Hiréns Hiréns skrev:
Nejnej precis varenda cm el ska bytas. Dessutom saknas elcentral på gården så det ska också installeras, och nytt elskåp inne samt utebelysningen samtidigt och uttag ovanför fönstren osv
Har ni någon budget för hela projektet och tydligt vad ni ska göra själv och vad ni lägger ut externt? :)
 
oscarwww oscarwww skrev:
Har ni någon budget för hela projektet och tydligt vad ni ska göra själv och vad ni lägger ut externt? :)
Ja, det är klart, utan kalkyl får man ju inget renoveringslån. Åtminstone här på ön ;)
Eller undrade du vad vår budget är?
 
Hiréns Hiréns skrev:
Nejnej precis varenda cm el ska bytas. Dessutom saknas elcentral på gården så det ska också installeras, och nytt elskåp inne samt utebelysningen samtidigt och uttag ovanför fönstren osv
Hoppas för er skull att el är lättare på Åland än i Sverige för här i Sverige är det svårt värre att få till kompletta elinstallationer ...
 
B byggarätt skrev:
Hoppas för er skull att el är lättare på Åland än i Sverige för här i Sverige är det svårt värre att få till kompletta elinstallationer ...
Ja, vi har en offert redan som innefattar 28 dubbeluttag, 25 lamputtag, 12 lampknappar, nytt elskåp inne, nytt fasadmätarskåp ute (saknas just nu), urkoppling ur gammal el (dra bort det gör vi själva). CAD ritning samt spraymålning som visar var vi ska dra elrören och dosorna, proffsmålade uttag i valfri färg (eftersom allt ska vara mörkt och lamputtag är svåra att hitta i mörk färg), eluttag samt 2 armaturer för båtmanstorpet, eluttag samt en armatur för teknikrummet i källaren, ny koppling till Fjärrvärmen, ibruktagandebesiktning och armatur ute ovanför ytterdörren. Allt detta för 11400€. En av ålands största firmor. Vi tackade självklart ja!
Varför är det svårt i Sverige? Vad är det som är svårt?
 
Redigerat:
  • Gilla
Miter
  • Laddar…
Kan tillägga att första firman vi tog hit för att få offert sa att det hamnar på kring eller max 23 000€
 
Hiréns Hiréns skrev:
Ja, det är klart, utan kalkyl får man ju inget renoveringslån. Åtminstone här på ön ;)
Eller undrade du vad vår budget är?
Ja, vad er budget är och vilka momemt ni kommer göra själva? :)
 
oscarwww oscarwww skrev:
Ja, vad er budget är och vilka momemt ni kommer göra själva? :)
Vi har 70 000 euros renoveringslån som måste följa kalkylen eller under eftersom banken följer upp med kvitton och fakturor vartefter dom skickar in mer pengar på kontot. Hittills ligger vi under kalkylbudget med 21 000 till godo. Köpte bland annat ett marbodalkök begagnat för 600€ och hade köksbudget på 7800€ exklusive vitvaror. Elbudgeten låg på 17000. De flesta verktyg är lånade eller köpte på specialpris så där har vi också 3200€ till godo trots att vi har de flesta verktyg nu.
Vi gör inte fönstren, elen eller vvsen själva. Trappan bygger svärfar som är snickare. Funderar också på att föra köket på lackning och inte göra det själva heller. Sen behöver vi nog ta in någon för våtrumsgolvet med avloppsventil som kommer i tvätt och torkrummet på övervåningen (lilla rummet trappan går upp till)
 
Har börjat få upp första lagret isolering, matchar taket
 
  • Vägg med nyinstallerade isoleringsplattor mot trästomme i ett pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fadai och 4 till
  • Laddar…
Hiréns Hiréns skrev:
Ja, vi har en offert redan som innefattar 28 dubbeluttag, 25 lamputtag, 12 lampknappar, nytt elskåp inne, nytt fasadmätarskåp ute (saknas just nu), urkoppling ur gammal el (dra bort det gör vi själva). CAD ritning samt spraymålning som visar var vi ska dra elrören och dosorna, proffsmålade uttag i valfri färg (eftersom allt ska vara mörkt och lamputtag är svåra att hitta i mörk färg), eluttag samt 2 armaturer för båtmanstorpet, eluttag samt en armatur för teknikrummet i källaren, ny koppling till Fjärrvärmen, ibruktagandebesiktning och armatur ute ovanför ytterdörren. Allt detta för 11400€. En av ålands största firmor. Vi tackade självklart ja!
Varför är det svårt i Sverige? Vad är det som är svårt?
Det är hopplöst att hitta justa elkillar som gör jobb på äldre anläggningar och till de önskemål jag har!
Din offert låter hyfsat billig
 
