästes med kardborre runt den halvcirkel som geringsbordet har bakom anhållen.
Resultatet ser ni på bilderna. Väldigt lite spån flyger bakom sågen och det mesta som inte sugen förmår att ta hand om samlas i utrymmet framför plastskärmen.
Nu får vi köra så ett tag och utvärdera. Allting kan bli bättre!
Dag
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Trallala, trallala.................!
Fick äntligen ändan ur vagnen och beställde lite bandad skruv inför kommande projekt.
Har aldrig kört någon skruvautomat innan men med lite träning skall det nog bli riktigt bra! Trallsäsongen börjar om två månader så gott om tid att träna.
Trevlig Helg!
Dag
Fick äntligen ändan ur vagnen och beställde lite bandad skruv inför kommande projekt.
Logga in
Skapa konto
Har aldrig kört någon skruvautomat innan men med lite träning skall det nog bli riktigt bra! Trallsäsongen börjar om två månader så gott om tid att träna.
Trevlig Helg!
Dag
Sportlov!
Med många barnbarn blir sportlovet extra långt!
Lite borrövningar ger kunskap för framtiden!
Efter ett par veckors paus i Snickerboa är det åter tid att fixa lite. Har haft tid att fundera lite på den slipanordning som jag använde till att grovslipa mina stämjärn med. Ola C nämnde i ett inlägg att han anpassat Tormeks olika verktyg till sin sliputrustning så nu har jag spunnit vidare på den tråden.
En liknande träbit hyvlades fram som bas och ett 12mm hål/fäste för verktygsstången borrades närmast slipbandet. Till verktygsstång tog jag en bit kromat 12mm kopparrör.
Med låsringen, original Tormek, kan man välja var på bandet man vill slipa.
Anordningen fästes i bordet med samma hål som tidigare förutom en justerbar klack längst bak.
Hur funkade då den nya slipanordningen?
En klar förbättring! Mycket lättmanövrerad och klart bättre kontroll över slipningen samt betydligt lättare att undvika blånad på stämjärnet.
Använde faktiskt inget kylvatten då det var mycket lätt att välja tid och tryck när jag slipade.
Här är lite för/efterbilder.
Nu kör jag så här ett tag så får vi se om det dyker upp fler tankar om att vidareutveckla det hela.
Dag
Med många barnbarn blir sportlovet extra långt!
Lite borrövningar ger kunskap för framtiden!
Efter ett par veckors paus i Snickerboa är det åter tid att fixa lite. Har haft tid att fundera lite på den slipanordning som jag använde till att grovslipa mina stämjärn med. Ola C nämnde i ett inlägg att han anpassat Tormeks olika verktyg till sin sliputrustning så nu har jag spunnit vidare på den tråden.
En liknande träbit hyvlades fram som bas och ett 12mm hål/fäste för verktygsstången borrades närmast slipbandet. Till verktygsstång tog jag en bit kromat 12mm kopparrör.
Med låsringen, original Tormek, kan man välja var på bandet man vill slipa.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Anordningen fästes i bordet med samma hål som tidigare förutom en justerbar klack längst bak.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hur funkade då den nya slipanordningen?
En klar förbättring! Mycket lättmanövrerad och klart bättre kontroll över slipningen samt betydligt lättare att undvika blånad på stämjärnet.
Använde faktiskt inget kylvatten då det var mycket lätt att välja tid och tryck när jag slipade.
Här är lite för/efterbilder.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu kör jag så här ett tag så får vi se om det dyker upp fler tankar om att vidareutveckla det hela.
Dag