3 398 001 läst · 18 274 svar
3398k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Idag har jag sicklat. Tyvärr fick jag förhinder när "sickelskolan" gick av stapeln, men stort tack för Daniels eminenta video. TACK!
Vi har ett Björka köksbord 1m x 2,40 i massivträ. Efter många års användning och många barns slabbande och annat hade det en kulör på låt säga 7 på en 10 gradig vit till svart skala. Tyvärr tog jag ingen bild innan jag började men så här ser bordet ut nu efter lagom svettig sickling. Det är ju som nytt, eller även lite bättre. Fantastiskt vilken yta man får fram. Sammetslen. Sicklat och linojebehandlat. Inget behov av slipning.
Vi har ett Björka köksbord 1m x 2,40 i massivträ. Efter många års användning och många barns slabbande och annat hade det en kulör på låt säga 7 på en 10 gradig vit till svart skala. Tyvärr tog jag ingen bild innan jag började men så här ser bordet ut nu efter lagom svettig sickling. Det är ju som nytt, eller även lite bättre. Fantastiskt vilken yta man får fram. Sammetslen. Sicklat och linojebehandlat. Inget behov av slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Otroligt snyggt Rönnis!R Rönnis skrev:Idag har jag sicklat. Tyvärr fick jag förhinder när "sickelskolan" gick av stapeln, men stort tack för Daniels eminenta video. TACK!
[bild]
Sickeln är verkligen ett fantastiskt litet verktyg, även om man kan bli lite trött i händerna. Särskilt när det är så stora ytor som du har avverkat här men så förbannat fint det blev!
Snyggt jobbat!
//Ronnie
Snyggt, har en bänkskiva i köket som man kanske skulle kunna sickla. Vad för sickel behöver man?R Rönnis skrev:Idag har jag sicklat. Tyvärr fick jag förhinder när "sickelskolan" gick av stapeln, men stort tack för Daniels eminenta video. TACK!
[bild]
jag har en bahco sickel. Rektangulär. Troligtvis av billigare typ men tror den skall vara av tillförlitlig kvalitet. Jag har filat av hörnena så dom inte skär in i underlaget. Köpte ett sickelstål från ”hyvlar.se”. Kanon. Provat både svarvstål och annat men det funkar inte. Köp !!!R RiKr skrev:
Sen har jag provat svanhalsar också men har inte lärt mig än hur få till kroken bra. Övning ger färdighet
Prova. Jag blev förälskad hur bra det blev
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Byggt skydd bakom svarven så att det inte strittar spån bakom den. Och så kommer det dubblera som förvaringshylla. Ska målas ännu i samma färg som svarven. Tänkte först göra från MDF men äh det blir aldrig oav och jag har plywood redan.
Hobbysnickare
· Västragötaland
· 183 inlägg