176 647 läst · 1 803 svar
177k läst
1,8k svar
Ångrar ni att ni har skaffat fiber?
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Skillnad på att ha kvar ett fast nummer och fast telefoni.G GargamelSE skrev:
Hos tex. Telia kostar det 329kr/mån.
Telia bas (telefoni via telejacket)
Med fast telefoni från Telia ringer du utan avbrott och störningar från din hemtelefon. I månadsavgiften på 329 kr/mån ingår fria samtal inom Sverige till fasta telefoner och svenska mobilnummer.
Medlem
· Halland
· 4 096 inlägg
Jag vill minnas att jag åtminstone förr sett boxar med RJ11 uttag som påstods vara kompatibla med vanliga telefoner så dessa borde väl passa? Eller är spänningen för låg?kisumisu skrev:Dessa larm går oftast inte heller till ip telefon.
Det finns dock en anledning där fast kopparnät telefoni fungerar bäst det är strömavbrott. Är staten som byggt nätet en gång i tiden då man tog hänsyn till det.
Där är faktist fiber, 4G, 5G o allt vad de heter värdelöst. Vi hade ett större avbrott fibern stendöd, 4G stendöd (gsm så samtal fungerade dock). Fick dock internet via Finland på 4G så kunde se var och hur stort avbrottet var på elbolagets hemsida
Tom tv från marknätet dog. Fast man tycker dom borde köra backup. Radio från FM nätet och Sattelit tv var det enda som fungerade.
Grannarna hade det roligt ingen tv, ingen internet, inte ens värme....men själv har man ju vedeldning, sattelit tv och egen backup el till bla dessa saker.
Sedan är fast telefonnummer bra så jag kan fortsätta använda mina DECT-telefoner i all oändighet, de drivs med 2 st AA-batterier som fortfarande går att få tag i. Iofs NiMH men ändå.
Då blev du nog lurad eller missförstod för enligt erbjudandet på Telias hemsida är det fri surfuseless skrev:Jo det gör dom. Där vi bodde tidigare stängde man ner kopparnätet för två år sedan. De flesta grannarna körde ADSL.
Alternativet man erbjöd var en box för att fortsätta köra fasta telefonen men via 4G. Den lösningen kan man inte köra data på och när jag frågade Telia om det så hänvisade dom till deras ordinarie abonnemang för mobilt internet.
https://www.telia.se/privat/aktuellt/framtidensnat-privat?intcmp=framtidensnat_knapp1_privat
Verkar vara bättre alternativ, jag betalar i princip bara fast avgift á 39kr varje månad och ibland några enstaka samtal (rätt dyrt till mobil)HasseTeknik skrev:
Medlem
· Tomte-tekniker · Nordpolen
· 1 686 inlägg
@Andy78 har rätt. Telia måste enligt (PTS) lag erbjuda alternativ för både telefoni och internet vilket i det här fallet blev 4G.useless skrev:Jo det gör dom. Där vi bodde tidigare stängde man ner kopparnätet för två år sedan. De flesta grannarna körde ADSL.
Alternativet man erbjöd var en box för att fortsätta köra fasta telefonen men via 4G. Den lösningen kan man inte köra data på och när jag frågade Telia om det så hänvisade dom till deras ordinarie abonnemang för mobilt internet.
Telekområdgivarna - Omställning av kopparnätet
https://telekomradgivarna.se/kunskapsbank/omstallning-av-kopparnatet/
Telia - Framtidens nät
https://www.telia.se/privat/om/framtidensnat
Telia - Berörda kommuner och orter 2020
https://www.telia.se/dam/jcr:20959231-1b78-4b01-b74f-778a2ff54a34/Kommuner%20och%20orter%202020%20revE.pdf
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 350 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 350 inlägg
Apropå strömavbrott så dör fibern ganska snabbt , har själv backup till routern, och mobilnätet lägger sig -först endast nödsamtal sen dör det helt , inga jättelånga avbrott typ ett par timmar
Vårt nät byggs om med 10GPON, det gör att det är mycket mindre känsligt för strömavbrott då ingen aktiv utrustning finns de sista 7km ut till villorna.
Sedan finns batteribackup som löser driften. Tidigare hade vi batteribackup även ute i nejden, men de kostade för mycket att underhålla jämfört med nyttan. Men med PON så behövs inte detta.
Sedan finns batteribackup som löser driften. Tidigare hade vi batteribackup även ute i nejden, men de kostade för mycket att underhålla jämfört med nyttan. Men med PON så behövs inte detta.
Medlem
· 1 686 inlägg
Enligt PTSFS 2015:2 som trädde i kraft 2016 finns det flera olika klassningar med olika många timmar beroende på typ av utrustning och hur många som berörs. Pga luddig dvs svårtolkad definitioner kommer PTS ut med ett förtydliganden från 2020 tror jag men gäller inte fiber.hsd skrev:
Grundproblemet är att fiber forfarande inte är klassad som samhällskritisk infrastruktur(!) Hmm, undrar hur man resonerar runt detta egentligen!?
Post- och telestyrelsens föreskrifter om krav på driftsäkerhet (PTSFS 2015:2)
https://www.pts.se/globalassets/sta...ter/telefoni/ptsfs-2015-2---driftsakerhet.pdf
Redigerat:
Medlem
· 1 686 inlägg
Intressant, vi skissar ett PON till ett glest byalagsprojekt av just den orsaken. Vad valde ni för typ av splitter och gpon-moduler?pacman42 skrev:Vårt nät byggs om med 10GPON, det gör att det är mycket mindre känsligt för strömavbrott då ingen aktiv utrustning finns de sista 7km ut till villorna.
Medlem
· 1 686 inlägg
Backup för fiber till privatkunder är inte prioriterat, finns inget större behov heller för privatkunder att ha det.hsd skrev: