Nej precis det jag tänkte. Speciellt i ett så här litet hus borde kanske gå jämt ut på en 20 års period.
 
B byggarätt skrev:
Blekingebor har någon sorts majoritetshållning som alla andra ska tycka är rejäl jag tycker bara att det är märkligt att värmepump givetvis är olika förutsättningar i ett nära 300 mil avlångt land där vi just nu har 30 graders skillnad från norr till söder
Korrekt meningsuppbyggnad bidrar till bättre förståelse
 
  • Gilla
steve5432 och 3 till
  • Laddar…
Rejält!
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Och hur kan man räkna att det tar 100 år att få igen investering om man inte vet vad man ska räkna mot? Det hela luktar nyrik, okunnig och längtan att få presentera sig i edtt reportage.
Jag önskar verkligen att vi var nyrika

jag ska förklara lite senare allt så ni alla slipper spekulera så mycket:)
 
Hejsan alla kul med alla kommentarer:)
Vi kunde inte räkna hem bergvärmen pga av att moderna hus har väldigt bra energiprestanda. Det krävs troligtvis två borrhål ( minskad risk för saltvatteninträngning ) på 125m styck. Att skaffa bergvärme för att man ev får 50.000kr mer vid försäljning räknar vi inte med då vi ska bo här, inte sälja. Att jag inte visste vilken värmepump det var berodde på att jag var på jobbet när intervjun skedde och jag är sjukt ointresserad av sådana saker.

självklart var det en glädjekalkyl så här i efterhand. Vi har missat massor av kostnader som man som lekman kanske inte tänker på, vi har valt riktigt dyra materialval och vi är sjukt petiga på finishen vilket så klart kostar massa pengar.

Ett av de stora anledningarna till att priset drog i väg så mycket var för att i första kalkylen till banken skulle vi anlita ett Estniskt byggföretag med helt annat timpris. Vi skulle dessutom köpa stora delar av materialet i Baltikum.

efter att ha jobbat med några av dessa killar ångrade vi oss och valde en lokal svensk snickare här på Rindö vi valde att köpa allt material i Sverige och genom det så har kalkylen spruckit ganska mycket. Vi har dock sluppit enormt mycket huvudvärk tack vare vår fantastiskt duktiga snickare Pelle.

gnäller vi, ja lite. Det är riktigt att det är standard att knacka på hos grannar och fråga om brunnar, ta vattenprov mm, men är det rätt? Kommunen begär ju vattenprov av oss, de har ritningar på övriga hus i området och ska väl då själva ha all information. 24 av 40 hushåll i området är sommargäster en del är väldigt gamla och har själva ingen aning var deras borrade brunn finns. Omständigt system om ni frågar oss.

Så kontentan, inga hundar begravna, vi är inte ”nyrika” tyvärr men det är lotto idag så vem vet:)

Vi har velat på ett ärligt vis beskriva glädjen men också alla problem som uppstår i ett husbygge, framför allt om man inte gjort det tidigare och inte har någon expertkunskap eller är i branschen. Öppenhjärtligt utan filter och försköningar

Bloggen finns på nouw.com/husbyggarresan
 
  • Gilla
  • Älska
Ul-gur och 16 till
  • Laddar…
Wow liksom, att det är svårt/jobbigt/omöjligt att bygga hus i vårt "välreglerade" land visste man ("väl" som i ordning och reda till övernitiskt hindrande beroende på Din läggning), men att ett litet hus på bara 105 kvadrat (med "lite biutrymmen") skall kosta 5 mkr eller här 7,5 mkr gör förstås att vi har bostadsbrist. Priser på befintliga hus drivs också upp på ett samhälls-o-ekonomiskt sätt.

Tal om regelförenklingar och ökade möjligheter att bygga måste omsättas i praktik. Det landar på kommunernas bygg- och miljö-avdelningar och länsstyrelserna - inte så de skall acceptera "vad som helst" men så att byggare på rimlig tid får ett säkert besked som står sig - utan ändringar, överklaganden och stopp längs vägen.
 
  • Gilla
byggarätt och 1 till
  • Laddar…
Det bästa exemplet för oss är att vi inte fick lägga poleringsbädden i anslutning till reningsverket pga att grannen 150m bort klagade att värdet på hennes hus skulle minska och handläggaren godtyckligt gick med på det för att slippa konflikt. Nu ska vi pumpa upp till poleringsbädden 30meter bort sedan så rinner ju det rena vattnet ändå nedåt:)
Men med enkel matte så inser alla att det är omöjligt att det rena vattnet någonsin kommer till hennes tomt ( hon har dessutom ett reningsverk för fyra hushåll vid hennes tomtgräns ). 500 liter per dag, ett träd suger ungefär den mängden en solig dag och det finns betydligt mer än ett träd här:)
Man kan inte driva det heller även om man skulle vinna. För då står byggprocessen still under tiden
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
ErikLtz ErikLtz skrev:
Wow liksom, att det är svårt/jobbigt/omöjligt att bygga hus i vårt "välreglerade" land visste man ("väl" som i ordning och reda till övernitiskt hindrande beroende på Din läggning), men att ett litet hus på bara 105 kvadrat (med "lite biutrymmen") skall kosta 5 mkr eller här 7,5 mkr gör förstås att vi har bostadsbrist. Priser på befintliga hus drivs också upp på ett samhälls-o-ekonomiskt sätt.

