Anders 1920-tal
V vectrex skrev:
Sådär. Nu är även bordsfräsen ansluten till min spånsug. Det är ett jävulskt sug och i princip inte en spåna missas vid de flesta fräsningar (beroende på vad man fräser samt hur stort hål det är i iläggsringen).

Monterade bort plastkrafset från fräsen för att få mera raka vägen för spånorna!
Enda nackdelen just nu är att dörren till fräslådan inte går att öppna utan att stänga spjället eller stänga av spånsugen!
[bild] [bild] [bild] [video]
tjusigt! Vad är det för rör och spjäll du använder? Tillverkare och Diameter?
 
Anders 1920-tal Anders 1920-tal skrev:
tjusigt! Vad är det för rör och spjäll du använder? Tillverkare och Diameter?
Spjällen har jag byggt själv av rörstumpar, MDF och björkplywood. Rören är mestadels 160mm markavloppsrör i PVC och några sektioner är 110mm rör av samma sort. Alla rör är heltejpade med aluminiumtejp.
 
Anders 1920-tal
Björn Melander Björn Melander skrev:
Gjort lite uppgraderingar till bordsfräsen.
[bild]
[bild]
[bild]

Även veven till fräslyften fick en liten hållare.
[bild]
sitter sladden från fräsen till nollspänningsbrytaren fast med vanlig stickkontakt?
 
Ja, jag satte en stickpropp där.
 
V vectrex skrev:
Spjällen har jag byggt själv av rörstumpar, MDF och björkplywood. Rören är mestadels 160mm markavloppsrör i PVC och några sektioner är 110mm rör av samma sort. Alla rör är heltejpade med aluminiumtejp.
Tackar för info och inspirationsbilder. Så ambitiöst och rent som i ditt snickeri lär det aldrig bli här hemma, men alltid bra med tips på lösningar. När jag får tummen ur och sätter igång med spånsystemet kommer jag sno skamlöst från dina inlägg.

Lite extra mellokänsla med blingade rör. Kanske borde kombinera med lite färgade spottar och diskobollar också.
 
V vectrex skrev:
Det är aluminiumtejp. 50mm bred. 50m långa rullar. Gått åt 4st.
Aha, det lät smidigt. Alutejp finns det nästan obegränsade mängder av.
 
Hep Hep skrev:
Tackar för info och inspirationsbilder. Så ambitiöst och rent som i ditt snickeri lär det aldrig bli här hemma, men alltid bra med tips på lösningar. När jag får tummen ur och sätter igång med spånsystemet kommer jag sno skamlöst från dina inlägg.

Lite extra mellokänsla med blingade rör. Kanske borde kombinera med lite färgade spottar och diskobollar också.
Vectrex verkstad är riktigt clean.. Olas och hans verkstad som är min målbild :)
 
  • Gilla
vectrex
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Tackar för info och inspirationsbilder. Så ambitiöst och rent som i ditt snickeri lär det aldrig bli här hemma, men alltid bra med tips på lösningar. När jag får tummen ur och sätter igång med spånsystemet kommer jag sno skamlöst från dina inlägg.

Lite extra mellokänsla med blingade rör. Kanske borde kombinera med lite färgade spottar och diskobollar också.
Tack! Ja, jag trivs mycket bättre när det är rent och iordning!

Häromdagen var jag på väg att beställa epoxyfärg till golvet då jag fått ett antal fula jack av tappade hammare etc. Men då fick jag tala förnuft med mig själv att det är en verkstad och inte ett vardagsrum. Allt kan inte vara perfekt, då hinner man aldrig snickra!

Hittills idag har jag i alla fall tilllverkat en tvinghållare som skulle passa i finrummet!
Finns plats för ytterligare några men just nu tror jag faktiskt att jag har tillräckligt! :surprised: Nybyggd tvinghållare av trä på en verkstadsbänk med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvinghållare monterad på en vit trävägg med ordnade klämmor i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Organiserad verkstad med tvinghållare och verktyg upphängda på vit trälampanell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 13 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat (y)
 
V vectrex skrev:
Tack! Ja, jag trivs mycket bättre när det är rent och iordning!

Häromdagen var jag på väg att beställa epoxyfärg till golvet då jag fått ett antal fula jack av tappade hammare etc. Men då fick jag tala förnuft med mig själv att det är en verkstad och inte ett vardagsrum. Allt kan inte vara perfekt, då hinner man aldrig snickra!

Hittills idag har jag i alla fall tilllverkat en tvinghållare som skulle passa i finrummet!
Finns plats för ytterligare några men just nu tror jag faktiskt att jag har tillräckligt! :surprised:[bild] [bild] [bild]
Gjorda med dominon eller skruvade? Laminerat plywooden själv eller över från bordet?
Snyggt är det oavsett!

Ser inte att du har några kanttvingar ;)
 
Frustrator Frustrator skrev:
Gjorda med dominon eller skruvade? Laminerat plywooden själv eller över från bordet?
Snyggt är det oavsett!

Ser inte att du har några kanttvingar ;)
En 8mm domino i överkant och en lång skruv i mitten på varje konsol, också lim på det! Väldigt stabilt!

Nej, överblivet material från bordstillverkning!
 
Barnen har invigt lekstugan/klätterhuset och givit ett godkännande!
Hembyggd lekstuga/klätterhus i trä med klättervägg och rep, ofärdig med tydlig konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ok finishen är inte topp och taksäkerheten är lite klumpig men ville ha en annorlunda design och storleken är baserat på en hel formplyfaskiva.
Nybyggd lekstuga/klätterhus med ovanlig design och sluttande tak av formplyfa i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tekniskt sett har jag försökt tänka på konstruktivt vattenskydd med farmarskruv som håller skivorna och alla skruvar utvändigt är idragna underifrån.
Bra att barnen är stora nog och kan hjälpa till i trånga utrymmen!
Barn i lila jacka sitter och arbetar inuti en träkonstruktion, möjligtvis en lekstuga under uppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu saknas målning och lite hyllor och annan inredning.
Träkonstruktion av en ommålad lekstuga med öppen dörr och synlig träbjälke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 11 till
  • Laddar…
AXS
Snyggt! Det där ska jag nog kopiera till sommaren.
 
  • Älska
FreQa
  • Laddar…
Ja denna läggs till inspirationshögen inför det kommande leklandet.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
@FreQua Du måste ju vara grannskapets hjältepappa! :)

Jättehäftigt, väldigt imponerad!
//Ronnie
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.