Ångrar ni att ni har skaffat fiber?

• Ja, jag har skaffat fiber och ångrar mig :(

76 Röster 3,1%
  • Nej, jag är nöjd med mitt val att skaffa fiber :)

1 752 Röster 72,0%
  • Jag har inte haft möjlighet att skaffa fiber.

183 Röster 7,5%
  • Hade inte köpt huset om det inte haft (snabb möjlighet till) fiber

422 Röster 17,3%
  • Antal röster
    2 433
R
T TobiasStockholm skrev:
Det är dock ingen som streamar dessa i bitrates så den informationen tillför ju inget till diskussionen?
Ursäkta, men anledningen till att ingen streamar i den hastigheten är just för att bandbredden är begränsad i många fall. För du menar väl inte att man fortfarande skulle valt dagens hastigheter även om förbindelserna hade oändlig bitrate? T.o.m. de två formaten jag listade lider av komprimeringsartefakter.

Min poäng var alltså att det går att streama högupplöst video i väldigt låga hastigheter om man accepterar dålig bild. Så med det argumentet går det att påstå att i stort sett vilken internetförbindelse som helst "klarar HD" och att allt annat är "onödigt snabbt".

M.a.o. tycker jag att det är VÄLDIGT relevant i diskussionen.

• Gilla
martin43 och 5 till
  • Laddar…
Ett ytterligare argument är att man inte behöver våndas över OM internet skulle bli snabbare med fiber eller inte. Det blir inte bättre än så här... :)

Att folk ens är skeptiska till fiber idag?
Övergången till fiber kan liknas med den tid då vi drog in el i husen. Det var ju egentligen helt onödigt eftersom fotogenlampor fungerade lika bra. Men när elen väl var på plats så uppfann man massor av nya saker som ingen ens hade tänkt på skulle kunna behövas innan man drog in el. Idag ser vi det dock som ett krav att man ska ha tvättmaskin, dammsugare och vattenkokare. Ingen vill väl koppla bort sig från elnätet och gå tillbaka till fotogenlyktor igen?

Samma sak gäller fiber. Idag kan vi sitta och jämföra med mobildata och tycka att det är onödigt med fiber men vänta 20 år så kommer vi ha så mycket nya saker i vår vardag att fiber är ett måste. det första steget på den vägen är väl Google Stadia som vill försöka konkurrera ut TV-spel och datorspel genom att man strömmar dem istället för att äga en TV-spelskonsol. Just nu räknar man med att det krävs en uppkoppling på ca 35-40Mbit för att få den bästa upplevelsen ur Stadia. Satt varje unge och några av deras kompisar på ett sådant spel samtidigt så börjar vi närma oss att Gbit är ett krav. På samma satt som att vi idag fnissar åt gamla telefonmodem i 56k kommer vi skratta åt 100Mbit.

• Gilla
j-o75 och 6 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
För att det kanske kräver mindre om det endast behöver dras till en eller ett par master som sedan distribuerar ut det via luften.
Läs föregående inlägg...

M Markarbetaren skrev:
Jag ser det som självklart att internet kommer att vara trådlöst i framtiden. Nämn något där utvecklingen gått från trådlöst till trådat så kontrar jag med det omvända! Mina hörlurar till telefon/padda går på Blåtand, min telefon ansluter till bilen med blåtand, jag har trådlöst internet hemma, wifi, nästan alla familjens leksaker är trådlösa, drönare, rc-bilar osv., mitt hemlarm går på GSM, mitt båtlarm likaså, jag startar värmaren i bilen med en app i telefonen, Volvo on call, jag tar emot tv-sändningarna trådlöst, jag tänder 95% av all belysning i hemmet trådlöst med Nexa, mina övervakningskameror går på wifi, min datormus går på Blåtand, skrivaren på wifi....nu orkar jag inte skriva mera, känns som att jag har fått fram min poäng. Självklart kommer all internettrafik gå trådlöst i framtiden.
Något? tja vi går från trådlös satellit-tv till trådad internettv via fiber...

• Gilla
useless
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Läs föregående inlägg...
Nåt specifikt du tänkte i föregående inlägg?

Janus82 Janus82 skrev:
Att folk ens är skeptiska till fiber idag?
Övergången till fiber kan liknas med den tid då vi drog in el i husen. Det var ju egentligen helt onödigt eftersom fotogenlampor fungerade lika bra. Men när elen väl var på plats så uppfann man massor av nya saker som ingen ens hade tänkt på skulle kunna behövas innan man drog in el. Idag ser vi det dock som ett krav att man ska ha tvättmaskin, dammsugare och vattenkokare. Ingen vill väl koppla bort sig från elnätet och gå tillbaka till fotogenlyktor igen?

