J JKrister skrev:
Mest imponerad av hur du borrade ett tredje hål och sen helt o håll återställde plankan tillbaka till två hål
Enkelt, det gäller bara att limma tillbaka spånen i samma ordning man borrade upp dom.
 
  • Gilla
  • Haha
LRSvensson och 8 till
  • Laddar…
Det börjar arta sig. Fortfarande en del kvar att göra, men nu är det värsta höghöjdsjobbet klart. Segt att få ihop rören, fick jobba med spännband för att få ihop dem. Trots glidmedel.
Verkstadsinteriör med monterade metallrör för ventilation nära taket och verktyg hängande på väggpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstad med rörinstallationer ovanför arbetsbänkar, verktygstavla och bandsåg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation av metallrör för verkstad med spännband nära en vit trävägg och fönster, mediaspjälkning pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sista biten med anslutning till tallriksputsen och bandsågen med nytillverkade blastgates kvar.
Ventilationsrör och kopplingar på verkstadsbänk med verktyg och trämaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
-RB- och 18 till
  • Laddar…
Snyggt montage Vectrex!
 
V vectrex skrev:
Det börjar arta sig. Fortfarande en del kvar att göra, men nu är det värsta höghöjdsjobbet klart. Segt att få ihop rören, fick jobba med spännband för att få ihop dem. Trots glidmedel.
[bild] [bild] [bild]
Sista biten med anslutning till tallriksputsen och bandsågen med nytillverkade blastgates kvar.
[bild]

Otroligt vackert montage! Påminner om Pompidou kulturhus i Paris som verkligen låg i framkant då det byggdes!
(y)(y)(y)(y)(y)

Exteriör av Centre Pompidou i Paris med synlig stålstomme och rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
stigen stigen skrev:
Otroligt vackert montage! Påminner om Pompidou kulturhus i Paris som verkligen låg i framkant då det byggdes!
(y)(y)(y)(y)(y)

[bild]
Brutalismen när den var som bäst!
 
Inte idag för jag har mest sovit efter nattjobb. Men igår späntade jag ved och passade på att börja på två nya skedar. En yxa och nyspänd ved på en trädstubbe, med en person i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand som håller en nyskuren träsked ovanför en stubbe med yxa och späntad ved.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 4 till
  • Laddar…
Sådär, nu har jag fräst med den nya fräsen. Infogade några timglas för att stabilisera en spricka i en liten liten bordsskiva som jag håller på att göra.

Det gick rätt bra. Måste hitta lite fler fräsjobb! Det var ju roligt när man har en smidig fräs!

Bordsskiva av alm med insatta ek-timglas stabiliserade i spricka, verktyg och fräs i arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Almträ bordsskiva fräst med timglasformade ekdetaljer för att stabilisera spricka, närbild.

Alm bordsskiva med infogade timglaser i ek för att stabilisera en spricka, nyligen fräst och våt efter avtvättning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Almträskiva med inlagda ek-timglas som stabilisering av sprickor, nyfräst och fuktad för kontrastvisning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Almträskiva med frästa timglasformade ekbitar insatta för att stabilisera sprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvättade av brädan med lite vatten, på sista bilden, för att få ett hum om hur stora kontrasterna kommer bli. Blir det som på bilden så blir jag riktigt nöjd. Skivan är alm och timglasen är ek.
 
  • Gilla
p.lundgren och 7 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
jag har mest sovit efter nattjobb
Yxan på bilden ser ju lite ...hmmm... intressant ut. Är det den du använder när du är på "nattjobb"?
 
  • Gilla
  • Haha
hobbs och 5 till
  • Laddar…
jac jac skrev:
Yxan på bilden ser ju lite ...hmmm... intressant ut. Är det den du använder när du är på "nattjobb"?
Precis, optimal för diversejobb. På natten är det ju inte lika noga som på dagen utan man kan liksom slafsa till det lite.
 
  • Haha
pjgb
  • Laddar…
Garderobssnickarn
V vectrex skrev:
Det börjar arta sig. Fortfarande en del kvar att göra, men nu är det värsta höghöjdsjobbet klart. Segt att få ihop rören, fick jobba med spännband för att få ihop dem. Trots glidmedel.
[bild] [bild] [bild]
Sista biten med anslutning till tallriksputsen och bandsågen med nytillverkade blastgates kvar.
[bild]
Ser riktigt bra ut!
 
Kvällens sysselsättning blev att tillverka en syftlinjal (winding sticks). Björk med inslag av vad jag tror är teak. För att vara första gången jag fällde in ett annat träslag tycker jag att det blev helt ok.
Förhoppningsvis blir det ett bra hjälpmedel för att rikta ämnen nu när jag har planerat att öva upp mig på att handhyvla.
Hemgjorda syftlinjaler av björk och teak på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire och 9 till
  • Laddar…
Cheesen
Slipat om en skärbräda som jag ärvt av mamma.. noterade att det var väldigt tät furu på vissa bitar.. panlupp fram, 119 årsringar på 6 cm.
 
  • Mätmått som visar årsringarna på en nyslipad arvsskärbräda i furu med tät årsringstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hemmakatten och 8 till
  • Laddar…
Eftersom jag har noll koll på alla nuffrer och beteckningar som stod på kartongen på LED armaturerna jag köpte i helgen så gjorde jag ett litet test första bilden är en vanlig lysrörsarmatur med 2 st. 36 W rör.
Vindsvåning med diverse rör och verktyg upplyst av en LED-armatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Andra bilden är således på en av LED armaturerna.
Interiör av vind med lysrörsarmatur, verktyg och byggmaterial på trähyllor och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ångrar jag att jag inte köpte fler.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Varje gång Vectrex visar bilder så tänker jag "jäkl... vad rent och snyggt!" följt av
" men , var gör han av alla dublettverktyg ?"
På min vägg hänger ett oräkneligt antal skruvmejslar, tänger, knivar, stämjärn, vinklar osv osv.
Inklusive den där 13-nyckeln jag var tvungen slipa ner för att lossa den där vattenp..., den där skruvmejseln jag slipade till stämjärn för att hugga ur..., den där morakniven som bröts av då ...
har du en hemlig låda under golvet ?
men, som sagt, snygga jobb!
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
H hyggabus skrev:
Varje gång Vectrex visar bilder så tänker jag "jäkl... vad rent och snyggt!" följt av
" men , var gör han av alla dublettverktyg ?"
På min vägg hänger ett oräkneligt antal skruvmejslar, tänger, knivar, stämjärn, vinklar osv osv.
Inklusive den där 13-nyckeln jag var tvungen slipa ner för att lossa den där vattenp..., den där skruvmejseln jag slipade till stämjärn för att hugga ur..., den där morakniven som bröts av då ...
har du en hemlig låda under golvet ?
men, som sagt, snygga jobb!
Förhållandevis stökigt på senaste bilderna jag la upp dock! ;)

Syns inte på bilderna ovan men jag har ett gäng lådor på hyllor med mer sällanverktyg. En låda med frästillbehär, en låda med tejprullar, en annan med penslar o rollers osv. osv.

Men allt är inte guld och gröna skogar, har 4 kassar med maskinskurv, träskruv, träplugg, muttrar i olika dimensioner och former. Svär varje gång jag ska leta upp en specifik mutter t.ex. Står på att-göra listan att fixa någon sorts ordnad förvaring till dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.