163 377 läst · 726 svar
163k läst
726 svar
Renovering: Bönehus till bostad
Nej jag pratar om skivor nu, eftersom det inte fanns som skivor längre till väggarna så blev det genomgående samma isolering i hela huset av det som går att få tag iS skydiver skrev:
Igår var vvs över och drog lite rördragningar färdigt för radiatorerna och idag var isolerarn över och sprutade träfiber, sen hämtade jag en pall golvskivor med spont
Nu är golvskivorna på plats! Anledningen till det stora gapet till väggen är för att kunna skarva isoleringen med så liten köldbrygga som möjligt. Väggarna kommer sen in 144mm totalt
Bra tänkt lägg helt trä närmast väggen så kan du fylla isolering senare om isoleringen sätter sig !Hiréns skrev:
Alternativt sockel du kan lossa och fylla på !
Just nu reglar vi upp första lagret, 70mm isolering mot befintliga väggar.
Andra fjärrvärmefakturan har kommit.
Låt mig börja berätta att vi alltså kopplat av hälften av samtliga radiatorer och hivat ner i krypgrunden för att kunna lägga golvet. Vi fick inte klämringskopplingen att fungera så vi kopplade helt enkelt på radiatorerna på nytt i källaren och slog på vattnet så inte ledningarna fryser. Alltså preliminärt tills vvsarna gjort sitt. Med andra ord står ännu värmen igång men på låg effekt. Denna månad har vi lärt oss hur man ställer in dem på låg effekt för denna månad har vi halverat förbrukningen mot förra månaden! fortfarande ungefär 14-16 grader inomhus innan vi börjar elda också
Låt mig börja berätta att vi alltså kopplat av hälften av samtliga radiatorer och hivat ner i krypgrunden för att kunna lägga golvet. Vi fick inte klämringskopplingen att fungera så vi kopplade helt enkelt på radiatorerna på nytt i källaren och slog på vattnet så inte ledningarna fryser. Alltså preliminärt tills vvsarna gjort sitt. Med andra ord står ännu värmen igång men på låg effekt. Denna månad har vi lärt oss hur man ställer in dem på låg effekt för denna månad har vi halverat förbrukningen mot förra månaden! fortfarande ungefär 14-16 grader inomhus innan vi börjar elda också
Bravo... inga för mycket pengar... till kråkor och fjärrvärmeHiréns skrev:Just nu reglar vi upp första lagret, 70mm isolering mot befintliga väggar.