Samma sak gäller fiber. Idag kan vi sitta och jämföra med mobildata och tycka att det är onödigt med fiber men vänta 20 år så kommer vi ha så mycket nya saker i vår vardag att fiber är ett måste. det första steget på den vägen är väl Google Stadia som vill försöka konkurrera ut TV-spel och datorspel genom att man strömmar dem istället för att äga en TV-spelskonsol. Just nu räknar man med att det krävs en uppkoppling på ca 35-40Mbit för att få den bästa upplevelsen ur Stadia. Satt varje unge och några av deras kompisar på ett sådant spel samtidigt så börjar vi närma oss att Gbit är ett krav. På samma satt som att vi idag fnissar åt gamla telefonmodem i 56k kommer vi skratta åt 100Mbit.
Den jämförelsen håller inte. Du kan inte överföra energi alls utan tråd. Data kan du överföra trådlöst.

• Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den jämförelsen håller inte. Du kan inte överföra energi alls utan tråd. Data kan du överföra trådlöst.
Rätt säker på att man kan överföra energi trådlöst, om vi nu ska märka ord ;)

• Gilla
-RB-
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
En mera korrekt jämförelse hade varit att jämföra trefas 25A och trefas 63A. 90procent av hushållen klarar sig med 25A, så varför installera 63A till alla ställen?

Svaret är att man vill åstadkomma en monopolmarknad naturligtvis, sen kan man tjäna stora pengar. Det handlar bara om prioriteringar. Det trådlösa nätet prioriteras inte av politikerna i Sverige, där hade man kunnat skapa konkurrensutsatt infrastruktur och inte göra samma misstag som med elnätet men det gillas tydligen inte. Inom just detta område är jag glad att man i Finland inte tagit efter Sverige (vilket man väldigt ofta och gärna gör, med bl.a elnätet), så att vi har fått ett fungerande konkurrensutsatt trådlöst nät med obegränsad data.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du kan visst föra över el trådlöst. Det kallas för batterier...

Batterier är ungefär samma sak som mobil data. Superbra i vissa sammanhang men jag är glad över att ha en kabel in i huset...

F Finndjävel skrev:
En mera korrekt jämförelse hade varit att jämföra trefas 25A och trefas 63A. 90procent av hushållen klarar sig med 25A, så varför installera 63A till alla ställen?
Skulle nog säga att en mer korrekt jämförelse är mellan 1-fas 6A och 3-fas 20A, vem för 70 år sen hade trott att vi använde el i hemmen med toppeffekter på 12 kW? På den tiden var det lite radioapparater och några glödlampor. Idag värmepumpar, komplexa spisar och köksmaskiner, poolvärmare m.m., prylar som ingen på 1940-talet hade kunnat drömma om.

Där befinner vi oss även idag med internetanvändningen. De som idag säger att trådlösa och långsamma (samma sak) anslutningar är good enough eller rent av framtiden, förstår inte att utvecklingen i användningen går framåt hela tiden. Det vi använder idag är inte det vi kommer att använda imorgon, imorgon kommer kapacitetsbehovet vara helt annat.

Vem för 20 år sen, när folk satt med tjutande 14k4-modem, hade trott att vi kan titta på 4K video i hemmen på datorn en dag? Inte många.. och inte många idag kan förutspå vilka behov vi har om 10-20 år men en sak är säker och det är att bandbredden behöver öka radikalt.

• Gilla
  • Älska
TowaTei och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag laddar telefonen utan tråd.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
R
Ska vi vara petiga så är faktiskt all trådlös kommunikation "trådlös överföring av energi", bara väldigt ineffektivt.

Det finns forskning på att överföra användbar energi men så vitt jag vet är det bara närfältsteknikerna som är aktuella för annat än väldigt speciella applikationer:

https://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_power_transfer

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Vem för 20 år sen, när folk satt med tjutande 14k4-modem, hade trott att vi kan titta på 4K video i hemmen på datorn en dag? Inte många.. och inte många idag kan förutspå vilka behov vi har om 10-20 år men en sak är säker och det är att bandbredden behöver öka radikalt.
Tja, jag hade ADSL men enbart 2Mbit/s som då var maxhastighet och innan det ISDN där man kunde köra 2B+D och får lite "fusk" 128kbit/s.
Men var i branschen och vi testade då molntjänster men visste inte att de skulle kallas så. Och på den tidens "högupplöst TV" vad det nu var för då använde man stora optiska skivor för den typen av lagring. men fiber till hemmet hade vi med i vår visioner/planer;) Men håller med dig i argumentet.
Däremot vill jag ändå erkänna att det mobila har skapat nya möjligheter som vi inte hade med, men det bjuder jag på.
Och inte antingen fiber eller mobilt som kommunikation. utan båda där jag väljer vilken som passar bäst.

• Gilla
TowaTei och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.