Hiréns Hiréns skrev:
Kan tillägga att första firman vi tog hit för att få offert sa att det hamnar på kring eller max 23 000€
Du ser vissa räknar som de där fjärrvärme kråkorna
 
Hjälp! Funderar på hur vvsarna vill ha det här! Har reglat så åt den att dom har lite utrymme att bygga vidare röret. Det ska dras vidare upp på övervåningen sen. Men innanför detta lager reglar ska ett till vågrätt. Och innanför det osb och innanför det köksskåpen, som är tungt. Alltså vill jag inte skippa att regla i hörnet vågrätt. Men kommer dom åt att skarva röret om det ligger 45cc reglar i vägen? Om inte, hur gör man? Måste dom in emellan innan vi bygger vidare?

EDIT: jag är medveten om att hörnet är reglat fel men för att få styrka hela vägen ut så var jag tvungen att lägga en regel helt in i hörnet eftersom röret är i vägen för att göra korrekt
 
  • VVS-rör i hörn med reglar för beredning inför vidare installation uppåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-arbete med reglar och synligt rör i hörnet av ett rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
oscarwww och 1 till
  • Laddar…
Hur tänker du med 45 reglarna?
Sitter regeln i hörnet för att du tänker att du behöver fästa 45 reglarna stadigt i hörnet?
Skivverkan löser det så regeln i hörnet verkar bara komplicera rördragningen?
Jag skulle bygga en kanal hela vägen ut till skivan och låta rörisen dra röret redan nu helst och lägga isoleringbakom röret och runt men inte in mot rummet! Välj tysta rör!!
 
B byggarätt skrev:
Hur tänker du med 45 reglarna?
Sitter regeln i hörnet för att du tänker att du behöver fästa 45 reglarna stadigt i hörnet?
Skivverkan löser det så regeln i hörnet verkar bara komplicera rördragningen?
Jag skulle bygga en kanal hela vägen ut till skivan och låta rörisen dra röret redan nu helst och lägga isoleringbakom röret och runt men inte in mot rummet! Välj tysta rör!!
48x48 är dom på nästa lager sen. Tänkte alltså lämna öppet tills dom dragit klart vvsen och sen slå på isolering runt rören, både inre och yttre lagren till sist innan skivorna kommer på plats. Men kommer dom in om jag slår upp liggande reglar där nu?
 
Hiréns Hiréns skrev:
48x48 är dom på nästa lager sen. Tänkte alltså lämna öppet tills dom dragit klart vvsen och sen slå på isolering runt rören, både inre och yttre lagren till sist innan skivorna kommer på plats. Men kommer dom in om jag slår upp liggande reglar där nu?
Jag tycker att ni skulle kunna sätta en stående regel utanpå den stående i hörnet, och sen fortsätta med liggande reglar från regel nummer 2 (till vänster om avloppet). Då kommer rörisen bra åt att jobba med rören och väggen tycker jag att borde bli precis lika stabil. Enda nackdelen blir ju lite mera köldbrygga (om det är en yttervägg), men det skulle jag säga att har väldigt liten betydelse.

Väggsektion under renovering med vertikala och horisontella reglar samt avloppsrör i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S skydiver skrev:
Jag tycker att ni skulle kunna sätta en stående regel utanpå den stående i hörnet, och sen fortsätta med liggande reglar från regel nummer 2 (till vänster om avloppet). Då kommer rörisen bra åt att jobba med rören och väggen tycker jag att borde bli precis lika stabil. Enda nackdelen blir ju lite mera köldbrygga (om det är en yttervägg), men det skulle jag säga att har väldigt liten betydelse.

[bild]
Typ!
Sedan sätter du en skarv i form av lock så att du kan komma åt röret!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.