Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

  • Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

    76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

    1 751 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

    183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

    422 Röster 17,4%
  • Antal röster
    2 432
Det blir intressant att följa i framtiden utifrån civilberedskap, hur många lyssnar på marbunden radio.
I hemmet borta sedan flera år och sedan några månader även så i bilen, men där finns radion trots allt kvar.
 
Ring eller hellre skriv till MSB samt PTS och klaga så kan det ev snabba upp processen med att klassa fiber som samhällskritisk infrastruktur. Ett tidigare motiv att man inte gjort detta var att det skulle försvåra fiber-utbyggnaden vilket jag kan köpa till en viss del men nu är det dags för förändring.
 
Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Jodå, allt går ju på nätet nuförtiden. Larm, helautomatisering,, TV...
Men Larm har du ju backup över mobilnätet annars är ditt larmsystem feldesignat.
Helautomatisering vad är det för något?
Visst TV går via bredbandet men det är ingen som kommer sälja fiber till privatpersoner med garanterat backup på linan för 2-300kr i månaden.
 
kisumisu
A AndersS skrev:
Det blir intressant att följa i framtiden utifrån civilberedskap, hur många lyssnar på marbunden radio.
I hemmet borta sedan flera år och sedan några månader även så i bilen, men där finns radion trots allt kvar.
Så du har ingen fm radio hemma?

Jag har tom en i mobilen, men då är det ingen äppel lur ;)

Däremot är det mer illa kan jag förstå när det gäller kortvåg. Fastcdet är ju tyvärr längesen nedlagd i Sverige (o hela norden?), tyvärr.
 
kisumisu
A Andy78 skrev:
Men Larm har du ju backup över mobilnätet annars är ditt larmsystem feldesignat.
Helautomatisering vad är det för något?
Visst TV går via bredbandet men det är ingen som kommer sälja fiber till privatpersoner med garanterat backup på linan för 2-300kr i månaden.
Så är det säkert.
Inget min operatör eller ens säljaren ville mörklägga heller. "Vid strömavbrott kommer din fiber ej fungera".

O andra sidan en enklare backup åtminstone ett par timmar borde inte kosta en förmögenhet ändå. Har dock ingen koll hur mycket ström det går men fiber är väl ändå strömsnålare än koppar?!
 
Backup ett par timmar för dig eller operatören?
 
A Andy78 skrev:
Men Larm har du ju backup över mobilnätet annars är ditt larmsystem feldesignat.
Helautomatisering vad är det för något?
Visst TV går via bredbandet men det är ingen som kommer sälja fiber till privatpersoner med garanterat backup på linan för 2-300kr i månaden.
Larm för äldre.

Hemautomatisering skulle det vara.

Poängen är dock att ett avbrottsfritt nät (pga el) är en stor fördel för både kund och ssnhälle.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Larm för äldre.

Hemautomatisering skulle det vara.

Poängen är dock att ett avbrottsfritt nät (pga el) är en stor fördel för både kund och ssnhälle.
Larm för äldre är inte ett problem, det behövs ingen enorm bandbredd för sådant.
Självklart är det de ultimata men det kommer aldrig vara avbrottsfritt för privatkunder.

Jag personligen klarar ett dygn utan problem, jag har alltid en powerbank laddad, den kom väl till hands förra året när strömmen var borta 4 timmar.
I Norrtälje var den borta i flera dagar om inte mer än en vecka minns inte riktigt, då snackar vi nedtid men då finns det annat som måste lösas än uppkoppling till internet.
 
Vem har sagt att det behövs bandbredd?

Mobilnätet där jag bor har ingen redundans annat än för 2G, det duger inte.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Vem har sagt att det behövs bandbredd?

Mobilnätet där jag bor har ingen redundans annat än för 2G, det duger inte.
Det duger inte för personlarm?
 
A Andy78 skrev:
Det duger inte för personlarm?
Det beror på vilken larmtyp det är.
 
kisumisu
A Andy78 skrev:
Backup ett par timmar för dig eller operatören?
Opearatören. Jag har redan backup när det gäller "små el" som t ex medieomvandlaren ifråga är.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Så du har ingen fm radio hemma?
Finns en i hemmabioanläghningen men inte använts på över 10 år.
Radio spelas i mediespelare, t.ex. en äldre Philips NP2900 eller i mobil/platta.
I bilen rullar nu TuneIn.
 
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Vem har sagt att det behövs bandbredd?

Mobilnätet där jag bor har ingen redundans annat än för 2G, det duger inte.
Samma sak händer hos mig. Endast gsm och endast tal/sms. Datan dör.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har faktiskt byggt tjänster ovanpå DAB på jobbet, men det blev inget av det.

DAN fanns dock bara i Stockholm, Göteborg och Malmö
Stämmer, men jag hade det för 3 år sen här ute halvvägs till Borås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.