Tal om regelförenklingar och ökade möjligheter att bygga måste omsättas i praktik. Det landar på kommunernas bygg- och miljö-avdelningar och länsstyrelserna - inte så de skall acceptera "vad som helst" men så att byggare på rimlig tid får ett säkert besked som står sig - utan ändringar, överklaganden och stopp längs vägen.
Gästhus och garage också men dyrt som f.n:)
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Husbyggarresan Husbyggarresan skrev:
Hejsan alla kul med alla kommentarer:)
Vi kunde inte räkna hem bergvärmen pga av att moderna hus har väldigt bra energiprestanda. Det krävs troligtvis två borrhål ( minskad risk för saltvatteninträngning ) på 125m styck. Att skaffa bergvärme för att man ev får 50.000kr mer vid försäljning räknar vi inte med då vi ska bo här, inte sälja. Att jag inte visste vilken värmepump det var berodde på att jag var på jobbet när intervjun skedde och jag är sjukt ointresserad av sådana saker.

självklart var det en glädjekalkyl så här i efterhand. Vi har missat massor av kostnader som man som lekman kanske inte tänker på, vi har valt riktigt dyra materialval och vi är sjukt petiga på finishen vilket så klart kostar massa pengar.

Ett av de stora anledningarna till att priset drog i väg så mycket var för att i första kalkylen till banken skulle vi anlita ett Estniskt byggföretag med helt annat timpris. Vi skulle dessutom köpa stora delar av materialet i Baltikum.

efter att ha jobbat med några av dessa killar ångrade vi oss och valde en lokal svensk snickare här på Rindö vi valde att köpa allt material i Sverige och genom det så har kalkylen spruckit ganska mycket. Vi har dock sluppit enormt mycket huvudvärk tack vare vår fantastiskt duktiga snickare Pelle.

gnäller vi, ja lite. Det är riktigt att det är standard att knacka på hos grannar och fråga om brunnar, ta vattenprov mm, men är det rätt? Kommunen begär ju vattenprov av oss, de har ritningar på övriga hus i området och ska väl då själva ha all information. 24 av 40 hushåll i området är sommargäster en del är väldigt gamla och har själva ingen aning var deras borrade brunn finns. Omständigt system om ni frågar oss.

Så kontentan, inga hundar begravna, vi är inte ”nyrika” tyvärr men det är lotto idag så vem vet:)

Vi har velat på ett ärligt vis beskriva glädjen men också alla problem som uppstår i ett husbygge, framför allt om man inte gjort det tidigare och inte har någon expertkunskap eller är i branschen. Öppenhjärtligt utan filter och försköningar

Bloggen finns på nouw.com/husbyggarresan
Verkligen ni har lyckats med er filosofi och tummen upp för det!
Vi ser på tråden att det finns människor ute i landet som slipper kommunstollarna ni drabbats av
Det behövs en låååångt professionellare process kring bygglov och tomtavstyckning fastighetsbildning o avlopp

Kul också att svenska företag är bättre än import av lågprisarbetskraft
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Lite orättvis jämförelse när du har "gratis" ved.
Och gillar att elda varje dag....
 
Två hål a 125 m för en liten kåk? Känns ju konstigt. Jag har haft ett hål för större hus.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Två hål a 125 m för en liten kåk? Känns ju konstigt. Jag har haft ett hål för större hus.
Gick inte borra djupare för risk för saltvatteninträngning i Stockholm finns fickor med glasiärvatten med saltvatten och självtryck men även havet kan förstöra grundvattnet
 
B byggarätt skrev:
Gick inte borra djupare för risk för saltvatteninträngning i Stockholm finns fickor med glasiärvatten med saltvatten och självtryck men även havet kan förstöra grundvattnet
Jo men poängen var att det borde räcka med ett 125m hål.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
ja i och för sig men det är något lurt med uppgifterna i denna tråd
 
T twoody skrev:
Fast 2,5 miljoner är inte lite grann det är väldigt väldigt mycket då det var tänkt att kosta totalt 5 miljoner.
Det skulle vara intressant att se hur mycket av denna gigantiska summa om 7,5 mille som härrör sig från
  1. Tomtkostnad
  2. Anslutnigsavgifter, el, vatten osv
  3. Plankostnader mm
  4. Dvs vad som återstår som rena byggkostnader
Går det att få en enkel sammanställning enligt detta mönster?
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.