210 512 läst · 565 svar
211k läst
565 svar
Lee residence - Nybygge, 2 plan i Isotimber
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Ja, vi får ha våra olika åsikter helt enkelt, begriper bara inte vad som är jobbigt med att ha uttagen i den höjden i en verkstad/ett garage. Om man väger det mot att någon som inte begriper bättre kan få strömgenomgång.R Robert-san01 skrev:
Men som jag sa tidigare, du gör vad du vill i ditt garage.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Nu skyddas allt i ett nybyggt garage av jordfelsbrytare med personskydd så du kan sova lugnt.X xLnT skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Jag misstänkte att du inte hade något vettigare än sarkasm att komma med. Mina inlägg var av omtanke, kankse inte för dig, men för andra som eventuellt kommer besöka huset framöver, som släktingar, barns kompisar mm.R Robert-san01 skrev:
Men nu vet du iaf att JFB och Personskyddsautomater inte hjälper om man vidrör två faser i ett 3-fasuttag.
Lycka till med dina projekt.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Sarkasm? Obehöriga har inte något att göra i mitt privata garage.X xLnT skrev:Jag misstänkte att du inte hade något vettigare än sarkasm att komma med. Mina inlägg var av omtanke, kankse inte för dig, men för andra som eventuellt kommer besöka huset framöver, som släktingar, barns kompisar mm.
Men nu vet du iaf att JFB och Personskyddsautomater inte hjälper om man vidrör två faser i ett 3-fasuttag.
Lycka till med dina projekt.
Det stämmer naturligtvis att jfb inte skyddar mellan faser. Och det finns fortfarande ingen lag som föreskriver hur högt uttag skall monteras inomhus, i icke publika byggnader.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Gjorde den årliga avläsningen av förbrukad energi och efter ett år med FTX som inte värmer fullt 24-7 ser siffrorna roligare ut.
Totalt har vi köpt 4947kWh som gått till värme och vent. Det stämmer också rätt bra med schablon om ca 5000kWh till hushållsel för en familj om 4 då vi landar på just över 10 000kWh för 2019.
Energiprestandan blir ca 20,6kWh/m2. Det är vi mycket nöjda med då det inte är någon extra isolering eller annat energisänkande. Vi har inte heller snålat med varken värme eller någon annan komfort för att få låg avläsning.
Totalt har vi köpt 4947kWh som gått till värme och vent. Det stämmer också rätt bra med schablon om ca 5000kWh till hushållsel för en familj om 4 då vi landar på just över 10 000kWh för 2019.
Energiprestandan blir ca 20,6kWh/m2. Det är vi mycket nöjda med då det inte är någon extra isolering eller annat energisänkande. Vi har inte heller snålat med varken värme eller någon annan komfort för att få låg avläsning.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg