Står i valet hur jag ska göra med andrabilen i familjen.
Har en Volvo s40n som rullat runt 19000 mil.
Det är lite småfel på den men den tar mig till jobbet och lite till.
Besiktigade den nyss och fick ombes på ett hjullager.
Tittade lite på priser och gissar att ett byte skulle kosta runt 3 till 4000kr
Finns begagnade styrspindlar med hjullager för under 1000kr. Det bör jag klara av att byta själv.

Gissar att jag kan få 17000 för den lagad med lite tur. Men då bör jag fixa lite annat smått och gott.

Alternativet är att lägga ut den på blocket som den står och hoppas på en slant runt 12.

Hur hade ni gjort?

Har redan köpt en ny pendlingsbil. Så är inte behov att tima försäljningen på något sätt.
 
Lag själv och få den igenom bes, godkänd bes är värt mest vid försöljningen.
 
Tack för input. Då kanske jag får ta tag i det.
 
Mazen Mazen skrev:
Är det hjullager fram eller bak, årsmodell?
Vid snabb googling finnes hjullagersatser för några hundra upp till en tusenlapp.
Är det inte modellen som pressas i utan komplett nav som skruvas dän är det ingen större match att byta (Brukar vara centrumbulten som kräver spärrskaftet Hubert)
Tex [länk]

[länk]
Tyvärr är det vänster fram.
Så lagret måste pressas på plats. Därav var jag inne på att köpa hela spindeln.
Då slipper jag att lämna in bilen tänkte jag.
Visst sitter centeumbulten riktigt hårt??

Det är en 2004. Ser ut som en v50. Så den är ju ganska till åren.
 
fgo fgo skrev:
Tyvärr är det vänster fram.
Så lagret måste pressas på plats. Därav var jag inne på att köpa hela spindeln.
Då slipper jag att lämna in bilen tänkte jag.
Visst sitter centeumbulten riktigt hårt??

Det är en 2004. Ser ut som en v50. Så den är ju ganska till åren.
Om du har verktygen som krävs för att byta hela spindeln hemma så köp en komplett begagnad. Har du inte det som krävs så köp ett nytt lager på autodoc och lämna in bilen på ”Händige Harrys Bil och Video” och få det bytt för en tusenlapp.
 
Om du byter hela spindeln bör du väl göra en framvagnsinställning efteråt? För egen del har jag haft en fallande trend när det kommer till att reparera bilen själv. Inte för att det är lönsamt att lämna bilen till verkstad utan för att jag inte orkar fixa själv.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om du byter hela spindeln bör du väl göra en framvagnsinställning efteråt? För egen del har jag haft en fallande trend när det kommer till att reparera bilen själv. Inte för att det är lönsamt att lämna bilen till verkstad utan för att jag inte orkar fixa själv.
Hjulinställning behövs inte eftersom man bara lossar styrleden, det finns dock alltid en risk att leder går sönder när man lossar dom, så en liten risk för att det behövs finns. Huruvida man sen väljer att göra en hjulinställning på en bil man tänker sälja blir en fråga om moral.
 
Jag kan tycka att det är rätt kul att skriva på bilen.
Men som livet ser ut nu tar allt mycket tid.
Så som det känns är det lättast att bara få iväg den till nån som tycker om att skruva.

Som ett litet sidospår, följande saker fungerar inte som det ska:
Backljus, troligen kontakten på växellådan.
Motorlampa lyser lite till och från.
Lite rost börjar komma i skärmkanter.
Oljefukt runt packbox mot kamaxel

Det är en äldre bil så det är väl inte så konstigt. Men har ingen större lust att lägga ner massa tid för max 5000
 
Skulle vara mer nojig över motorlampan som lyser till och från. Kollat felkoder? Lyser den vid ombesiktning kan du få en ombesiktning igen.
 
Staffans2000
Motorlampan är det enda abret. Har du kopplat loss batteriet, för att återstarta alla datorer?
Att sälja en bil med kommentaren -"lite småfix kvar, men lätt för den händige", säljer ingen bil! Nja, möjligen en Tucker.
 
fgo fgo skrev:
Tyvärr är det vänster fram.
Så lagret måste pressas på plats. Därav var jag inne på att köpa hela spindeln.
Då slipper jag att lämna in bilen tänkte jag.
Visst sitter centeumbulten riktigt hårt??

Det är en 2004. Ser ut som en v50. Så den är ju ganska till åren.
Långt ledhandtag, möjligtvis ett rör så lossar man en centrumbult utan större muskelkraft. Har du tryckluft och mutterknack är den av på 10 sekunder.
Om du hittar en billig spindel nog så kan de vara värt. Annars skruva av spindeln och lämna till någon med press.
Bör ta max 1.5-2 timmar att skruva av det om du är händig men ovan. Styrleder skall man räkna med att de är kass när man lossar, låter som din suttit rätt många mil =)
Jag fick såga av min spindelled på meganen.

Om du överhuvudtaget skall kunna sälja bilen för de pengarna du vill ha så fixa motorlampan.
Får du fylla på olja? I annat fall är inte packboxen något att bråka om för de småpengarna.
 
Behöver inte fylla olja så det är nog ingen fara.
Jag har mina aningar om vad som kan vara galet med motorlampan.
Tror det är slangen under insuget som läcker lite. Det är ett sugljud från slangen.

Ska se om jag hittar nån billig mek här i närheten.
Då kanske jag fixar till den.
 
fgo fgo skrev:
Behöver inte fylla olja så det är nog ingen fara.
Jag har mina aningar om vad som kan vara galet med motorlampan.
Tror det är slangen under insuget som läcker lite. Det är ett sugljud från slangen.

Ska se om jag hittar nån billig mek här i närheten.
Då kanske jag fixar till den.
Byt slang. fixa backljuset, hjullagret besikta om och sälj =)
 
R Rkarlsson skrev:
Byt slang. fixa backljuset, hjullagret besikta om och sälj =)
Tack! Behöver nog den här pushen framåt.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.